Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Berehat sekejap, khas untuk sembang kosong yang mana tidak berkaitan dengan aktiviti pergunungan

Moderator: matsaiko

User avatar
pendaki_labuan
Pendaki Gunung
Posts: 118
Joined: 03 Apr 2006, 20:35
Location: xpenang,xseremban,xlimbang,xKK Sabah n Putrajaya
Contact:

Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by pendaki_labuan »

Setelah merokok selama lebih kurang 32 tahun aku mengambil keputusan berhenti sendiri sebelum Doktor suroh berhenti atas sebab kesihatan...memang aku telah cuba beberapa kali dan kali nie aku telah mendaftar diri di Klinik Berhenti Merokok di Putrajaya. memang azab tapi dengan Nicotine Patch yg di beri klinik sudah 25 hari aku berhenti.
Jadi aku mengajak kawan2 yg merokok untuk sahut cabaran nie n kita simpan duit beli rokok untuk beli beg hiking atau GPS yg diidamkan selama nie !! jadi mcm mana ada BERANI berhenti????

p/s lagipun skrg dah ada fatwa yg merokok adalah haram..... :twisted:
The JUNGLE can be your BEST friend or your WORST enemy :-)

User avatar
biNGai
Kerabat Gunung
Posts: 3216
Joined: 19 Dec 2005, 13:18

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by biNGai »

alhamdulillah, saya dah 2 bulan brenti merokok..sesekali org dok uloq, saya sebat gak..tapi takde hal laa nk brenti isap rokok pas tu..katakan tak nak kepada rokok!!
M.A.L.A.S - Copyright © 2003-2009. All rights reserved.
"Demi langit beserta seluruh binaannya, Demi bumi serta yang ada di hamparannya, Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya.."

User avatar
yonrawk
Pendaki Sondol
Posts: 456
Joined: 03 Nov 2006, 11:11
Location: JB

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by yonrawk »

oohhhhh....tidak!!!!!! :shock:

pupus sudah penghisap rokok tegar...tidak!!!
He who makes beast out of himself, get rid of the pain of being a man~ Dr. Johnson (1709-1784)

User avatar
pendaki_labuan
Pendaki Gunung
Posts: 118
Joined: 03 Apr 2006, 20:35
Location: xpenang,xseremban,xlimbang,xKK Sabah n Putrajaya
Contact:

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by pendaki_labuan »

tahniah ngai... cuba tolak rokok yg ditawarkan dengan baik.. pasal silap-silap kita akan merokok balik.....
The JUNGLE can be your BEST friend or your WORST enemy :-)

User avatar
biNGai
Kerabat Gunung
Posts: 3216
Joined: 19 Dec 2005, 13:18

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by biNGai »

tak mungkin saya akan merokok semula..rokok tk best!!
M.A.L.A.S - Copyright © 2003-2009. All rights reserved.
"Demi langit beserta seluruh binaannya, Demi bumi serta yang ada di hamparannya, Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya.."

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by matsaiko »

biNGai wrote:tak mungkin saya akan merokok semula..rokok tk best!!
:lol:
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

User avatar
mizi
Kerabat Gunung
Posts: 1308
Joined: 17 Jul 2006, 15:22
Location: perlis
Contact:

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by mizi »

biNGai wrote:tak mungkin saya akan merokok semula..rokok tk best!!

yelah kan...sap okok x best..habis cmne perasaan cik bingai setelah tidak menghisap okok...adakah badan semakin berisi atau kesihatan semakin baik????
climb long trail
p11at

User avatar
biNGai
Kerabat Gunung
Posts: 3216
Joined: 19 Dec 2005, 13:18

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by biNGai »

apa yg saya prasan..skang saya daa tak tido on trek..hehehe


matsyai : sadap yu!
M.A.L.A.S - Copyright © 2003-2009. All rights reserved.
"Demi langit beserta seluruh binaannya, Demi bumi serta yang ada di hamparannya, Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya.."

User avatar
yonrawk
Pendaki Sondol
Posts: 456
Joined: 03 Nov 2006, 11:11
Location: JB

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by yonrawk »

Aku akan berenti isap rokok bile sekotak rokok harga rm80.00

:kah: :kah:
He who makes beast out of himself, get rid of the pain of being a man~ Dr. Johnson (1709-1784)

Ujang
Pendaki Tegar
Posts: 221
Joined: 15 Dec 2005, 00:22
Location: Damansara
Contact:

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by Ujang »

itu paip dalam wlt 4828 warna silver sapa punya? kalo takmo boleh bg aku... hehe...

