Gunung Online

Warisan Khazanah Pergunungan
It is currently 01 Aug 2014, 23:53

All times are UTC + 8 hours




Post new topic Reply to topic  [ 79 posts ] 
                         Share
Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 26 Jun 2009, 23:17 
Offline
Pemegang Amanah GO
User avatar

Joined: 06 Dec 2005, 08:41
Posts: 1394
orga wrote:
lebah,penyengat,tebuan etc ni tergolong dlm kumpulan serangga yg hidup berkoloni..bila sebut bab serangga kita kena amik tau skek maklumat ttg hormon pheremon pd serangga tsb..pheremon seperti bhn kimia yg dihasilkan secara biologi oleh serangga tsb yg gunanya utk menghantar isyarat2 tertentu sbg maklumat kpd rakan2nya yg lain..inilah yg memberi jawapan kpd persoalan ‘camne serangga ni tau nk balik ikut route pegi dia’,’camne dia tau tempat makan yg biasa dia pegi’,’camne bila sekor penyengat serang,sumer dtg serang sekali’..dan berbagai2 lg la..dan setiap jenis pheromon memberi isyarat pd maklumat yg berbeza..lebah,penyengat dan tebuan ni dorang ada sejenis pheromon yg dipanggil nasonov..nasonov yg mengandungi berbagai trepenoid dikeluarkan dr kelenjar di abdomen atau perutnya..ini adalah pheromon yg special utk serangga2 berkoloni menyampaikan berbagai maklumat tertentu utk ribuan rakan2nya..dan demikianlah tanda kekuasan Tuhan..

jd bgmn maklumat ni dtgkan kegunaan pd warga pendaki?..
cara pencegahan:-
-bila sekor lebah sesat masuk kemsait kita, jgn dipukul..bila dipukul dia akan ‘tandakan’ org yg dipukul tu sbg musuh..so pastu beribu rakannya yg lain tau kita ni musuh..
-bila terkena sengatan (mebi terpegang tak perasan) cepat2 cuci utk ilangkan ‘tanda’ tu..kalo idak pegi balik mau kena sengat oo..
-kalo bwk ration, tutup ketat sblm haversack kita ‘ditanda’ sbg stor makanan..
-kalo kena kejar, cari air atau asap..2 menda ni bole jd mask segera yg halang isyarat yg ‘ditanda’..
dan berbagai lg la..byk la gunanya kalo nk citer..yg penting tu konsep nya, masuk utan kita kena belajar ber’sahabat’ dgn pokok n binatang yg ada..yg kena serang tu mebi tersalah langkah ka,tersalah pegang ka,tersalah tampor ka atau itu ini la..taper,malang tak berbau..hehe

apa ikhtiar bila disengat selain dr kita telan atau sapu ubat ospital?
cara perawatan :-
ok kalo nk cari ubat dr pokok2 alam semulajadi..selain dr petua bawang dan bijik asam jawa dr ngai tok kebayan tu..ni aqu sajes beberapa pokok utan yg berguna – penawar jambi, sepulih, penaga atau bemban..cara guna lumatkan daun/btg dan pupuk kt tpt sengatan..tp jgn telan n lebe dos ok..jenis pokok2 ni ada kesan2 alkoloid , musilaj dan saponin..sbb cara aqu bisa itu penawarnya perlu racun gak..cuma kesan racun tu mesti sama/lebe kuang ngan kesan bisa utk senang neutral..

gambo?..dlm stok aqu ada gambar penawar jambi jek..sepulih dan penaga tader gambo..try tya pacik gogel..
ni gambo penawar jambi..sapu guna bulu2 kaler oren tu..lega la skek kalo bengkak2 sengat tuh..kalo utk berentikan darah pon sesuai pokok nih..
nk kenal pokok ni dia mcm pokok paku..cuma saiz beso skek..byk tumbuh dicerun kawasan bukit atau gunung..
Image


tq ilmu baru ini........
orga bab pokok hutan memang Mantop

_________________
Dan Kami jadikan di bumi gunung-ganang yang menetapnya, supaya bumi itu tidak menggegar mereka; dan Kami jadikan di celah-celahnya jalan-jalan laluan, supaya mereka mendapat petunjuk.(Surah Al-Anbiyaa':31)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 27 Jun 2009, 15:46 
Offline
Kerabat Gunung
User avatar

Joined: 18 Jan 2006, 15:18
Posts: 1356
Location: Bkt Jalil
lain pilihan.

ambik kayu cinta mani ular, asahkan kat batu. air asahan tu diminum & disapu tempat kena sengatan.

