Kutu Vavi

Isu-isu & gossip berkaitan dengan aktiviti luar

Moderator: kambinggurun

Post Reply
kambinggurun
Senator Gunung
Posts: 557
Joined: 26 Jan 2006, 23:01
Location: gua kayu batu
Contact:

Kutu Vavi

Post by kambinggurun »

sape ade gambar kutu menatang haram nih..??

pastu ape cara paling murah nak buang dia? aku gi klinik kene hentam rm40!!

brengsek betoll!!
::SRC-Total Outdoor::

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2787
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Re: Kutu Vavi

Post by matsaiko »

kena ada lens macro nak shoot kutu vavi ni.... :mrgreen:
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

ajon
Pendaki Tegar
Posts: 267
Joined: 19 Dec 2005, 12:08
Location: kl
Contact:

Re: Kutu Vavi

Post by ajon »

kambinggurun wrote:sape ade gambar kutu menatang haram nih..??

pastu ape cara paling murah nak buang dia? aku gi klinik kene hentam rm40!!

brengsek betoll!!
cam mna leh kena..kt mana dia melekat..

setahu aku...mnatang ni hinggap kat ayam, kucing..dn menatang lain...dn menatang ni bleh nmpak...
cuba kau tngkap ayam kmpung...selak2 bulu dia...biasanya kt belah kepak..

yg halus tu bkan kutu bavi....tu spesis tungau

setahu aku laaaa.....klau x silap

kambinggurun
Senator Gunung
Posts: 557
Joined: 26 Jan 2006, 23:01
Location: gua kayu batu
Contact:

Re: Kutu Vavi

Post by kambinggurun »

ooo.. abes tu cane nak buang dua2 menatang nih..??
::SRC-Total Outdoor::

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Re: Kutu Vavi

Post by Lt.Cmdr. Kamal Ariffin »

Menda ni masa aku kecik kecik dulu la sebab suka masuk kebun durian yang dekat Bukit Jugra tu. Kalau budak jantan la dia masuk kat anu. Betul betul kat lubang anu tu... rasanya panas menyirap. Lepas tu dia mula bengkak dan gatal.
Kalau g Klinik dia akan sapu cream tapi orang kampong selalu buat sapu dengan minyak masak yang dah guna punya. Tapi jangan la yang tengah mendidih tu, sejuk punya. Secara logiknya liang roma yang dia masuk tu tertutup oleh minyak dan dia akan keluar sendiri.

Yang budak pompuan ko tanya pompuan yang pernah kena la... aku tak tahu.

ajon
Pendaki Tegar
Posts: 267
Joined: 19 Dec 2005, 12:08
Location: kl
Contact:

Re: Kutu Vavi

Post by ajon »

Ia laa...klau kena kat anu....yg bahagian ujung...masa lum sunat...bengkak dn merah je dpn nye...

kekadang kena kt mata....jadi sepet..

Tapi masa tu x kesah...tp skarang bila tengok Discovery Channel..."Monster Inside Me",,jadi ngeri plak

mmg dulu sapu mnyak masak...tpi dulu mnyak klapa...skarang mnyak sawit....tak tau le keberkesanan nye

User avatar
mizi
Kerabat Gunung
Posts: 1308
Joined: 17 Jul 2006, 15:22
Location: perlis
Contact:

Re: Kutu Vavi

Post by mizi »

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin wrote:Menda ni masa aku kecik kecik dulu la sebab suka masuk kebun durian yang dekat Bukit Jugra tu. Kalau budak jantan la dia masuk kat anu. Betul betul kat lubang anu tu... rasanya panas menyirap. Lepas tu dia mula bengkak dan gatal.
Kalau g Klinik dia akan sapu cream tapi orang kampong selalu buat sapu dengan minyak masak yang dah guna punya. Tapi jangan la yang tengah mendidih tu, sejuk punya. Secara logiknya liang roma yang dia masuk tu tertutup oleh minyak dan dia akan keluar sendiri.

