What Is Aurat...?

Berehat sekejap, khas untuk sembang kosong yang mana tidak berkaitan dengan aktiviti pergunungan

Moderator: matsaiko

Post Reply
User avatar
faisall
Pendaki Sondol
Posts: 484
Joined: 02 Jul 2007, 16:25
Location: bandar uda utama
Contact:

What Is Aurat...?

Post by faisall »

Mari Kita Bincangkan.,.,..
tanya sama itu hud hud

User avatar
khalid
Pendaki Tegar
Posts: 268
Joined: 01 Jun 2008, 10:50
Location: khtp, kulim
Contact:

Re: What Is Aurat...?

Post by khalid »

faisall wrote:Mari Kita Bincangkan.,.,..
cik faisall dah tutup aurat ke.... aummmm

User avatar
biNGai
Kerabat Gunung
Posts: 3216
Joined: 19 Dec 2005, 13:18

Re: What Is Aurat...?

Post by biNGai »

mengapa pendaki Malaysia masuk hutan berpakaian macam nk pegi main bola?

tight, seluar pendek, baju bola, stokin bola etc..
M.A.L.A.S - Copyright © 2003-2009. All rights reserved.
"Demi langit beserta seluruh binaannya, Demi bumi serta yang ada di hamparannya, Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya.."

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Re: What Is Aurat...?

Post by matsaiko »

biNGai wrote:mengapa pendaki Malaysia masuk hutan berpakaian macam nk pegi main bola?

tight, seluar pendek, baju bola, stokin bola etc..
eleh awak dolu2 pon ape kurang nyeee :D
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

User avatar
khalid
Pendaki Tegar
Posts: 268
Joined: 01 Jun 2008, 10:50
Location: khtp, kulim
Contact:

Re: What Is Aurat...?

Post by khalid »

kalau pendaki luar negeri mesti pakai sut hiking lengkap macam columbia titanium ke, tnf dll.
Kat tempat kita sut main bola yang famous.
cuma bila malam baru keluar jaket columbia, tnf dll..

saya pun dulu macam tu....

User avatar
mizi
Kerabat Gunung
Posts: 1308
Joined: 17 Jul 2006, 15:22
Location: perlis
Contact:

Re: What Is Aurat...?

Post by mizi »

pakai tight ketat2 tu pon mcm x tutup aurat jerr
climb long trail
p11at

User avatar
khalid
Pendaki Tegar
Posts: 268
Joined: 01 Jun 2008, 10:50
Location: khtp, kulim
Contact:

Re: What Is Aurat...?

Post by khalid »

mizi wrote:pakai tight ketat2 tu pon mcm x tutup aurat jerr
i like

User avatar
vanhemeir
Pendaki Hebat
Posts: 399
Joined: 12 Dec 2006, 13:47
Location: Abu Dhabi, UAE
Contact:

Re: What Is Aurat...?

Post by vanhemeir »

pakai tight takut pacat masuk.. hehehe
pakai baju bola nak cepat kering konon..

aku pakai seluar tight kat dalam... lepas tu pakai seluar lagi kat luar.. (malu la bang)
tapi.. panas ooo..

User avatar
khalid
Pendaki Tegar
Posts: 268
Joined: 01 Jun 2008, 10:50
Location: khtp, kulim
Contact:

Re: What Is Aurat...?

Post by khalid »

vanhemeir wrote:pakai tight takut pacat masuk.. hehehe
pakai baju bola nak cepat kering konon..

aku pakai seluar tight kat dalam... lepas tu pakai seluar lagi kat luar.. (malu la bang)
tapi.. panas ooo..

eh kita samer aaaa

User avatar
faisall
Pendaki Sondol
Posts: 484
Joined: 02 Jul 2007, 16:25
Location: bandar uda utama
Contact:

Re: What Is Aurat...?

Post by faisall »

khalid wrote:
faisall wrote:Mari Kita Bincangkan.,.,..
cik faisall dah tutup aurat ke.... aummmm
kekeke Untuk Musim 2011 Ni kena tutup aurat Hii Hii
tanya sama itu hud hud

User avatar
khalid
Pendaki Tegar
Posts: 268
Joined: 01 Jun 2008, 10:50
Location: khtp, kulim
Contact:

Re: What Is Aurat...?

Post by khalid »

faisall wrote:
khalid wrote:
faisall wrote:Mari Kita Bincangkan.,.,..
cik faisall dah tutup aurat ke.... aummmm
kekeke Untuk Musim 2011 Ni kena tutup aurat Hii Hii
kalu cengitu.. saya nak ikut faisall kerinchi 2012

chematbugar
Pendaki Gunung
Posts: 30
Joined: 06 Mar 2008, 17:13
Location: westport, port klang
Contact:

Re: What Is Aurat...?

Post by chematbugar »

yg dulu tu dulu punya cerita la, semoga setiap perbuatan selepas ini diredhai dan diberkati olehNya...esok lusa, pakat2 berubah....

User avatar
Kasnalagat
Pendaki Tegar
Posts: 288
Joined: 26 Mar 2008, 08:30
Location: pelantar merenung bulan
Contact:

Re: What Is Aurat...?

Post by Kasnalagat »

Dalil menutup aurat :

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.." (Surah An Nur: ayat 31)

"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Surah Al Ahzab: ayat 59)

Sesungguhnya hukum Allah ini mudah, islam itu mudah, namun putar belit serta asimilasi kepada keadaan dunia moden menjadikan ianya sulit difahami, sekaligus secara tak sedar kita menghalalkan / terhalalkan apa yg sedia haram. Akan tetapi Allah itu maha Adil, maha pengampun & maha penyayang, sama2lah kita berdoa & berusaha agar kita tidak tergolong dalam golongan yang dilaknat oleh Allah s.w.t.
"TranQuiLLity.."