_________________
http://www.facebook.com/outdoorequine2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 27 Jun 2009, 20:51 
Offline
Senator Gunung
User avatar

Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Posts: 2088
Location: n9 & melaka
gambo tader ka pendi..
mana tau penah tengok tp nama lain lak..

_________________
ImageImageImageImageImage


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 28 Jun 2009, 02:05 
Offline
Pendaki Gunung
User avatar

Joined: 21 Nov 2006, 15:19
Posts: 143
Location: Depan Laptop
wah... thanks bro orga...

bile aku try tnya pakcik google, ni la binatang yg gigit ktrg.....

http://en.wikipedia.org/wiki/Asian_giant_hornet


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 28 Jun 2009, 08:20 
Offline
Kerabat Gunung
User avatar

Joined: 18 Jan 2006, 15:18
Posts: 1356
Location: Bkt Jalil
orga wrote:
gambo tader ka pendi..
mana tau penah tengok tp nama lain lak..


gambar??
aku save kat mana ek. adus..
tapi tak pe,
nanti kalo aku jumpa aku upkan picnya en orga.
tak pun, paling lewat lepas aku balik g susu dara aku upkan picnya.
aku snap sekali lagi picnya kat sana.

_________________
http://www.facebook.com/outdoorequine2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 29 Jun 2009, 23:36 
Offline
Pendaki Gunung
User avatar

Joined: 02 Feb 2009, 15:13
Posts: 64
Location: Selangor (Serdang)
aku baru dok baca posting-posting kat sini, tp x sempat nak telan dh terkena tikaman si penyegat.
kena masa g Jejak Mat Kilau baru-baru nie.
serius giler... 2x kena tikam, 1st kat atas kening n 2nd kat tangan...
masa mula-mula kena, mata berair giler..seb baik x meraung.
masa tu baru ku tau, nie la ek perasaan org yg kena ngn 'penyegat menyegat'.

time tu yg kena suma geng2 bujang, geng2 otai suma x kena..mmg x leh blah. :cry:
serius masa kena tikam tu,tingat kat topik nie.
tp tu la..ilmu x sempat cedok. seb baik memba ada minyak angin...sapu trus la.

masa balik...lari sekuat-kuat alam la bila lalu kat area tuh.
bila dh lepas,masing2 gelak... kelakau rasanya. :lol:

_________________
Life is like a wheel...b prepared and be good.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 30 Jun 2009, 00:14 
Offline
Kerabat Gunung
User avatar

Joined: 19 Dec 2005, 13:18
Posts: 3215
betty ;

ko antara penyengat dgn pacat lbeh kurang je aku tengok meraung..wakakaka

BTW..tu bkan minyak angin, bkan minyak gamat..tapi minyak alfiatttt ekekeke

_________________
M.A.L.A.S - Copyright © 2003-2009. All rights reserved.
"Demi langit beserta seluruh binaannya, Demi bumi serta yang ada di hamparannya, Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya.."


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 30 Jun 2009, 15:33 
Offline
Pendaki Gunung
User avatar

Joined: 02 Feb 2009, 15:13
Posts: 64
Location: Selangor (Serdang)
meraung ker? bukan ar, sekadar menjerit..he he.

bab penyegat tu, serius sakit weh.
dh la lepas tikam dia x mau terbang. sapa x panic..seb baik ada incik Ajis.
minyak alfiat penyelamat keadaan...

bab pacat tu no komen la, aku mmg alergic pacat..
tp aku tolak pun, dia mai jugak..mai jugak. :|

_________________
Life is like a wheel...b prepared and be good.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 15 Jul 2009, 12:23 
Offline
Pendaki Gunung
User avatar

