GUNUNG TIGA NEGERI & GUNUNG CHARLIE PONDOK

Ruangan data dan info gunung terkini berhubung denai dan rintis sebagai rujukan Pendaki

Moderator: bEkamBinG

Post Reply
User avatar
rembau
Pemegang Amanah GO
Posts: 1394
Joined: 06 Dec 2005, 08:41

GUNUNG TIGA NEGERI & GUNUNG CHARLIE PONDOK

Post by rembau »

GUNUNG TIGA NEGERI
GUNUNG CHARLIE PONDOK
Why do I describe both of these mountains together? Both mountains are situated close to one another. And if you are fast enough you can get from Gunung Charlie Pondok to Gunung Tiga Negeri within twenty minutes.
What's so special about these two mountains? Gunung Tiga Negeri is the boundaries for three states, Pahang, Kelantan and Perak, and there's a triangular marker placed to signifies the boundaries. One can have one leg over at Perak, another at Kelantan and his head at Pahang. Aamzing isn't it. Some people claim the mountain to be the coldest in Peninsular Malaysia, with the fact that winds are blowing from all the directions. Well, personally I haven't been to that place after it's dark, and on my second trip, it was hot, hotter than most places, maybe because of the El-Nino effect during that time. .
Dan Kami jadikan di bumi gunung-ganang yang menetapnya, supaya bumi itu tidak menggegar mereka; dan Kami jadikan di celah-celahnya jalan-jalan laluan, supaya mereka mendapat petunjuk.(Surah Al-Anbiyaa':31)

User avatar
rembau
Pemegang Amanah GO
Posts: 1394
Joined: 06 Dec 2005, 08:41

Post by rembau »

The trees at the summit have been burned or are burnt. It is speculated that some rescue operation has been made there and they have to burn the trees for helicopter to land. Well, this is a conflict between to save someone's life and to protect the environment.
"Charlie Pondok" means "charlie's hut". For those who haven't been to that mountain before, it wll be a temptation to have a look at the hut. To tell you the truth, there's no hut built up there.
You'll pass through these two mountains if you attempt Gunung Yong Belar. Both these mountains are part of Cameron Highland and don't forget to get free oranges on your way back.

Height: -will be available soon-
Location: Cameron Highland, Pahang
Foot: Blue Valley, Cameron highland
Duration: 2 days
Expedition type: Lightweight backpacking
Suggested Rucsac Capacity: 40 liters
Estimated Rucsac Loading: 8-12 kg
Water Supply: Have to be taken from Blue Valley
Summit temperature: Ranging from 5 to 30 deg Celcius
Dan Kami jadikan di bumi gunung-ganang yang menetapnya, supaya bumi itu tidak menggegar mereka; dan Kami jadikan di celah-celahnya jalan-jalan laluan, supaya mereka mendapat petunjuk.(Surah Al-Anbiyaa':31)

User avatar
rembau
Pemegang Amanah GO
Posts: 1394
Joined: 06 Dec 2005, 08:41

Post by rembau »

To get to the foot of mountain:
From Pudu Raya Bus Station (Kuala Lumpur), take express coach to Tanah Rata, Cameron Highland. Take another bus to Kampung Raja. Then, hitch hike to Blue Valley.( The people here are very good, and they will be more than happy to give you a ride.

Mountain Guides:
Not Compulsory
Estimated Budget (From K.L.): RM 50 (Excluding guide)
Emergency:
Make a written police report to the nearest police station, stating your exit date
Dan Kami jadikan di bumi gunung-ganang yang menetapnya, supaya bumi itu tidak menggegar mereka; dan Kami jadikan di celah-celahnya jalan-jalan laluan, supaya mereka mendapat petunjuk.(Surah Al-Anbiyaa':31)

User avatar
rembau
Pemegang Amanah GO
Posts: 1394
Joined: 06 Dec 2005, 08:41

Post by rembau »

sumber ini diperolehi dari web GO lama..maklumat ini dah +-sepuluh tahun....
klik sini untuk rujukkan...

