List & Ranking Gunung-Gunung di Malaysia

Ruangan data dan info gunung terkini berhubung denai dan rintis sebagai rujukan Pendaki

Moderator: bEkamBinG

User avatar
bEkamBinG
Ahli Kehormat GO
Posts: 232
Joined: 07 Jan 2006, 19:25

Post by bEkamBinG » 21 Nov 2008, 00:23

salam...
kawan gunung skalian...
ader sesapa tak bleh bagik info pasal gunung telapa buruk... :)
Salam...bang elok sgt lee tu...
klu pasal gng ne blh tanye a.orga kite...
dia byk pengalaman tang gng ne...??

X silap gng tue kat area jelebu.on ta..way kat bukit tangga..jeram toi adalah kaki gunung ne..
klu nak ge blh naik kete jee terus ke puncak...
Tp puncak ade menare pencawang.
Silap hari klu wat x tentu arah dan snap gmbr mcm...
blh kene tembak dgn askar kat atas tue..
Sebeb dia org ade lesen tembak sape2 yg meragukan berade sekitar pencawang tue.
Faham2 leaa dah tugas mereka menjage kesalamatan negare...

Klu nak treking dr jeram toi naik atas..X de trek kut nak smp puncak.
Cume trek jungle treking sekitar2 jeram ade lee...
Tapi ape2 pun hati2..
Kutu oii..oii :pig: byk diarea sane...
okehh..

"Tai Ka Hai Tung Pau"

eijad
Pendaki Gunung
Posts: 13
Joined: 27 Jan 2008, 00:33
Contact:

Post by eijad » 17 Dec 2008, 22:45

step by step...
cek baru tawan gunung yong yap.. ngan inas thn lepas
bzz reja kt opis. tension daki gunung
isnyAllah tahun depan trget 3 gunung paling kurang
add me eh => http://eijad.multiply.com/
mobile no: 6017 4 2008 30

User avatar
vanhemeir
Pendaki Hebat
Posts: 399
Joined: 12 Dec 2006, 13:47
Location: Abu Dhabi, UAE
Contact:

Post by vanhemeir » 18 Dec 2008, 00:51

eijad,

3 gunung 1 tahun mana cukup... at least 6 gunung... 2 bulan sekali..

p/s- lama tak naik gunung

User avatar
solaris
Pendaki Tegar
Posts: 258
Joined: 10 Mar 2008, 17:47
Location: Kuala Lumpur
Contact:

Re:

Post by solaris » 20 Jan 2009, 09:41

step by step...
cek baru tawan gunung yong yap.. ngan inas thn lepas
bzz reja kt opis. tension daki gunung
isnyAllah tahun depan trget 3 gunung paling kurang
ejad rupenyer ingat tak trip trans inas selama ulu lawin...x bleh lupe la kenangan ko golek beg dr tebing (bukit payung) ....sampai hilang air 100 plus (air kejayaan) ko he2... :kah: :kah:

melati
Pendaki Terlampau
Posts: 748
Joined: 11 Jan 2006, 15:31
Location: b'worth
Contact:

Re: Re:

Post by melati » 20 Jan 2009, 10:34

step by step...
cek baru tawan gunung yong yap.. ngan inas thn lepas
bzz reja kt opis. tension daki gunung
isnyAllah tahun depan trget 3 gunung paling kurang
ejad rupenyer ingat tak trip trans inas selama ulu lawin...x bleh lupe la kenangan ko golek beg dr tebing (bukit payung) ....sampai hilang air 100 plus (air kejayaan) ko he2...
nie blm lg masuk list sndal teva yg di tinggalkn tuk gajah kt inas..heheh

cayalah ko jad...mai png la weii kita p tmn negara lyn pntai plak..

sid
Pendaki Terlampau
Posts: 505
Joined: 17 Apr 2006, 18:23
Location: Middle Earth
Contact:

Re: List & Ranking Gunung-Gunung di Malaysia

Post by sid » 23 Jan 2009, 16:36

Soalan saya.....
Adakah Gunung Reskit juga di anggap sebagai sebuah gunung memandangkan ia merupakan sebahagian daripada permatang dari Wray's Camp ke G. Gedung?
Biasanya... gunung di anggap gunung apabila ketinggianya melebihi 4000 kaki!
Salam..
Persoalan ini boleh terjawab jika anda menyertai Sidang Gunung ari tu. Proff dari UPM menceritakan tentang nama2 gunung dan bagaimana ia tercipta.
Dari segi JUPM pulak ada asas atau guideline bila sesuatu puncak itu di kategorikan sebagai puncak gunung atau tidak.
Contohnya: Gunung Datuk - ketinggian hanya 885 meter sahaja (2900 kaki)

Lain pulak ceritanya untuk dikategorikan sebagai puncak. Apabila suatu titik ketinggian perbezaan antara titik ketinggian dan permatang melebihi 50 meter, ia akan dikategorikan sebagai puncak. Jika perbezaan ketinggian kurang dari 50 meter, ia dianggap sebagai permatang sahaja.