Joined: 02 Feb 2009, 15:13
Posts: 64
Location: Selangor (Serdang)
akibat pijak x tengok, aku terpijak sarang penyegat tanah yg mengakibatkan aku ditikam 2x di ankle.
dh le kena masa 1st day kat Tahan...selama di sana sapu minyak hangat and mmg kena tahan le bengkak and gatal yg melanda.
tiap2 malam x leh tido, gatal seh...huhu. :|

balik je KL, trus g klinik injection coz kaki dh bengkak mcm org mengandung..hu hu.
~ sedih sedih ~

_________________
Life is like a wheel...b prepared and be good.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 15 Jul 2009, 13:43 
Offline
Kerabat Gunung
User avatar

Joined: 19 Dec 2005, 13:18
Posts: 3215
bla la pegi tahan tak hajakkkk

_________________
M.A.L.A.S - Copyright © 2003-2009. All rights reserved.
"Demi langit beserta seluruh binaannya, Demi bumi serta yang ada di hamparannya, Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya.."


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 17 Jul 2009, 12:54 
Offline
Pendaki Gunung
User avatar

Joined: 02 Feb 2009, 15:13
Posts: 64
Location: Selangor (Serdang)
biNGai wrote:
bla la pegi tahan tak hajakkkk

erk, x bgtau ek.. :lol:
g dari 8- 13 Julai 2009, last week la ek.
trip santai je wpun dr Kuala Juram (5 days up and down).

santai-santai pun, kuku abes lekang nie..
bilik dh bau mcm sepital coz tiap2 malam wat treatment.
memang x terTahan.. :|

_________________
Life is like a wheel...b prepared and be good.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 17 Jul 2009, 15:40 
Offline
Pendaki Tegar
User avatar

Joined: 27 Jan 2009, 01:58
Posts: 289
Racun/bisa bersifat asid. So utk neutralkan asid tu, kena la lawan dng sesuatu yg bersifat alkali. Mcm maner nk tau benda tu bersifat alkali? Selak2 la kembali buku sains tingkatan 1 dulu. Hehehe.....(btul ke apa yg aku kate ni bro orga?) :P


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 18 Jul 2009, 20:09 
Offline
Pendaki Gunung
User avatar

Joined: 02 Feb 2009, 15:13
Posts: 64
Location: Selangor (Serdang)
che'gu wrote:
Racun/bisa bersifat asid. So utk neutralkan asid tu, kena la lawan dng sesuatu yg bersifat alkali. Mcm maner nk tau benda tu bersifat alkali? Selak2 la kembali buku sains tingkatan 1 dulu. Hehehe.....(btul ke apa yg aku kate ni bro orga?) :P

aduh, nak cari mana buku Sains Form 1 nie?

_________________
Life is like a wheel...b prepared and be good.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 18 Jul 2009, 22:19 
Offline
Kerabat Gunung
User avatar

Joined: 19 Dec 2005, 13:18
Posts: 3215
bkan main ko ngumpat aku haaa tghari tadi sama muzs..woooo

sampai ati dan tali prot ko..woooo :evil:

_________________
M.A.L.A.S - Copyright © 2003-2009. All rights reserved.
"Demi langit beserta seluruh binaannya, Demi bumi serta yang ada di hamparannya, Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya.."


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 18 Jul 2009, 23:29 
Offline
Pendaki Gunung
User avatar

Joined: 02 Feb 2009, 15:13
Posts: 64
Location: Selangor (Serdang)
biNGai wrote:
bkan main ko ngumpat aku haaa tghari tadi sama muzs..woooo

sampai ati dan tali prot ko..woooo :evil:

erk, ada ker.. :roll:

_________________
Life is like a wheel...b prepared and be good.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 20 Jul 2009, 14:23 
Offline
Kerabat Gunung
User avatar

Joined: 18 Jan 2006, 15:18
Posts: 1356
Location: Bkt Jalil
orga, seperti dijanjikan.
picnya dpt disnapkan kat G. Susu Dara.