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by matsaiko »

ngai
tak larat mentenence powil ke sampai nak benti rokok !!!
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

User avatar
biNGai
Kerabat Gunung
Posts: 3216
Joined: 19 Dec 2005, 13:18

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by biNGai »

matsyai : aku brenti rokok psal ade terlbeh income maintenance powil laa..

ujang : bile masa plak kaler silver? kaler mapple wood ade laa..
M.A.L.A.S - Copyright © 2003-2009. All rights reserved.
"Demi langit beserta seluruh binaannya, Demi bumi serta yang ada di hamparannya, Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya.."

User avatar
pendaki_labuan
Pendaki Gunung
Posts: 118
Joined: 03 Apr 2006, 20:35
Location: xpenang,xseremban,xlimbang,xKK Sabah n Putrajaya
Contact:

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by pendaki_labuan »

yonrawk
Aku akan berenti isap rokok bile sekotak rokok harga rm80.00
ok tu lagipun kalau dah tegar harga rokok rm100 pun tak tentu berhenti :lol: hehehehe

nie kandungan yg sedap dlm rokok:
Kandungan Berbahaya Dalam Rokok (Fakta)
Setiap batang rokok yang dinyalakan akan mengeluarkan lebih 4 000 bahan kimia beracun yang membahayakan dan boleh membawa maut. Dengan ini setiap sedutan itu menyerupai satu sedutan maut. Di antara kandungan asap rokok termasuklah bahan radioaktif (polonium-201) dan bahan-bahan yang digunakan di dalam cat (acetone), pencuci lantai (ammonia), ubat gegat (naphthalene), racun serangga (DDT), racun anai-anai (arsenic), gas beracun (hydrogen cyanide) yang digunakan di "kamar gas maut" bagi pesalah yang menjalani hukuman mati, dan banyak lagi. Bagaimanapun, racun paling penting adalah Tar, Nikotin dan Karbon Monoksida.
Tar mengandungi sekurang-kurangnya 43 bahan kimia yang diketahui menjadi penyebab kanser (karsinogen). Bahan seperti benzopyrene iaitu sejenis policyclic aromatic hydrocarbon (PAH) telah lama disahkan sebagai agen yang memulakan proses kejadian kanser.

Nikotin, seperti najis dadah heroin, amfetamin dan kokain, bertindak balas di dalam otak dan mempunyai kesan kepada sistem mesolimbik yang menjadi punca utama penagihan. Sindrom ketagihan terhadap nikotin yang ditunjukkan dengan gejala gian, tolerans dan tarikan, adalah mungkin lebih hebat berbanding najis dadah. Malah daripada kajian saintifiknya nikotin itu juga sejenis najis dadah, sepertimana yang telah diiktiraf oleh dunia perubatan. Seseorang yang kehabisan rokok kadangkala berkelakuan seperti mengalami gangguan akal dan dalam keadaan yang amat tertekan sekali. Oleh itu terlalu sukar untuk sesiapa yang telah terjerat dengan ketagihan merokok, meninggalkan tabiat itu untuk selamanya, kecuali dengan ikhtiar yang serius dan kehendak Allah jua.

Nikotin turut menjadi punca utama risiko serangan penyakit jantung dan strok. Hampir satu perempat mangsa pesakit jantung adalah hasil punca dari tabiat merokok. Di Malaysia, sakit jantung merupakan menyebab utama kematian sementara strok adalah pembunuh yang keempat.

Karbon Monoksida pula adalah gas beracun yang biasanya dikeluarkan oleh ekzos kenderaan. Gas ini menjejaskan bekalkan oksigen ke tisu-tisu hingga ianya menjadi terencat dan akhirnya boleh menyebabkan maut sekiranya paras karbon monoksida di dalam badan melebihi 60%.

Apabila racun rokok itu memasuki tubuh manusia ataupun haiwan, ianya akan membawa kerosakkan pada setiap organ disepanjang laluannya, iaitu bermula dari hidung, mulut, tekak, saluran pernafasan, paru-paru, saluran penghazaman, saluran darah, jantung, organ pembiakan, sehinggalah ke saluran kencing dan pundi kencing, iaitu apabila sebahagian dari racun-racun itu dikeluarkan dari badan.

maaf kalau menggangu minda dan perasaan..... :(
The JUNGLE can be your BEST friend or your WORST enemy :-)

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by matsaiko »

jiran sebelah umah aku meninggal 2 minggu lepas benti rokok...
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

User avatar
pendaki_labuan
Pendaki Gunung
Posts: 118
Joined: 03 Apr 2006, 20:35
Location: xpenang,xseremban,xlimbang,xKK Sabah n Putrajaya
Contact:

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by pendaki_labuan »

Innalillah...... fatihah untuk beliau.... :( memang dah qada & kada, maut menunggu disetiap masa & simpang, kita hanya menumpang masa yg pendek nie je...amal dan sedekah yg menentukan segalanya, berlengah dan berdalih tidak memberi manafaat pada diri sendiri... sendiri nak ingatlah....
The JUNGLE can be your BEST friend or your WORST enemy :-)

User avatar
adventure inc
Pendaki Tegar
Posts: 222
Joined: 27 May 2009, 23:51
Location: penang hill, my

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by adventure inc »

alhamdulillah... dah ramai yang STOP hisap rokok...
tak sedap punnnn...

tapi harap harap semua istiqamah, jangan seminggu dua berenti,
pastu hisap balik... mana tau dengan berenti merokok NGAI bleh
upgrade powil die... silap silap leh tukar baru lagi...
takpun duit beli rokok tu bleh guna buat tabung kebajikan warga
GO... banyak faedah tuu
:: DOUBT :: FEAR :: EXCUSES ::
the mountain is not the only thing you conquer - never stop xploring

User avatar
pendaki_labuan
Pendaki Gunung
Posts: 118
Joined: 03 Apr 2006, 20:35
Location: xpenang,xseremban,xlimbang,xKK Sabah n Putrajaya
Contact:

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by pendaki_labuan »

adventure inc
tapi harap harap semua istiqamah, jangan seminggu dua berenti,
pastu hisap balik... mana tau dengan berenti merokok NGAI bleh
upgrade powil die... silap silap leh tukar baru lagi...
takpun duit beli rokok tu bleh guna buat tabung kebajikan warga
GO... banyak faedah tuu
alhamdulillah... dah ramai yang STOP hisap rokok...
tak sedap punnnn...
8) 8) betoi, betoi, betoi
The JUNGLE can be your BEST friend or your WORST enemy :-)

User avatar
biNGai
Kerabat Gunung
Posts: 3216
Joined: 19 Dec 2005, 13:18

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by biNGai »

yer laa..baru aku prasan, sejak brenti merokok nih duit aku banyak abeh kt powil..hehe
M.A.L.A.S - Copyright © 2003-2009. All rights reserved.
"Demi langit beserta seluruh binaannya, Demi bumi serta yang ada di hamparannya, Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya.."

nazryst
Pendaki Terlampau
Posts: 650
Joined: 16 Feb 2006, 12:17
Location: Natural Geography
Contact:

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by nazryst »

Falsafah pendaki tegar:-

Biar Kurang Ajar....
Jangan Kurang Makan...

Biar Kurang Makan....
Jangan Kurang Rokok....

Hehehehe..... ramai dah berhenti ni ... gamaknya kurang sikit orang pow rokok....

"eeee saya takut, sebab dadah tu Bahaeyae...."

lastman
Pendaki Terlampau
Posts: 615
Joined: 14 Jan 2008, 23:51

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by lastman »

matsaiko wrote:ngai
tak larat mentenence powil ke sampai nak benti rokok !!!
ngai skang LAIN pulak... :lol: :lol: :lol:

Defcon
Webmaster Team
Posts: 308
Joined: 26 Dec 2006, 22:54
Location: 127.0.0.1
Contact:

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by Defcon »

biNGai wrote:apa yg saya prasan..skang saya daa tak tido on trek..hehehe


matsyai : sadap yu!
OOOoo itulah rahsianya... patutlah selama nie saya selalu tertido huhuhuu
.::[x]:

User avatar
biNGai
Kerabat Gunung
Posts: 3216
Joined: 19 Dec 2005, 13:18

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by biNGai »

tapi kalo ko rasa nk tido tgh trek gak..kecik tapak kemsait, sais padang bola akan aku tebaskan..
M.A.L.A.S - Copyright © 2003-2009. All rights reserved.
"Demi langit beserta seluruh binaannya, Demi bumi serta yang ada di hamparannya, Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya.."