Itu setahu saya, sila betulkan jika salah.
"Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one"
________________________________________________
* * multiply * * facebook * * 9w2cyd * *
Image

User avatar
maclan
Pendaki Tegar
Posts: 256
Joined: 15 Jan 2007, 17:39
Location: Kaki Gunung
Contact:

Re: List & Ranking Gunung-Gunung di Malaysia

Post by maclan » 31 Jan 2009, 15:47

ni baru 172 gunung....

klu xsilap..
mase SWG ritu..ade penceramah gtau..
ade lebih kurang 700 gunung kat malaysia...huhuhu


banyak lagi gunung yg nk kene rikki ni..hehhe
http://www.kerex.multiply.com
outdoor in everywhere...

Image

User avatar
kurmajalis
Pendaki Gunung
Posts: 25
Joined: 20 Feb 2009, 17:15
Contact:

Re: List & Ranking Gunung-Gunung di Malaysia

Post by kurmajalis » 21 Feb 2009, 22:25

asal Gunung Keriang, Alor Star, Kedah dan Gunung Kledang di Mengelembu, Perak x masuk??? :x
saya budak, nak belajar..

User avatar
che'gu
Pendaki Tegar
Posts: 289
Joined: 27 Jan 2009, 01:58

Re:

Post by che'gu » 21 Feb 2009, 22:58

lagi satu ko buleh try tanya persatuan pengakap kelana terengganu
sbb aku tau diorang mmg rajin menjelajah gunung-gunung kat terengganu tuh
bett

buka trek to G Lawit la.....

Mr. Goh, G Lawit tu belah mane? semenanjung ke s'bah n s'wak?

User avatar
span
Pendaki Sondol
Posts: 415
Joined: 22 Aug 2008, 10:44
Location: atas batu
Contact:

Re: List & Ranking Gunung-Gunung di Malaysia

Post by span » 16 Mar 2010, 14:30

salam

nak tanya Gunung Chondong yang berhampiran gunung liang,tanjong malim, Perak

Ketinggian: 2331 kaki dari aras laut

ini di panggil gunung kew

kalau di panggil gunung dia berada di rangking no:162 la ekk bawah cikit dari g. mat chincang la ekk

:)
-L@YAN JeW MeNtEL Tu BeB-

asroll
Pendaki Gunung
Posts: 1
Joined: 27 Apr 2010, 16:05
Location: Kuala LUmpur
Contact:

Re: List & Ranking Gunung-Gunung di Malaysia

Post by asroll » 28 Apr 2010, 09:37

Salam.

45. Gunung Bintang berada di Kulim Kedah, bukan di Perak.

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Re: List & Ranking Gunung-Gunung di Malaysia

Post by Lt.Cmdr. Kamal Ariffin » 28 Apr 2010, 11:37

Ada lebih 700 gunung di Semenanjung sahaja
Dari itu ada 43 Gunung Berapi di Malaysia dan tak kurang 18 berada di Semenanjung termasuk Kompleks Gunung Berapi Sempah (Di panggil Kompleks sebab ada rangkaian gunung yang bersambung dari ibu gunung berapi yang besar dan kawah besarnya sekarang adalah Setapak Kuala Lumpur). Dan kita juga ada rangkaian gunung berapi bawah laut dari Tioman hingga ke kepulauan Spartly.
Mengikut agama Gunung ganang adalah pasak kepada bumi dan mengikut para Geologis gunung adalah terbentuk dari plate tektonik (Batu hampar bumi) dan menongkah keatas. Itu yang dinamakan Pasak.
Ada gunung yang telah terhakin akibat proses luluhawa dan tinggal seketul batu je. (Bukit Jugra di Selangor) Bukit Jugra ada batu pasak bumi sebagai strukturnya dan ianya hujung Plate 53 Semenanjung Malaysia yang terjuntai ke atas.

User avatar
Hangar 18
Kerabat Gunung
Posts: 1356
Joined: 18 Jan 2006, 15:18
Location: Bkt Jalil
Contact:

Re: Re:

Post by Hangar 18 » 08 Sep 2010, 14:11

lagi satu ko buleh try tanya persatuan pengakap kelana terengganu
sbb aku tau diorang mmg rajin menjelajah gunung-gunung kat terengganu tuh
bett

buka trek to G Lawit la.....

Mr. Goh, G Lawit tu belah mane? semenanjung ke s'bah n s'wak?
G Lawit ada 1 kat Kalimantan.
1 lagi kat boarder setiu/besut.
highest peak in Trg.

antara mereka yg pernah sampai di Lawit adalah ce weil & syukri k brang.
depa wat 4d3n trip.

User avatar
Aisha69
Pendaki Gunung
Posts: 31
Joined: 10 Feb 2011, 13:24

Re: List & Ranking Gunung-Gunung di Malaysia

Post by Aisha69 » 10 Feb 2011, 14:31

list no 60 & 165.. kenapa ada 2 gunung rajah?