Jikalau ada sebarang perubahan sila Kemaskini....TQ
Dan Kami jadikan di bumi gunung-ganang yang menetapnya, supaya bumi itu tidak menggegar mereka; dan Kami jadikan di celah-celahnya jalan-jalan laluan, supaya mereka mendapat petunjuk.(Surah Al-Anbiyaa':31)

User avatar
forestgump
Pendaki Terlampau
Posts: 520
Joined: 19 Apr 2006, 20:17
Location: KL
Contact:

Re: GUNUNG TIGA NEGERI & GUNUNG CHARLIE PONDOK

Post by forestgump »

rembau wrote:GUNUNG TIGA NEGERI
GUNUNG CHARLIE PONDOK
Why do I describe both of these mountains together? Both mountains are situated close to one another. And if you are fast enough you can get from Gunung Charlie Pondok to Gunung Tiga Negeri within twenty minutes.
What's so special about these two mountains? Gunung Tiga Negeri is the boundaries for three states, Pahang, Kelantan and Perak, and there's a triangular marker placed to signifies the boundaries. One can have one leg over at Perak, another at Kelantan and his head at Pahang. Aamzing isn't it. Some people claim the mountain to be the coldest in Peninsular Malaysia, with the fact that winds are blowing from all the directions. Well, personally I haven't been to that place after it's dark, and on my second trip, it was hot, hotter than most places, maybe because of the El-Nino effect during that time. .
Tahu tak ngapa di panggil Gunung PONDOK CHARLIE?
The worst day in the jungles is ALWAYS better than the best day in office!

nazryst
Pendaki Terlampau
Posts: 650
Joined: 16 Feb 2006, 12:17
Location: Natural Geography
Contact:

Post by nazryst »

Kenapa pondok charlie dinamakan ya???

Pondok bandit dulu ada kat sini ker???? Tapi kalau boleh bro kisah kan lah dengan terperinci ya.... kot kot boleh jadi arkib serta rujukan dimasa akan datang...

mekasih...

User avatar
forestgump
Pendaki Terlampau
Posts: 520
Joined: 19 Apr 2006, 20:17
Location: KL
Contact:

Post by forestgump »

nazryst wrote:Kenapa pondok charlie dinamakan ya???

Pondok bandit dulu ada kat sini ker???? Tapi kalau boleh bro kisah kan lah dengan terperinci ya.... kot kot boleh jadi arkib serta rujukan dimasa akan datang...

mekasih...
Charlie - code for PGK atau pengganas kominis. Itu sebahagian drpd
" bamboo trail " kita. Trail ini boleh bawa kita ke Pahang dan Perak - tu pasal lah ada pos kuala mu di Yong Yap dan Pos Ber di sebelah Pahang.
Sekadar ini saja cukuplah. Kekadang tu bila naik bas nak ke kem survival di ulu terong dan ulu cheh, terpandang juga arah kekanan bila melepasi simpang poh(selatan)..dan nampaklah Banjaran Titiwangsa di mana " bamboo trail " bermula dari sempadan Cameron Highlands dan tamat di Sg Tiang dan melebar hingga ke Bersia dan ke Pos Gob.
Rindu dan sedih bercampur aduk. Apa tah lagi bila lihat kabus tergantung di kawasan puncak Banjaran.
The worst day in the jungles is ALWAYS better than the best day in office!

nazryst
Pendaki Terlampau
Posts: 650
Joined: 16 Feb 2006, 12:17
Location: Natural Geography
Contact:

Post by nazryst »

forestgump wrote:
nazryst wrote:Kenapa pondok charlie dinamakan ya???

