saya punya protrek nak kena melawat services center ni.... ada kluar word "OPEN" dan pastu semua function tak leh guna kecuali jam sahaja.... atau ada kengkawan pernah alami masalah yg sama...
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL http://jenal.multiply.com
after google ni penyelesaiannya...nanti balik nak cuba
The problems is very simple: On the back cover (inside) is a little Cu metal Part. This part is glued to back cover using a poor glue (rubbered glue) and, in time, is moving from original position. You must put back this parts to original positin ( a little hole inside of back cover) and glue using a good glue. When the back cover is mounted , this part must have a ferm contact with two springs from mechanism (sensor for back cover open). If beatwin this springs isn't a electric short (using Cu metal parts) the internal mechanism of watch "see" the back cover is open and show "OPEN" on screen!
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL http://jenal.multiply.com
aku pernah kena camni ...semua malfunction kecuali waktu saja...punca terjadi sbb terjatuh ke lantai...pegi sev ctr dia buat kejap je...cas dlm rm12 ...dorg kata 'machine' dlm lari sket due to impact yg kuat akibat terjatuh.
jam saya dah ok dari "OP EN" error... heeheh repair sendiri lebih kurang 15 minit sahaja diperlukan. nanti saya upload cara-caranya
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL http://jenal.multiply.com
saye pun naik juin..tapi protrek twin sensor jelah..
model PRG-100T..
die nyer strap titanium..ngt nk tukar ke resin band (tali getah tu)..
selesa skit bwk masuk utan..
kawan2, abang2, bro2 ade yg tau x kat mane bleh order..TQ
shah_1816 wrote:saye pun naik juin..tapi protrek twin sensor jelah..
model PRG-100T..
die nyer strap titanium..ngt nk tukar ke resin band (tali getah tu)..
selesa skit bwk masuk utan..
kawan2, abang2, bro2 ade yg tau x kat mane bleh order..TQ
cuba kol sini
Marco corporation
2, 2nd Floor, Jalan Segambut Wilayah Persekutuan, 51200
03-4043-8511
sapa tau bagaimana nak calibrate altimeter secara betul dan tepat? yg aku dgr kena berada di point2 tertentu untuk mengambil tanda aras...betul ke? aku masih blur pasal ni...kalo perlu berada di point2 tertentu,apa kite wat satu outing disitu untuk belajar caranya..tapi kena ada seorang yg pandai la bab2 ni hehe
shah_1816 wrote:saye pun naik juin..tapi protrek twin sensor jelah..
model PRG-100T..
die nyer strap titanium..ngt nk tukar ke resin band (tali getah tu)..
selesa skit bwk masuk utan..
kawan2, abang2, bro2 ade yg tau x kat mane bleh order..TQ
cuba kol sini
Marco corporation
2, 2nd Floor, Jalan Segambut Wilayah Persekutuan, 51200
03-4043-8511
matsaiko wrote:sapa tau bagaimana nak calibrate altimeter secara betul dan tepat? yg aku dgr kena berada di point2 tertentu untuk mengambil tanda aras...betul ke? aku masih blur pasal ni...kalo perlu berada di point2 tertentu,apa kite wat satu outing disitu untuk belajar caranya..tapi kena ada seorang yg pandai la bab2 ni hehe
nak calibrate aku x tau... yang outing tu aku stuju le...
tentang calibration tu...IMHO...cari batu tanda jalan... yang memang dah ada bacaan di buat oleh jabatan ukur dari paras laut.
DAn lagi satu...Bawak ke tepi Pantai...dan dari situ bacaaan juga boleh di ambil kira.
Aku pernah cuba calibrate jam ni masa pergi kat rumah api tanjung Tuan PD di sebelah belakang rumah api tu...
ada di buat batu tanda dari aras laut. Dan setiap kali aku turun kerja laut...aku akan tanya bebudak Surveyor...tanya berapa ketinggian. Tapi agak sukar utk buat calibration ni atas Kapal...pasal tarikan magnetic badan kapal.
Satu lagi masalah utk calibrate jam casio ni...tak boleh dapat accurate. pasal bacaan altimeter utk casio ni dia Measuring unit adalah setiap 5 meter dan bukan mcm SUUNTO...bacaannya adalah setiap satu meter..
Aq pkai Protrek/Pathfinder yang triple sensor cam kt gambar yg mula2 tu tp bkn la titanium Resin band je yg button adjust ngn light kt depan tu kaler kuning. model ape xingat nnt nk check blk kt invois. So far kalau battery dh kt 'M' cas je kt matahari then jd full blk.
mral wrote:Aq pkai Protrek/Pathfinder yang triple sensor cam kt gambar yg mula2 tu tp bkn la titanium Resin band je yg button adjust ngn light kt depan tu kaler kuning. model ape xingat nnt nk check blk kt invois. So far kalau battery dh kt 'M' cas je kt matahari then jd full blk.
selama aku pakai ni x pernah bateri ke M ...asyik H je ..hehe
mral wrote:Aq pkai Protrek/Pathfinder yang triple sensor cam kt gambar yg mula2 tu tp bkn la titanium Resin band je yg button adjust ngn light kt depan tu kaler kuning. model ape xingat nnt nk check blk kt invois. So far kalau battery dh kt 'M' cas je kt matahari then jd full blk.