User avatar
biNGai
Kerabat Gunung
Posts: 3216
Joined: 19 Dec 2005, 13:18

Re: List & Ranking Gunung-Gunung di Malaysia

Post by biNGai » 10 Feb 2011, 15:03

1. rajah - bentong
2. rajah - between kem putih dan kem tengah route Tahan-Kuala Tahan
M.A.L.A.S - Copyright © 2003-2009. All rights reserved.
"Demi langit beserta seluruh binaannya, Demi bumi serta yang ada di hamparannya, Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya.."

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Re: List & Ranking Gunung-Gunung di Malaysia

Post by Lt.Cmdr. Kamal Ariffin » 10 Feb 2011, 15:04

Memang ada 2 Gunung Rajah
Satu kat Bentong atau sebenarnya berhampiran dengan Genting. Gunung ni banyak Emas
Dan satu lagi dalam Kawasan Taman Negara Pahang dalam Banjaran Gunung Tahan. Ketinggian juga berbeza, mineral yang berbeza

User avatar
khalid
Pendaki Tegar
Posts: 268
Joined: 01 Jun 2008, 10:50
Location: khtp, kulim
Contact:

Re: List & Ranking Gunung-Gunung di Malaysia

Post by khalid » 11 Feb 2011, 00:43

Memang ada 2 Gunung Rajah
Satu kat Bentong atau sebenarnya berhampiran dengan Genting. Gunung ni banyak Emas
Dan satu lagi dalam Kawasan Taman Negara Pahang dalam Banjaran Gunung Tahan. Ketinggian juga berbeza, mineral yang berbeza
abg kamal - jom masuk cari emas.

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Re: List & Ranking Gunung-Gunung di Malaysia

Post by Lt.Cmdr. Kamal Ariffin » 11 Feb 2011, 16:31

Khalid.
Dulu engkau dah sekali merompak Kelah ngan aku sekarang nak menyamun emas pulak.
Mengikut anggaran Geologist ada ibu emas sebesar lembu dikawasan tersebut yang masih ori dan tidak tercampur dengan bahan lain. Tapi awas kalau ada emas maknanya kawasan tu mudah kena petir.

User avatar
khalid
Pendaki Tegar
Posts: 268
Joined: 01 Jun 2008, 10:50
Location: khtp, kulim
Contact:

Re: List & Ranking Gunung-Gunung di Malaysia

Post by khalid » 13 Feb 2011, 15:30

Khalid.
Dulu engkau dah sekali merompak Kelah ngan aku sekarang nak menyamun emas pulak.
Mengikut anggaran Geologist ada ibu emas sebesar lembu dikawasan tersebut yang masih ori dan tidak tercampur dengan bahan lain. Tapi awas kalau ada emas maknanya kawasan tu mudah kena petir.
abg. kamal kalau nak tolong pendaki gunung supaya tak mudah kena petir.
emas tu kena dikeluarkan.... aa bran.....

User avatar
9W2MNL
Pendaki Gunung
Posts: 32
Joined: 21 Aug 2011, 18:16
Location: SEPANG

Re: List & Ranking Gunung-Gunung di Malaysia

Post by 9W2MNL » 22 Aug 2011, 01:57

Pehhh banyak gak gunung kat malaysia nih. tahniah buat rakan yang berjaya kumpul info nih...tak sampai 1 persen kot yang pernah ditakluki....banyak g kene blajar kan bro....mintak tunjuk ajar dari yang lebih pandai dan berpengalaman.....
HuTaNGuNuNG TeMPaTKu MeNCaRi RaKaN SeJaTi

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Re: List & Ranking Gunung-Gunung di Malaysia

Post by Lt.Cmdr. Kamal Ariffin » 22 Aug 2011, 08:49

Che Khalid
Ha ha ha itu ayat nak cover
Memang sedang buat kajian nak korek belah mana.... :tembak:
Nanti ada projek kami Roger

Tuan Muda Mir
Pendaki Gunung
Posts: 9
Joined: 15 Dec 2011, 00:59

Re: List & Ranking Gunung-Gunung di Malaysia

Post by Tuan Muda Mir » 18 Dec 2011, 00:48

terbaekkkk!

User avatar
orga
Senator Gunung
Posts: 2088
Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Location: n9 & melaka
Contact:

Re: List & Ranking Gunung-Gunung di Malaysia

Post by orga » 26 Jan 2012, 01:10

sesapa ada info ttg 96.Gunung Talang 4,413 ?
ImageImageImage

azmansmh
Pendaki Gunung
Posts: 15
Joined: 03 Dec 2009, 07:13

Re: List & Ranking Gunung-Gunung di Malaysia

Post by azmansmh » 26 Jan 2012, 21:18

Bukit Tungku ,Jerantut 3003 kaki ... permatang angin 6,676 kaki otw ke benum.

Post Reply