Yang budak pompuan ko tanya pompuan yang pernah kena la... aku tak tahu.
best woo garu :lol: :lol:
climb long trail
p11at

beckham@chayok2
Pendaki Terlampau
Posts: 646
Joined: 03 Apr 2006, 03:21
Location: 30 minit sblm sampai puncak...

Re: Kutu Vavi

Post by beckham@chayok2 »

menatang haram ni klu dah geget mmg payah nak cabut, klu dulu aku pakai minyak tanah ( masa dapur guna minyak tanah la..) klu skrg ko letak garam jek, gerenti dia ngan ko skali menggeletek.. :lol:
*Sebenarnya bukan gunung yang hendak ditawan, sebaliknya diri kita sendiri.....*.
-9w2bck-

User avatar
pokpar
Pendaki Gunung
Posts: 84
Joined: 26 Aug 2009, 15:44
Location: k.trg / k.brang / kenyir / atas gunung
Contact:

Re: Kutu Vavi

Post by pokpar »

Guide License No.: TG10640
Mobile No.: 0139102125 (sms shj)

kambinggurun
Senator Gunung
Posts: 557
Joined: 26 Jan 2006, 23:01
Location: gua kayu batu
Contact:

Re: Kutu Vavi

Post by kambinggurun »

woh ganah mung pokpar.. letok pirah dalam pinggan ke nok amek gambo?? heheh..

aku kene dua2 jantan nge tine la kalo gitu.. wakakaka jeng!
::SRC-Total Outdoor::

penJelaJahJuJur
Pendaki Gunung
Posts: 40
Joined: 27 Nov 2006, 01:40
Contact:

Re: Kutu Vavi

Post by penJelaJahJuJur »

ouhhhh
euuwwww~~~ cite (gambo2) kat link2 tersebut sunggoh menakutkan

pirah ke upenye, barula saye sebagai gadis kampong tradisional dr terengganu kenal objek tuh, igtkan sejenis kutu lain, haha

saye penah kne hinggap pirah ni kat tinge, seblah2 tempat tindik lubang uh. igtkan daki ke ape terlekat tarek je aa, skali ngan kulit siap terkoyak. susah gakla nak tarik tp xdela susah sgt, pakai jari je

setelah mengaduh kesakitan barulah saya diinformkan yg saye baruuu je tarek seekor pirah. kalo ikot gambo tadik, jantan ah, kecit je, itam pulak tu. takde kesan teruk yg sy igt lak pastu, mebi die lom sedut ape2 lg kot, baru parking

(tapi pirahbabi tade ke? macam penah dgr mitos2 yg sgt disastrous je berkenaan *ditapis* blood sucker ni)

betterman
Pemegang Amanah GO
Posts: 2828
Joined: 04 Dec 2005, 08:39
Location: Bawah beirut
Contact:

Re: Kutu Vavi

Post by betterman »

letak minyak petrol... tapi jgn la letak sambil isap rokok... hehehe
Getting to the summit is optional, getting down is mandatory...

User avatar
pokpar
Pendaki Gunung
Posts: 84
Joined: 26 Aug 2009, 15:44
Location: k.trg / k.brang / kenyir / atas gunung
Contact:

Re: Kutu Vavi

Post by pokpar »

natam ni kalu kena kat baby atau budok kecik boleh mengakibatkan lemah tubuh badan dan demam berpanjangan..

ambe pernah kena yg jantan kat dada.. ingakkan tahik lalat hahahaha..

biasa kalau natam ni masuk dlm telinga.. letak minyak angin kat luor telinga.. pakai minyak angin Pak Ali Yunan..
Guide License No.: TG10640
Mobile No.: 0139102125 (sms shj)

User avatar
vanhemeir
Pendaki Hebat
Posts: 399
Joined: 12 Dec 2006, 13:47
Location: Abu Dhabi, UAE
Contact:

Re: Kutu Vavi

Post by vanhemeir »

kalau kat luar senang buang, kalau dalam telinga susah nak tarik keluar...

dulu atuk aku ambik tangkai sirih yang ada getah, sapu2x getah tu kat dia.. dalam beberapa minit terus luruh lah dia..