Image

_________________
http://www.facebook.com/outdoorequine2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 21 Jul 2009, 00:58 
Offline
Pendaki Terlampau

Joined: 03 Apr 2006, 03:21
Posts: 646
Location: 30 minit sblm sampai puncak...
mcm 2 ropenyer...
lagi 1 korang leh mkn terong mentah. terong mentah boleh bertindak sebagai meneutralkan asid atau menyedut bisa yg tlh masuk ke dlm badan. lebih kurang mcm 2 la. haku x reti nk ckp dlm bahasa sains. erkkk... :mrgreen:

_________________
*Sebenarnya bukan gunung yang hendak ditawan, sebaliknya diri kita sendiri.....*.
-9w2bck-


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 21 Jul 2009, 08:20 
Offline
Senator Gunung
User avatar

Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Posts: 2088
Location: n9 & melaka
thanx pendi..
Hangar 18 wrote:
ambik kayu cinta mani ular, asahkan kat batu. air asahan tu diminum & disapu tempat kena sengatan

maknanya amik batang nye eh..penah rasa tak..pahit ke masam?
copy gambo ko ni eh nk masuk note aqu..


che'gu wrote:
Racun/bisa bersifat asid. So utk neutralkan asid tu, kena la lawan dng sesuatu yg bersifat alkali. Mcm maner nk tau benda tu bersifat alkali? Selak2 la kembali buku sains tingkatan 1 dulu. Hehehe.....(btul ke apa yg aku kate ni bro orga?) :P

tu aqu nye pemahaman ringkas le chegu,hehe..asid rasanya masam n alkali skek pahit..that why byk ubat2 yg pahit..
pokok2 kt utan kita ni berbagai..kekadang payah gak nk explain dlm bahasa mudah..
contohnya nape pokok melilit ikot jam tu bole makan n yg lawan jam tu tak ok..aqu tader jawapan kukuh..

_________________
ImageImageImageImageImage


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 21 Jul 2009, 09:23 
Offline
Kerabat Gunung
User avatar

Joined: 18 Jan 2006, 15:18
Posts: 1356
Location: Bkt Jalil
aha, ambik batangnya orga.
corak batangnya mcm kulit ular.

aku sendiri tak pernah rasa air asahan batang pokok ni.

_________________
http://www.facebook.com/outdoorequine2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 21 Jul 2009, 16:17 
Offline
Senator Gunung
User avatar

Joined: 05 Dec 2005, 15:59
Posts: 1890
Location: southern
orga wrote:
contohnya nape pokok melilit ikot jam tu bole makan n yg lawan jam tu tak ok..aqu tader jawapan kukuh..

sifu,
rasanya kalau pokok yang melilit ikut jam tu jenis yang tumbuh 'mengejar' matahari siang. jenis ada klorofil. pokok yang tumbuh melawan jam pula biasanya jenis parasit atau penumpang yang 'jahat' pula tumbuh mengikut sumber makanan dalam pokok yang ditumpang dan tidak memerlukan matahari. ini membolehkan pokok nie boleh menjalar ke pelbagai arah dan merosakkan apa sahaja yang menghalang penjalaran (ada ke ayat nie) pokok tu. tapi tak semua yang menjalar atau menumpang adalah perosak. pokok jenis efifit (boleh hasilkan klorofil sendiri) dan cuma menumpang sebab nak share cahaya matahari je. betul ke nie sifuku?

_________________
if a tree falls in the woods... do all the other trees laugh at it?

Image Mounthopper


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 21 Jul 2009, 16:26 
Offline
Senator Gunung
User avatar

Joined: 05 Dec 2005, 15:59
Posts: 1890
Location: southern
masa kitaorang kena sengat tu,
memang ketinggian masih lagi di atas paras 4,500 kaki. kalau rendah sikit, boleh kot gi cari daun Telinga Gajah (Selaru Kubin). bleh ubat biasa gak. amik getah batang daun tu, sapu je terus. selain tu daun tu bleh buat ubat sakit perut.