selama aku pakai ni x pernah bateri ke M ...asyik H je ..hehe
matsaiko wrote:sapa tau bagaimana nak calibrate altimeter secara betul dan tepat? yg aku dgr kena berada di point2 tertentu untuk mengambil tanda aras...betul ke? aku masih blur pasal ni...kalo perlu berada di point2 tertentu,apa kite wat satu outing disitu untuk belajar caranya..tapi kena ada seorang yg pandai la bab2 ni hehe
saya compare dgn gps je lepaih tu kasi sama bacaan dia
so far okay je rasanya
aku pakai PRG40.. tp skrg kalau mau tekan compass ade tulis "RECO"... apekehal nye der..? mau kene tuko betri ke? dah la 4 bijik tu wooo.. ade sape2 yg pakai prg40..? brape bajet nk tuko bateri...
salam..baru angkat prg510gb,belum abis godek2 lagi..
selain marco,kat mana bleh dapat resin band ye??kedai2 jam ke?agak2 berapa harganya??area kl..tq..
Bini Tokwan pandai pandai pegi beli Protrek 250T. Selama ni yang aku perlukan cuma GPS Garmin 60CSX aku ja...la ni dia pi beli jam ni kat aku....Triple Sensor dan Tough Solar.
Ada buku manual ....aku dah naik pening.
Sapa kat belah Penang atau Kulim boleh tolong train aku guna jam ni wei.....terutama bab penggunanan Barometer dia, apa guna menatang ni pun aku tak tau....Nak kena calibrate pulak ka?
Lecve betui bini aku......sapa sapa leh tolong Tokwan.....calling calling....
Tak kisah kena bayar pun tak pa...janji bini aku tak ingat aku ni lembu...bagi barang tapi tak tau guna.....
Gambar kat atas adalah contoh jam yang saya sangat sayang walaupun dah tahap boleh masuk muzium. Mohon nasihat kawan-kawan kat sini kalau-kalau tau tempat repair jam yang boleh dicadangkan. Terima kasih.
Gambar kat atas adalah contoh jam yang saya sangat sayang walaupun dah tahap boleh masuk muzium. Mohon nasihat kawan-kawan kat sini kalau-kalau tau tempat repair jam yang boleh dicadangkan. Terima kasih.
Maaf. Ada sedikit kesilapan, Model jam Casio yang saya ada adalah ATC-1000. Harga dia dulu RM270.00. Rupa dia macam ni:
Tokwan wrote:Bini Tokwan pandai pandai pegi beli Protrek 250T. Selama ni yang aku perlukan cuma GPS Garmin 60CSX aku ja...la ni dia pi beli jam ni kat aku....Triple Sensor dan Tough Solar.
Ada buku manual ....aku dah naik pening.
Sapa kat belah Penang atau Kulim boleh tolong train aku guna jam ni wei.....terutama bab penggunanan Barometer dia, apa guna menatang ni pun aku tak tau....Nak kena calibrate pulak ka?
Lecve betui bini aku......sapa sapa leh tolong Tokwan.....calling calling....
Tak kisah kena bayar pun tak pa...janji bini aku tak ingat aku ni lembu...bagi barang tapi tak tau guna.....
hahahaha
dah buleh ka tokwan? tak buleh lagi meh turun penang bawak buku manual tu skali, kita study sesama.. nak gak godek2 PRG250 nie
:: DOUBT :: FEAR :: EXCUSES :: the mountain is not the only thing you conquer - never stop xploring
Aku ni kene masalah yg sama... Tapi masalah yg paling beso skarang ni dia ckp arab pulak raca2 nyer... Buleh tulung translate kn dlm bahaya yg lebuh mudah phm x? Tima kasih abg....
JeNaL wrote:casio PRO TREK error 'OP EN'
after google ni penyelesaiannya...nanti balik nak cuba
The problems is very simple: On the back cover (inside) is a little Cu metal Part. This part is glued to back cover using a poor glue (rubbered glue) and, in time, is moving from original position. You must put back this parts to original positin ( a little hole inside of back cover) and glue using a good glue. When the back cover is mounted , this part must have a ferm contact with two springs from mechanism (sensor for back cover open). If beatwin this springs isn't a electric short (using Cu metal parts) the internal mechanism of watch "see" the back cover is open and show "OPEN" on screen!
Tokwan wrote:Bini Tokwan pandai pandai pegi beli Protrek 250T. Selama ni yang aku perlukan cuma GPS Garmin 60CSX aku ja...la ni dia pi beli jam ni kat aku....Triple Sensor dan Tough Solar.
Ada buku manual ....aku dah naik pening.
Sapa kat belah Penang atau Kulim boleh tolong train aku guna jam ni wei.....terutama bab penggunanan Barometer dia, apa guna menatang ni pun aku tak tau....Nak kena calibrate pulak ka?
Lecve betui bini aku......sapa sapa leh tolong Tokwan.....calling calling....
Tak kisah kena bayar pun tak pa...janji bini aku tak ingat aku ni lembu...bagi barang tapi tak tau guna.....
hahahaha
dah buleh ka tokwan? tak buleh lagi meh turun penang bawak buku manual tu skali, kita study sesama.. nak gak godek2 PRG250 nie
Masih dok merangkak lagi....nanti bila senang...la ni bulan posa...nak naik scrambler nak merentas benua dari Padang meiha ke Bukit Gambir...ni teghasa peghit la jugak...sat lagi sampai kedai Nadir...jenuh nak kena order ayaq la pulak...kaco.....tunggu mana mana weekend ni.