User avatar
bizzyleng
Pendaki Gunung
Posts: 170
Joined: 04 Oct 2007, 23:45
Location: QuLaiForNia
Contact:

Re: Kutu Vavi

Post by bizzyleng »

Letak Minyak PaNAs...
inSyaLlah Die Lari KePanasaN...
Tp keNe taHan CiKit La KLu keNe kat TuT Kn...
hehehhe....
:D :D :D

User avatar
kenshina
Pendaki Sondol
Posts: 491
Joined: 05 Dec 2005, 09:24
Location: 21st Century
Contact:

Re: Kutu Vavi

Post by kenshina »

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin wrote:Menda ni masa aku kecik kecik dulu la sebab suka masuk kebun durian yang dekat Bukit Jugra tu. Kalau budak jantan la dia masuk kat anu. Betul betul kat lubang anu tu... rasanya panas menyirap. Lepas tu dia mula bengkak dan gatal.
Kalau g Klinik dia akan sapu cream tapi orang kampong selalu buat sapu dengan minyak masak yang dah guna punya. Tapi jangan la yang tengah mendidih tu, sejuk punya. Secara logiknya liang roma yang dia masuk tu tertutup oleh minyak dan dia akan keluar sendiri.

Yang budak pompuan ko tanya pompuan yang pernah kena la... aku tak tahu.
rasanya abang citer psl tungau ni.. yg kaler oren tu kan..
ermm.. setakat ni saya belom denga lg ada pompuan kene tungau...
challenge your limit

nazryst
Pendaki Terlampau
Posts: 650
Joined: 16 Feb 2006, 12:17
Location: Natural Geography
Contact:

Re: Kutu Vavi

Post by nazryst »

alamak kenshina.... menatang ni pun tau pilih mangsa spisis jantan betina ke???

User avatar
orga
Senator Gunung
Posts: 2088
Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Location: n9 & melaka
Contact:

Re: Kutu Vavi

Post by orga »

ye la yati..tak adil la camni kalo pompuan tak kena tungau..haha
ImageImageImage

kambinggurun
Senator Gunung
Posts: 557
Joined: 26 Jan 2006, 23:01
Location: gua kayu batu
Contact:

Re: Kutu Vavi

Post by kambinggurun »

kenshina kasi up gambar tungau lak.. heheh..
::SRC-Total Outdoor::

User avatar
cengitu
Pendaki Gunung
Posts: 99
Joined: 05 Sep 2007, 11:13

Re: Kutu Vavi

Post by cengitu »

saya pernah kena masa kat campsite di Telapak Burok. Dia dok serang celah jari kaki. Masa tu pakai slipar je...ingatkan semut rupanya kutu vavi tu...lagi tarik, lagi kuat dia masuk kat kulit tu...Masa tarik tu...last2 terputus. Tinggal sepit dia dlm kulit. cheh...berhari2 rasa gatal. Bila balik rumah, bedah sikit ngan jarum n korek semua benda2 tu dari kulit. Sakit pun ye....geram pun ye....

Member ckp kalau dia tgh mengerudi nak masuk tu..titis minyak angin..sure dia mengelupur nak keluar. Kalau dipaksa, maka dia akan memaksa dirinya masuk lagi dalam..haha..
www.kembara.net
mhg.mymalaya.com
9W2RML

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2787
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Re: Kutu Vavi

Post by matsaiko »

kambinggurun wrote:sape ade gambar kutu menatang haram nih..??

pastu ape cara paling murah nak buang dia? aku gi klinik kene hentam rm40!!