Pondok bandit dulu ada kat sini ker???? Tapi kalau boleh bro kisah kan lah dengan terperinci ya.... kot kot boleh jadi arkib serta rujukan dimasa akan datang...

mekasih...
Charlie - code for PGK atau pengganas kominis. Itu sebahagian drpd
" bamboo trail " kita. Trail ini boleh bawa kita ke Pahang dan Perak - tu pasal lah ada pos kuala mu di Yong Yap dan Pos Ber di sebelah Pahang.
Sekadar ini saja cukuplah. Kekadang tu bila naik bas nak ke kem survival di ulu terong dan ulu cheh, terpandang juga arah kekanan bila melepasi simpang poh(selatan)..dan nampaklah Banjaran Titiwangsa di mana " bamboo trail " bermula dari sempadan Cameron Highlands dan tamat di Sg Tiang dan melebar hingga ke Bersia dan ke Pos Gob.
Rindu dan sedih bercampur aduk. Apa tah lagi bila lihat kabus tergantung di kawasan puncak Banjaran.

Relakss laa bang, perasaan itu mana mana veteran pun ada. Orang tua saya pun macam tu jugak, bila saya bawak dia jalan jalan ke Cameron, atau kat mana yang dia pernah beroperasi, tiba tiba ajer ada "PAUSE". Kadang kadang kepala saya pun boleh jammed... Saya cuba jugak buat "track record" in details. Ada jugak orang tua story "kem brinchang" tu macam mana pada awal tahun 70' an... Bila story replay, nak gelak ada, nak nangis pun ada.... Bila dia kata setakat kau rentas Ulu Kinta - Cameron, apa kata kau buat Kuala Lipis - Cameron - Ulu Kinta... Apa saya boleh cakap pun... cuma tersengih ajer laaa...

P/S sorry bro rembau... lari topik sikit... tapi biasa laa kan.. mana mana pendaki kalau duduk kat atas gunung sorang sorang, layan kabus, angin, bunyi margastua... Kawan kawan lain jangan cari pasal wooo... ada makan gigi jap lagi.....

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Post by Lt.Cmdr. Kamal Ariffin »

Bro
Boleh buat trip nostagia kat sini.
Boleh aku tumpang sekaki.
Aku x Navy pegi Gunung bawah laut je. :mrgreen: :tembak:

nazryst
Pendaki Terlampau
Posts: 650
Joined: 16 Feb 2006, 12:17
Location: Natural Geography
Contact:

Post by nazryst »

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin wrote:Bro
Boleh buat trip nostagia kat sini.
Boleh aku tumpang sekaki.
Aku x Navy pegi Gunung bawah laut je. :mrgreen: :tembak:

Bleh Tuan, takder masalah... masalahnya kena ajak bro Forestgump tu... dia ada jalan shortcut banyak... Jalan 9 hari boleh jadi 3 hari 2 malam ajer...

User avatar
forestgump
Pendaki Terlampau
Posts: 520
Joined: 19 Apr 2006, 20:17
Location: KL
Contact:

Post by forestgump »

nazryst wrote:
Lt.Cmdr. Kamal Ariffin wrote:Bro
Boleh buat trip nostagia kat sini.
Boleh aku tumpang sekaki.
Aku x Navy pegi Gunung bawah laut je. :mrgreen: :tembak:

Bleh Tuan, takder masalah... masalahnya kena ajak bro Forestgump tu... dia ada jalan shortcut banyak... Jalan 9 hari boleh jadi 3 hari 2 malam ajer...
Jalan shortcut? Kalau 10kgs dulu bolehlah..la ni dah tambah 10 kgs, mana boleh nak memecut lagi!!!

Dulu kejar orang, la ni...tak payah nak kejar gunung sebab gunung x kan lari!!!

Bagi saya...Gunung Gerah merupakan trek paling cantik campur sedih bila gi rescue rakan2 yang terlibat di dalam heli yang terhempas di celah2 Gerah dan Bilah pada lewat 80an...
The worst day in the jungles is ALWAYS better than the best day in office!

pekatu
Pendaki Tegar
Posts: 293
Joined: 05 Dec 2005, 11:19
Location: last waterpoint

Post by pekatu »

Err..ni taun 89 ni... ramai PPH yg terkorban.....
bang... bangkai heli tu memang ada lagi kat situ ke.. saja tanya je
Gerah-Bilah tu memang ada laluan dah...

kabusgunung
Skuad GPS GO
Posts: 737
Joined: 19 Jan 2006, 20:31

Post by kabusgunung »

laluan bilah ke gerah yg aku buat tadak juper heli...
dalam gaung kott...