User avatar
seper4alif
Kerabat Gunung
Posts: 2100
Joined: 01 Jun 2006, 09:42
Location: gelanggang TokMeor
Contact:

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by seper4alif »

aduh... aku baru nak mula bajar isap
seper4alif
:::masuk tempat orang bawak otak bukan pisau:::
Image ImageImage

User avatar
yonrawk
Pendaki Sondol
Posts: 456
Joined: 03 Nov 2006, 11:11
Location: JB

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by yonrawk »

seper4alif wrote:aduh... aku baru nak mula bajar isap
ko nak belajar isap?????...... isap ape tu atan oi.... :mrgreen: :mrgreen:

:keke: :keke:
He who makes beast out of himself, get rid of the pain of being a man~ Dr. Johnson (1709-1784)

User avatar
sany ADALAH alger
Otai Gunung
Posts: 932
Joined: 18 Apr 2006, 09:38
Location: in the middle of jungle called KAY HELL
Contact:

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by sany ADALAH alger »

sejak ade anak nie aku more into social smoker. sekotak 20 utk seminggu.
last wik ade jumpe member baru stop smoking. dia masuk klinik gomen la cam pendaki labuan tue.

entah le so far stop smoking takde dalam agenda 2010 aku.....insyaAllah maybe 1 fine day :mrgreen:
CARPE DIEM!

hensem
Pendaki Gunung
Posts: 14
Joined: 23 Feb 2006, 09:12

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by hensem »

take 5...sap kok luuu :D :twisted:

User avatar
castello
Pendaki Sondol
Posts: 416
Joined: 06 Jun 2006, 09:35
Location: cheras, kuala lumpur
Contact:

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by castello »

sebatang rokok dulu...baru balik :lol:
CASTELLO
Callsign: 9W2CTX
Guide License No.: TG9600
Mobile No.: 0126206087
NATURE EXPLORER ENT.

User avatar
nozeck
Pendaki Gunung
Posts: 64
Joined: 02 Feb 2009, 15:13
Location: Selangor (Serdang)
Contact:

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by nozeck »

biNGai wrote:apa yg saya prasan..skang saya daa tak tido on trek..hehehe
memang tak tido, baring pejam2 mata je.. :lol:

SETUJU banget ngn kempen nie... berhenti lah dr xtvt FOGGING.
bukan saje nyamuk mati, den pun leh dpt impact. :mrgreen:
Life is like a wheel...b prepared and be good.

-=[ RuFFHiKeR ]=-
Pendaki Tegar
Posts: 225
Joined: 15 Dec 2005, 00:53

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by -=[ RuFFHiKeR ]=- »

nk brenti isap rokok.. tapiiii...

time treking nyamuk byk.. kena isap utk halau nyamuk..
time tggu org.. iPOD takde.. henpon nokia 3210 je, sangap.. kena la isap rokok jgk...
time jln jem.. tgk mamat keta sblh isap rokok.. takleyyyy tahannnn.. dh kena isap rokok jgk..
time kt kedai mamak, sembang dh ber jam2, minum air bergelas2 tak best, lps mkn plak tuh, wajib isap rokok dlu..
time kt opis.. ikutkan tanak isap rokok.. tapi jenguk kt luar.. HRM tgh isap rokok ngan GMD.. kena la join isap gakk..
uihhh.. byk lg la alasan nyer..

yg pnting.. rokok kena ada.. klu takde.. boring.. nk ganti ngan yg lain, memanggg tak best..
camner2 pn.. akan tiba gak masa brenti rokok.. taktaw lagi biler.. tgk la dlu..

hehehe!

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by Lt.Cmdr. Kamal Ariffin »

-=[ RuFFHiKeR ]=- wrote:nk brenti isap rokok.. tapiiii...

time treking nyamuk byk.. kena isap utk halau nyamuk..
time tggu org.. iPOD takde.. henpon nokia 3210 je, sangap.. kena la isap rokok jgk...
time jln jem.. tgk mamat keta sblh isap rokok.. takleyyyy tahannnn.. dh kena isap rokok jgk..
time kt kedai mamak, sembang dh ber jam2, minum air bergelas2 tak best, lps mkn plak tuh, wajib isap rokok dlu..
time kt opis.. ikutkan tanak isap rokok.. tapi jenguk kt luar.. HRM tgh isap rokok ngan GMD.. kena la join isap gakk..
uihhh.. byk lg la alasan nyer..

yg pnting.. rokok kena ada.. klu takde.. boring.. nk ganti ngan yg lain, memanggg tak best..
camner2 pn.. akan tiba gak masa brenti rokok.. taktaw lagi biler.. tgk la dlu..

hehehe!
Masa tu jantong engkau dah berhenti....

penJelaJahJuJur
Pendaki Gunung
Posts: 40
Joined: 27 Nov 2006, 01:40
Contact:

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by penJelaJahJuJur »

perokok tegar ngan perokok sosial ramai da benti sapkok..
abes bile perokok sekondari bleh benti ni?
nak blah kang, member2 :twisted:

betterman
Pemegang Amanah GO
Posts: 2828
Joined: 04 Dec 2005, 08:39
Location: Bawah beirut
Contact:

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by betterman »

nasib baik aku dah benti isap rokok
Getting to the summit is optional, getting down is mandatory...

