leptospirosis

Isu-isu & gossip berkaitan dengan aktiviti luar

Moderator: kambinggurun

Post Reply
azlanhuzaifah
Pendaki Gunung
Posts: 125
Joined: 16 Feb 2009, 16:49

leptospirosis

Post by azlanhuzaifah »

saje je nak letak. sbb kita sbg pendaki & semasa dalam hutan..kekadang time pewai & mental, selalu tak usha keadaan sekeliling time ambik air.sama sama kita ambik iktibar utk panduan kita di dalam hutan

Enam maut akibat jangkitan leptospirosis
10/07/2010 5:55pm


MARAN 10 Julai - Enam penduduk kampung yang terbabit dalam misi mencari dan menyelamat seorang mangsa lemas di Hutan Lipur, Lubuk Yu, dekat sini dilapor meninggal dunia dalam tempoh seminggu selepas operasi itu.


Kesemua mereka yang terbabit dalam operasi bermula 26 Jun hingga 30 Jun itu meninggal dunia akibat jangkitan bakteria leptospirosis (air kencing tikus) dan melioidosis (bakteria disebabkan air dan tanah).


Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, masing-masing satu kematian dilapor pada 3 Julai, 6 Julai, 7 Julai dan 8 Julai manakala dua kematian pada 9 Julai.


"Mereka mula sakit selepas seminggu menyertai operasi itu, simptom utama adalah demam, batuk, sakit-sakit otot, cirit-birit. Empat orang meninggal di Hospital Sultan Ahmad Shah (HOSHAH) Temerloh dan dua lagi di rumah mereka," katanya kepada pemberita selepas menghadiri taklimat mengenai kejadian itu di sini, hari ini. - Bernama

User avatar
fulltimesinner
Pendaki Gunung
Posts: 102
Joined: 23 May 2010, 06:22

Re: leptospirosis

Post by fulltimesinner »

alamak... aku pun jenis main sebat je minum air kalu kat dlm hutan... kena carik water sterilization tablet ni + doxycycline, per-per hal takziah buat keluarga diaorg. risiko ada di mana2
just a small time adventurer :D

User avatar
lats840
Pendaki Gunung
Posts: 66
Joined: 07 Dec 2008, 09:07
Location: PD
Contact:

Re: leptospirosis

Post by lats840 »

laaa....
kencing tikus ker??

aku dgr khbar angin dr area jengka..
kes ni kes mistik...
cite psal antu air la, penunggu la...
yg mistik nye, smpai kan org hpstal yg mndi kan jenazah tu pun terkena badi...
skrg ni tgh sakit...

skrg ni, area2 kt kg tu buat solat hajat...
tp berite ni aku aku dgr dr mulut org la..
yg cite tu pun org dh berumor gak..
huhuh...

ape2 pun..
takziah pada keluarga mangsa....

:roll: :roll:

peace
lats840

Post Reply