User avatar
bEkamBinG
Ahli Kehormat GO
Posts: 232
Joined: 07 Jan 2006, 19:25

Post by bEkamBinG »

forestgump wrote:
nazryst wrote:Kenapa pondok charlie dinamakan ya???

Pondok bandit dulu ada kat sini ker???? Tapi kalau boleh bro kisah kan lah dengan terperinci ya.... kot kot boleh jadi arkib serta rujukan dimasa akan datang...

mekasih...
Charlie - code for PGK atau pengganas kominis. Itu sebahagian drpd
" bamboo trail " kita. Trail ini boleh bawa kita ke Pahang dan Perak - tu pasal lah ada pos kuala mu di Yong Yap dan Pos Ber di sebelah Pahang.
Sekadar ini saja cukuplah. Kekadang tu bila naik bas nak ke kem survival di ulu terong dan ulu cheh, terpandang juga arah kekanan bila melepasi simpang poh(selatan)..dan nampaklah Banjaran Titiwangsa di mana " bamboo trail " bermula dari sempadan Cameron Highlands dan tamat di Sg Tiang dan melebar hingga ke Bersia dan ke Pos Gob.
Rindu dan sedih bercampur aduk. Apa tah lagi bila lihat kabus tergantung di kawasan puncak Banjaran.

Wahhh.....mcm2 info blh dpt nee....

Kami pernah jugak ade cita2 dan perancangan nak masuk Pos Gob tuk cube daki ke Gng. Shoid..Tp terbantut sb klu msk dgn powil dr Kuala Betis kos tinggi.Powil mintak rm2000 pergi balik tuk 1 powil saje...Mungkin sebab jauh kut.....Mahu x nye..naik powil pun 8 jam paling awal blh smp dr Kuala Betis.....Teringgin nak jenguk Pos Gob....kate Pos tue paling penghujung alam...Nak gak tahu akan org sane mcm mane huuu...huu.....

Patut laa...name pun dah "Bambo Trail"....mmg merane..sb area tue smu byk buluh...

User avatar
forestgump
Pendaki Terlampau
Posts: 520
Joined: 19 Apr 2006, 20:17
Location: KL
Contact:

Post by forestgump »

pekatu wrote:Err..ni taun 89 ni... ramai PPH yg terkorban.....
bang... bangkai heli tu memang ada lagi kat situ ke.. saja tanya je
Gerah-Bilah tu memang ada laluan dah...
Dari simpang sepat-chamah, kamu belok kanan dan daki bukit - kau2 bulohnya dan kamu akan temui perkampungan org asli.... cuba tanya depa pasal lemang jagung - BEST!
Pernah Yusuf Ghani membuat satu artikel bertajuk... Challange of the Forbidden Mountain " dan kami trek bersama2 ke Gerah.... sedih benar bila terkenang trekker Senoi Praaq saya yg terkorban di dalam nahas tersebut setelah heli yang datang dari Lasah rosak dan jatuh di celah2 Gerah dan Bilah.
Ingat... dah di pindah bangkai heli kot?
Saya merupakakan ketua platun kedua yg sampai ke tempat tersebut. Bayangkanlah....
OK..STOP di sini ya?
Ada trek tu. Gi Pos Kemar dan cari budak2 asli tgemiar jadi guide ddan bermalam di Lanweng - simpang sepat & chamah serta tidur di kampung Sumba sebelum terus ke puncak Gerah.
Awas...OBJ banyak selepas Sumba ya?
The worst day in the jungles is ALWAYS better than the best day in office!

Post Reply