User avatar
pakcik
Pendaki Gunung
Posts: 170
Joined: 08 Feb 2006, 23:33
Location: sini
Contact:

Re: What Is Aurat...?

Post by pakcik »

pakai tight ngan seluar pendek..kihkihkih....klaka aku nengok...
Never Crack Under Pressure

nazryst
Pendaki Terlampau
Posts: 650
Joined: 16 Feb 2006, 12:17
Location: Natural Geography
Contact:

Re: What Is Aurat...?

Post by nazryst »

aku bab bab ni bukan lah nak memandang ringan dan nak memberatkan mana mana.... tapi keselesaan ketika mendaki dan berjalan 8 jam bukanlah satu perkara mudah.... kalau idak takkan laa orang asli dulu pakai cawat ajer tak... takkan laa dema tak tau langsung nak buat seluar panjang kulit kot.... nak cerita pasal ketamadunan tak sampai atau tiada pendakwah yang masuk kampung dan menceritakan hal sebenar kepada OA... rasanya dah terlebih lebih tapi masih lagi masuk hutan dengan method lama.... Pakai seluar panjang dan sebagainya ada orang boleh, sebab saiz kaki dan badan memang sesuai, dah tu kebarangkalian celah peha melecet amat lah susah nak jadi... kalau orang yang memang selalu melecet celah kangkang, pakai apa pun sama ajer.... dah tentu laa perkara ni selalu di perbetulkan dan alih alih pakaian sesuai ialah yang menjolok mata... walau menjolok mata sekali pun... lidah dah sampai ke lutut, jentik hidung pun dah tumbang sebab pewaiii... apa laa yang boleh dibuat sehingga mendatang kan syahwat.... takde maknanya... kalau ada pun... kompem awal awal perjalanan dah kena dah.... Dalam hutan ni senang ajer kan... kalau ada niat tak baik atau apa ajer... tak payah tunggu malam.. siang siang lagi dah kena amaran... jatuh ke, pancit amat sangat ke, terpelecok ke... ditimpa pokok ke.... apa apa ajer... janji nawaitu mesti betol.... kesimpulannya... kalau diri dan pakaian tak mendatang kan darurat pada diri sendiri... buat laa terbaik utk menutup aurat supaya dapat mengelakkan fitnah.... tapi kalau dah sampai tahap kena telanjang jalan penyelesaiannya... jangan citer keaiban orang dah laaa

User avatar
vanhemeir
Pendaki Hebat
Posts: 399
Joined: 12 Dec 2006, 13:47
Location: Abu Dhabi, UAE
Contact:

Re: What Is Aurat...?

Post by vanhemeir »

pakcik wrote:pakai tight ngan seluar pendek..kihkihkih....klaka aku nengok...
saya pakai tight dengan seluar askar la bro!.., seluar panjang!

tupaijantan
Pendaki Gunung
Posts: 19
Joined: 08 Oct 2011, 16:45

Re: What Is Aurat...?

Post by tupaijantan »

nak cerita pasal ketamadunan tak sampai atau tiada pendakwah yang masuk kampung dan menceritakan hal sebenar kepada OA... rasanya dah terlebih lebih tapi masih lagi masuk hutan dengan method lama...
Maaf krn menambah biarpun topik ni agak lama tapi menarik bagi saya... sy bertugas dengan Islamic Outreach ABIM (IOA) kelantan dimana kami menjalankan dakwah kepada masyarakat OA di pendalam kelantan bermula dari tahun 80-an lagi (masa tu pengerusi kamilah yg buat Dato Dr Razak kechik).

Dari pengalaman saya berdakwa dgn OA ni susah, biarpun mereka dah lama memeluk Islam namun dari segi pakaian dan cara idup mereka masih terikat dgn adat2 lama mereka. Apa yang slalu kami tonjolkan ialah dakwah bil hal (dgn menunjuk cth2 yang baik bg seorg Islam) kt sini kami solat dgn apa jua pakaian yg ada dibadan kami, jrg bagi sy memkai kain pelikat or baju melayu sbb takut OA akan kata Islam ini susah n what so ever... so the simplest thing will do... asalkan semuanya sah... bab solat gak sama... pernah skali adalah ustaz ni gi baca surah sajadah masa subuh bangun2 sujud dh ilang OA semuanya... kat saf pertama umpana gigi sy yg rongak jah... :kah: setakat ni alhamdulillah ada setengah2 kg yg dah ada surau n tok imam n bilalnya dikalangan OA itu sendiri namun banyak lagi kampung yg perlu diadakan lawatan pemantapan akidah mereka takut2 mereka tertarik pd agama asal mereka...

maaf skali lagi mengganggu

wallahuallam

User avatar
seper4alif
Kerabat Gunung
Posts: 2100
Joined: 01 Jun 2006, 09:42
Location: gelanggang TokMeor
Contact:

Re: What Is Aurat...?

Post by seper4alif »

huh...bab nih ak takleh komen.. erk... bye
seper4alif
:::masuk tempat orang bawak otak bukan pisau:::
Image ImageImage

User avatar
epol
Pendaki Gunung
Posts: 19
Joined: 05 Sep 2011, 23:59

Re: What Is Aurat...?

Post by epol »

cube check blek aurat sesame jantina mcmne..n aurat dgn lain2 jantina mcne..ade kelonggaran utk sesame jantina..janji bukan gay udah lew..
asyik naik je....amek nafas jap....

Post Reply