_________________
if a tree falls in the woods... do all the other trees laugh at it?

Image Mounthopper


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 21 Jul 2009, 16:32 
Offline
Pentadbiran
User avatar

Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Posts: 1758
Location: sri kembangan
Hangar 18 wrote:
aha, ambik batangnya orga.
corak batangnya mcm kulit ular.

aku sendiri tak pernah rasa air asahan batang pokok ni.


aku rasa aku pernah tgk kayu macam ko cakap ni pendi... abg aku ambik kat g jerai... lama dah (1985)

_________________
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 21 Jul 2009, 16:36 
Offline
Pentadbiran
User avatar

Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Posts: 1758
Location: sri kembangan
dengar kata "gambir sarawak" pun boleh digunakan untuk kurangkan kesakitan gigitan atau sengatan.....

_________________
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 21 Jul 2009, 16:46 
Offline
Senator Gunung
User avatar

Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Posts: 2088
Location: n9 & melaka
poncho wrote:
orga wrote:
contohnya nape pokok melilit ikot jam tu bole makan n yg lawan jam tu tak ok..aqu tader jawapan kukuh..

sifu,
rasanya kalau pokok yang melilit ikut jam tu jenis yang tumbuh 'mengejar' matahari siang. jenis ada klorofil. pokok yang tumbuh melawan jam pula biasanya jenis parasit atau penumpang yang 'jahat' pula tumbuh mengikut sumber makanan dalam pokok yang ditumpang dan tidak memerlukan matahari. ini membolehkan pokok nie boleh menjalar ke pelbagai arah dan merosakkan apa sahaja yang menghalang penjalaran (ada ke ayat nie) pokok tu. tapi tak semua yang menjalar atau menumpang adalah perosak. pokok jenis efifit (boleh hasilkan klorofil sendiri) dan cuma menumpang sebab nak share cahaya matahari je. betul ke nie sifuku?


menda ni sejak akhir2 ni bro baru perasan..
ada pokok yg melilit ke kiri (lawan jam) n ada yg lilit ke kanan (ikot jam)..
tiap spesis pokok lilit mesti samada ke kiri atau ke kanan..blom tengok lg ada satu spesis lilit kiri pon bole, kanan pon bole..
heran gak bila tengok yg lilit ke kiri sumer jenis tokleh dimakan..sebaliknya yg lilit ikot jam jenis bole dimakan..
adakah menda ni kebetulan atau fakta..kalo fakta apa alasannya..
menda ni wat masa ni sekadar hipotesis..masih dlm peringkat pemerhatian bro..

_________________
ImageImageImageImageImage


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 22 Jul 2009, 17:18 
Offline
Otai Gunung
User avatar

Joined: 07 Dec 2005, 07:36
Posts: 969
Location: Semak Samun
Huhuhu itu gambir serawak kalu dapat kat pengantin baru tuhhhh huhuhuuhuuu memang sampai ayam berkokok laaa :lol:
tak caya tanya ngai...

_________________
<no one left behind> nolb
Berminat mendapatkan guide gunung/ teambuilding?? Contact Silver Outdoor Sports di 012-5317141atau email adisos2002@yahoo.com


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 22 Jul 2009, 18:39 
Offline
Kerabat Gunung
User avatar

Joined: 19 Dec 2005, 13:18
Posts: 3215
mana cik mus tauuuu?? aku pkai tk tahan sampai suboh ponn..wakakaka

_________________
M.A.L.A.S - Copyright © 2003-2009. All rights reserved.
"Demi langit beserta seluruh binaannya, Demi bumi serta yang ada di hamparannya, Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya.."


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 22 Jul 2009, 18:44 
Offline
Pentadbiran
User avatar

Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Posts: 1758
Location: sri kembangan
biNGai wrote:
mana cik mus tauuuu?? aku pkai tk tahan sampai suboh ponn..wakakaka


ngai tu ko guna gambir yg orang makan ngan sireh kot....

_________________
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 22 Jul 2009, 18:54 
Offline
Kerabat Gunung
User avatar

Joined: 18 Mar 2008, 15:57
Posts: 1146
Location: SENTUL
kalo gambir sarawak tuh sesuai untuk lutut orga yang dah tergrliat...
betul tak ngai??