User avatar
maclan
Pendaki Tegar
Posts: 256
Joined: 15 Jan 2007, 17:39
Location: Kaki Gunung
Contact:

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by maclan »

topik yg bagus...stuju bangat...

moh la kite brenti merokok....

xde paedah pon...

leh buat hutan tbakar time kemarau ni...
(dh ade kes pon baru2 ni)
http://www.kerex.multiply.com
outdoor in everywhere...

Image

yongyap
Pendaki Gunung
Posts: 76
Joined: 07 Dec 2005, 10:26
Location: Bawah Fly
Contact:

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by yongyap »

cik labuan
boleh elaborate pasal Klinik Berhenti Merokok tu?
apa yg dia bg?apa yg kita dpt?berapa kita bg?berapa depa dapat?
apa kaedahnya?apa pula faedahnya?
Kasihan Hutan Kita

ironore
Pendaki Gunung
Posts: 86
Joined: 19 Feb 2009, 03:01

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by ironore »

Aku pun dah berhenti merokok...walaupun baru 2 minggu...memang aku niat nak terus stop. Kadang memang terasa nak hisap balik tu ada...especially bila TT dgn member dan lepas makan. terpaksa kuatkan Mental....lawan balik rasa nak merokok..tu..
Memang agak payahlah...

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by Lt.Cmdr. Kamal Ariffin »

Bagus bagus
Kuatkan Mental anda....... lawan

softstone
Pendaki Gunung
Posts: 6
Joined: 20 Mar 2010, 16:53

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by softstone »

tips berhenti merokok....berhentilah dibulan puasa....

inshaAllah.......
"Don't walk in front of me, I may not follow ~ Don't walk behind me, I may not lead ~ Just walk beside me and be my friend."

beckham@chayok2
Pendaki Terlampau
Posts: 646
Joined: 03 Apr 2006, 03:21
Location: 30 minit sblm sampai puncak...

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by beckham@chayok2 »

uikkksss... ramai kgkwn yg berkobar kobar nk benti merokok nih... aku pun igt nk polo ar..
dr dulu lg nk benti, tp x benti2 gak... ketagih dia tue mengalahkan ketagih nk hisap ganja, serius wooo aku ckp...
ramai yg bg galakan, dorongan, bantuan, dan x lupa pd yg bg petua, soh itulah, soh inilah, apa2 lah... InSyaAllah, sblm masuk bulan 6, aku benti merokok. guru aku pernah ingatkan aku, wlu benda apa yg ko buat pun, klu hati ko x kuat utk lawan, ko x kan benti... so, kena kuatkan hati la pas ni... yeahhhh!!!! chayok-chayok!!! KATAKAN X NAK!!!! :evil:
*Sebenarnya bukan gunung yang hendak ditawan, sebaliknya diri kita sendiri.....*.
-9w2bck-

-=[ RuFFHiKeR ]=-
Pendaki Tegar
Posts: 225
Joined: 15 Dec 2005, 00:53

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by -=[ RuFFHiKeR ]=- »

beckham@chayok2 wrote:uikkksss... ramai kgkwn yg berkobar kobar nk benti merokok nih... aku pun igt nk polo ar..
dr dulu lg nk benti, tp x benti2 gak... ketagih dia tue mengalahkan ketagih nk hisap ganja, serius wooo aku ckp...
ramai yg bg galakan, dorongan, bantuan, dan x lupa pd yg bg petua, soh itulah, soh inilah, apa2 lah... InSyaAllah, sblm masuk bulan 6, aku benti merokok. guru aku pernah ingatkan aku, wlu benda apa yg ko buat pun, klu hati ko x kuat utk lawan, ko x kan benti... so, kena kuatkan hati la pas ni... yeahhhh!!!! chayok-chayok!!! KATAKAN X NAK!!!! :evil:
arr.. yg ni btl..
serius, benti ganja lg sng dr benti rokok..
papepn, akan cuba gak benti rokok nih..

Penjejak Gunung
Pendaki Gunung
Posts: 5
Joined: 19 Mar 2010, 15:28

Re: Jom Kita BERHENTI MEROKOK!!!!!!

Post by Penjejak Gunung »

aku penah jumpa pendaki gunung...sambil daki..sambil hisap rokok..sampai muka nampak penyek-penyek...dasaaatttt......
tapi skrg dia dah berhenti merokok.....sekian....

Post Reply