brengsek betoll!!
Pandangan dari depan
Image

Pandangan dai atas
Image
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

User avatar
Luarpintu
Pendaki Gunung
Posts: 67
Joined: 16 Mar 2009, 20:18

Re: Kutu Vavi

Post by Luarpintu »

Kalau King sudah senggatt..lu sendiri mau inggatt...hehe

User avatar
biNGai
Kerabat Gunung
Posts: 3216
Joined: 19 Dec 2005, 13:18

Re: Kutu Vavi

Post by biNGai »

kalo king suda remove pon lu sendri mao ingat laa..hahaha
M.A.L.A.S - Copyright © 2003-2009. All rights reserved.
"Demi langit beserta seluruh binaannya, Demi bumi serta yang ada di hamparannya, Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya.."

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2787
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Re: Kutu Vavi

Post by matsaiko »

kalo king dah remove..wat tu du..makan kambing lorrrr :pig:
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

User avatar
bargading
Pendaki Terlampau
Posts: 542
Joined: 10 Jul 2006, 14:22
Location: KL
Contact:

Re: Kutu Vavi

Post by bargading »

Geli pulak aku tgk gamba kutu *ditapis* tuh mat syai....

Kalau kena kat pinggang, ketiak kaki ok lagi, tapi kena tang 'tuuu' huh besh.... sekali dia hisap 4-5 ekor ada bergantung pada tmpt....

Aku biasa taruk ubat gamat... biar skjp nnti dia lekang sendiri lah....
jgn main tarik2 nnti gigi dia melekat dlm kulit lagi, takut ada infeksi atau gatal2....
L i f e i s a j o u r n e y | I never see what has been done; I only see what remains to be done.
Image

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Re: Kutu Vavi

Post by JeNaL »

antara kaedah yg aku guna nak buang natang ni dgn guna kapur makan.

biasanya kalau buang dgn paksa, kena tgk balik tempat yg kita buang natang ni kalau-kalau ada kaki dia yg tertinggal. jika ada kaki yg masih tertinggal boleh menyebabkan infection atau alahan pada kulit. jika ini berlaku rasa alahan ini boleh sampai 2 tahun baru hilang..... pastikan kaki natang ni ada semuanya 8
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2787
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Re: Kutu Vavi

Post by matsaiko »

JeNaL wrote:antara kaedah yg aku guna nak buang natang ni dgn guna kapur makan.
kapur makan ni kapur yg org makan ngan sireh tu ka? so cemana cara nak gunanya?
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

User avatar
shahrul
Senator Gunung
Posts: 819
Joined: 25 Apr 2011, 08:21
Location: streets of uptown

Re: Kutu Vavi

Post by shahrul »

matsaiko wrote:
JeNaL wrote:antara kaedah yg aku guna nak buang natang ni dgn guna kapur makan.
kapur makan ni kapur yg org makan ngan sireh tu ka? so cemana cara nak gunanya?
samaletu.. biasa sapu kat tempat kena gigit tu secukup rasa kasi hilang gatal
_________________
_________________

User avatar
kandareast
Pendaki Gunung
Posts: 7
Joined: 25 Feb 2011, 12:37
Location: Shah Alam, Selangor
Contact:

Re: Kutu Vavi

Post by kandareast »

Pakai penyepit kalau bawak dalam first aid kit.

User avatar
cengitu
Pendaki Gunung
Posts: 99
Joined: 05 Sep 2007, 11:13

Re: Kutu Vavi

Post by cengitu »

kalau tengah-tengah hutan, takkan nak bawak petrol, kapur etc..mesti ada cara lain utk mengeluarkan kutu vavi ni...
www.kembara.net
mhg.mymalaya.com
9W2RML

kambinggurun
Senator Gunung
Posts: 557
Joined: 26 Jan 2006, 23:01
Location: gua kayu batu
Contact:

Re: Kutu Vavi

Post by kambinggurun »

fuh ngeri tgk gambo matsaiko tuh. cam predator!
::SRC-Total Outdoor::

Post Reply