_________________
lama sangat...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 22 Jul 2009, 19:00 
Offline
Pentadbiran
User avatar

Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Posts: 1758
Location: sri kembangan
sape nak gambir sarawak.... hehehe aku ada extra.... ada orang bagi... tak pernah guna pun....hehehhe

_________________
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 22 Jul 2009, 19:13 
Offline
Kerabat Gunung
User avatar

Joined: 19 Dec 2005, 13:18
Posts: 3215
nih apehal bab gambir sume petik nama aku nih?? suda laa korg, trick lbeyy petik nama aku kunonnn diri sendri tk pkai gambir wakakakaka



errr aku pon sama cam jenal, ade stok lbeh org kasi getah gambir, lagi power, lagi tip-top..tapi aku tk penah gune ponnn (bak kate jenal)..sapa mau bole laa oder..

wakakakakaka

_________________
M.A.L.A.S - Copyright © 2003-2009. All rights reserved.
"Demi langit beserta seluruh binaannya, Demi bumi serta yang ada di hamparannya, Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya.."


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 22 Jul 2009, 19:25 
Offline
Otai Gunung
User avatar

Joined: 07 Dec 2005, 07:36
Posts: 969
Location: Semak Samun
Cis ngai... ilmiah ngai ilmiah..

Berbalik pada bisa sengatan.. Kalau ubat-ubatan moden lak apa cadangan kawan2?? Sebab aku biasa makan ubat atas nasihat kawan2 bukan nasihat doktor..

Aku biasa makan Piriton yeng kicik kaler kuning dan masam2.. lepas makan terus rasa nak lelap..

takpun... panadol gak laaa

_________________
<no one left behind> nolb
Berminat mendapatkan guide gunung/ teambuilding?? Contact Silver Outdoor Sports di 012-5317141atau email adisos2002@yahoo.com


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 22 Jul 2009, 19:32 
Offline
Kerabat Gunung
User avatar

Joined: 19 Dec 2005, 13:18
Posts: 3215
ubat moden jgn sebarangan bro..lain org lain tahap penerimaan badan terhadap kimia..contoh terbaik, antibiotik..nampak cam innocent je pil tuh..tapi bole bawak mati wooo


sama cam gambir, up-john, stud100..lain efek, lain cara..ekekeke

_________________
M.A.L.A.S - Copyright © 2003-2009. All rights reserved.
"Demi langit beserta seluruh binaannya, Demi bumi serta yang ada di hamparannya, Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya.."


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 23 Jul 2009, 00:09 
Offline
Pentadbiran
User avatar

Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Posts: 1758
Location: sri kembangan
antibiotik nak ambik memang kena atas nasihat doktor... tapi ubat lain tu boleh lagi la nak ambik "atas nasihat kengkawan" hehehhe... aku rasa untuk sengatan ni ada byk ubat tahan sakit yg boleh diambil.... tapi ubat tahan sakit ni nak ambik kena alas perut dulu la... nanti takut kena gastrik lak....

_________________
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 23 Jul 2009, 00:12 
Offline
Pentadbiran
User avatar

Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Posts: 1758
Location: sri kembangan
aku rasa bab ubatan ni doktor najie boleh bantu kita kot...

_________________
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 26 Jul 2009, 22:15 
Offline
Pendaki Gunung
User avatar

Joined: 13 Mar 2009, 23:31
Posts: 63
crampizium wrote:
kene injet kat hospital kat Tanah rata tu (dorang nye servis baeekk woo)

2 injet minimum.. 1 injet nuteralkan bisa ngan 1 laie injet kancing gigi(ni base on pe yg aku tnya kat Medical Assistant dia)

time kena tu.. sume yg kena kasi mkn pil tahan sakit jek.. so.. dpt le thn sket sampai ke BVD tu....

ppsssstttt bro azlanhuzaifah, aku paham perasaan pedih n migrain tu... perghhh.. FOBIA smpi arini wo...
dengar bunyi nyamuk sebelah telinga pon da cuak......terbayang2 bisa penyengat tu laie



mcm mana aku baru terperasan topik ni... gila laaa... sebagai mangsa yg terbanyak kene gigit (15 das) masa tu, Fobia nyer memang sampai ke hari ini...
bayang kn masa dh kene gigit tu dgn pokok pun leh ajak bersilat, buleh ajak bebual... gila jap pun ada rasa masa tu...
tima kasih yg teramat la pd kekawan ku (poncho & p-yo) kerna sangup memikul bag...
pengalaman yg menyeram kn bagi ku... TAPI... semangat pergunungan harus diteruskan.....

----> jom layan pi NUANG 08hb & 09hb Ogos ni kekawan...

________________________________________________________________________________________
dUnIa InI AmAtLaH LuAs UnTuK dItErOkAi... oLeH iTu HaRgAiLaH aPa YaNg SuDaH dIKeCaPi......


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 23 Aug 2009, 02:52 
Offline
Pendaki Gunung
User avatar

Joined: 04 Oct 2007, 23:45
Posts: 170
Location: QuLaiForNia
abe~G wrote:
Agaknya penyegat ni aktif ada mengikut musim kot?
Pada 20 dan 21 jun
group kami pun mengalami situasi yang sama di trail pine tree hill, di lokasi KM0.8 selepas pintu masuk, masa pergi pun kena keesokan hari masa balik pun lagi ramai yang kena sengat
dari 8 orang hanya dua yang selamat, seorang agak malang sikit kena 6 sengatan sampai bengkak satu bahagian muka. masa keluar terus ke klinik untuk mendapatkan rawatan.

kesimpulannya, harus hati2 dengan penyegat ni, kita pernah dengar kes pelajar di serang tebuan di gunung tebu sehingga membawa maut. berikutan dari kes tersebut, jadikan satu pengajaran.



SaLAm...
JuSt Nk Gtau Pada 16-17 August 2009 KumPuLan Ku Juga D Sengat D KawasaN yg sama...
Dr 8 Org 1 Je Yg TEr SeLAmat...
MajoRiti KeNe 3 SengATan...
SaLah SeoRg ALergi...
AbeH 1 Bdan NaeK GeGate, Cian Tgk Die...
NsB Baek Die Kene 1 SenGatan Jer...

BiLe Dah KAt kL, Ader MMber Yg G jmPe DokTor.
DoKtoR KAter TeBUan Yg Sengat 2 JeNIs POweR puNyer...
kLu Yg ALErgi 2 Kene Lbh Dr 4 Sengatan MgKin Die KioK....
Nsb BAeK KeNe TiME Nk BLk...
TiMe g SLAmt n Siap Leh aMeK2 GmBO Lg D tmPAt KeJAdian...

So BerIAngat2 La kPd MereKA2 Yg ALergi, Jgn Wat MAen2 Yer...

8) 8) 8)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 23 Aug 2009, 03:15 
Offline
Pendaki Gunung
User avatar

Joined: 04 Oct 2007, 23:45
Posts: 170
Location: QuLaiForNia
TemPAt SeRangaN
Image

keSAN Serangan KePAda Yg ALerGi
Image

_________________
My FB : http://www.facebook.com/nurazharhussin
Twitter: http://twitter.com/#!/NurAzharHussin


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 24 Aug 2009, 00:04 
Offline
Kerabat Gunung
User avatar

Joined: 19 Dec 2005, 13:18
Posts: 3215
fuhhh mmg sedap garu tuhhh :mrgreen:

_________________
M.A.L.A.S - Copyright © 2003-2009. All rights reserved.
"Demi langit beserta seluruh binaannya, Demi bumi serta yang ada di hamparannya, Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya.."


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 24 Aug 2009, 11:21 
Offline
Kerabat Gunung
User avatar

Joined: 17 Jul 2006, 15:22
Posts: 1308
Location: perlis
peh bahaya tull....

_________________
climb long trail
p11at


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Penyengat menyengat
PostPosted: 24 Aug 2009, 16:16 
Offline
Pendaki Gunung
User avatar

Joined: 04 Oct 2007, 23:45
Posts: 170
Location: QuLaiForNia
biNGai wrote:
fuhhh mmg sedap garu tuhhh :mrgreen:


MeMAng SeDap...
kLU XCaya, Cuber TaNyer TuaN Nyer BaDan...
8) 8) 8)

_________________
My FB : http://www.facebook.com/nurazharhussin
Twitter: http://twitter.com/#!/NurAzharHussin


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 8 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group