Gunung Online

Warisan Khazanah Pergunungan
It is currently 24 Nov 2014, 21:26

All times are UTC + 8 hours




Post new topic Reply to topic  [ 85 posts ] 
                         Share
Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: MajLis iLMu - KeLas AgaMa, SeMiNar, CerAMaH, KuLiYaH AgAMa
PostPosted: 25 Sep 2006, 15:17 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
Forum Gerakan Tajdid dan Majlis Iftar
Tarikh: 7 OKTOBER 2006(SABTU)
Tempat: AUDITORIUM UTAMA(MAIN AUDITORIUM),
UNIVERSITI ISLAM ANTARABANGSA( IIUM)
MALAYSIA, GOMBAK
Masa: 3.00 PETANG HINGGA 10.00 MALAM

Tajdid Satu Gelombang...
Tajdid, satu istilah yang kini menjadi topik Perbincangan hangat oleh masyarakat masa kini. Istilah ini kini tidak asing lagi di kalangan pendokong Islam kerana bukan sahaja tajdid telah menjadi satu identiti malah satu gelombang perubahan ke arah melaksanakan agama Islam sesuai dengan tuntutan Al‐Quran dan As‐ Sunnah.

Menyedari hakikat dan kepentingan akan kebangkitan gelombang ini Pusat Psikologi Gunaan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dengan kerja sama Majalah I dan Majalah Nur mengorak langkah menganjurkan forum berkaitan kebangkitan gelombang gerakan ini dengan memfokuskan perbincangan kepada arah dan hala tuju gerakan ini. Forum ini secara tidak langsung merupakan lanjutan Forum Gerakan Tajdid : Sejarah, Perkembangan dan Cabaran di Era Globalisasi anjuran Muslim Profesionals Forum (MPF) beberapa ketika yang lalu.

Secara umumnya, objektif program ini adalah untuk memberikan penjelasan secara ilmiah dan universal berkenaan cara mengubah pemikiran dan sikap yang lebih baik dan berkesan dalam mengikuti arus tajdid.

Antara lain, program ini juga diharapkan dapat membuka ruang diskusi ilmiah antara ahli panel dan para peserta. Di samping itu, pertemuan yang bakal diada kan nanti juga dapat mengeratkan ukhuwah antara masyarakat awam dan golongan belia, terutamanya mahasiswa sebagai pemangkin kepada gerakan tajdid.

Aturcara Majlis
2.45 petang : Ketibaan audiens dan pendaftaran
3.05 petang : Kata‐kata aluan pengerusi majlis
3.10 petang : Ucapan oleh Prof. Dr. Rahmattullah
Khan Abdul Wahab Khan, Pengarah
Pusat Psikologi Gunaan UIAM.
3.15 petang : Forum : GERAKAN TAJDID :GELOMBANG PERUBAHAN DI ALAF BARU( Sessi I)
Ahli Panel
1. Ustaz Mohd Yaakub Mohd Yunus
2. Ustaz Tuan Hassan Tuan Lah
3. Ustaz Maszlee Malik
Moderator : Ustaz Anzaruddin bin Ahmad

4.30 petang : Solat Asar berjemaah

5.00 petang : Forum (Sessi II)
Ahli Panel
1. Rosmalizawati Ab. Rashid
2. Prof. Madya Dr. Ahmad Farouk Musa
3. Dr. Mohd Asri Zainul Abidin
Moderator : Ustaz Adlan bin Abd Aziz
6.15 petang : Sessi soal jawab

7.00 malam : Pembahagian kurma untuk iftar
7.10 malam : Iftar
7.25 malam : Solat Maghrib berjemaah
7.50 malam : Makan malam
8.20 malam : Solat Isya’ dan Tarawih berjemaah
10.00 malam : Bersurai

Maklumat Ahli Panel
PROFESSOR MADYA DR. AHMAD FAROUK MUSA
Ahli Pengasas MPF
Pakar Bedah Kardiotorasik merangkap Pensyarah
Fakulti Perubatan UPM
Ahli akademik dan penyelidik yang banyak
membentangkan kertas kerja di pelbagai peringkat

USTAZ MASZLEE MALIK
Pensyarah di Kulliyyah Ilmu Wahyu dan Sains
Kemanusiaan UIAM
Sering terlibat dalam seminar‐seminar keagamaan
Banyak memberi ceramah dan menghasilkan karya
berkaitan isu PALESTIN

DR. MOHD ASRI ZAINUL ABIDIN
Pensyarah merangkap Penyelaras Seketariat
Falsafah Sains Islam USM
Mempunyai pengkhususan dalam bidang hadith dan
sering terlibat dalam pembentangan kertas kerja dan
kuliah‐kuliah agama

USTAZ TUAN HASSAN TUAN LAH
Pengurus, Strategi Perniagaan TM
Salah seorang pengasas laman web al‐Ahkam (http://
al‐ahkam.net), sebuah laman web yang membincang
kan Islam secara konprehensif melalui internet.

USTAZ MOHD YAAKUB MOHD YUNUS
Naib Presiden, Bahagian Perbankan Perusahaan Affin
Bank Berhad
Aktif menulis buku‐buku agama
Antara buku yang ditulis beliau ialah ‘Kaedah Memahami
Nama‐Nama dan Sifat‐Sifat Allah’, ‘Sembahyang
Jamak dan Qasar Adalah Sedekah Allah dan banyak
lagi.

Program Ini Terbuka Untuk
Semua Golongan

Yuran penyertaan adalah sebanyak RM 10. Bayaran termasuk
kos pengurusan dan jamuan iftar. KEPADA

PARA PELAJAR IPT, hanya RM 5 sahaja dikenakan.
Ahli‐ahli professional, para pelajar IPT, pendokong
dan penyokong gerakan tajdid, orang‐perseorangan
dan siapapun anda, pastikan peluang ini tidak dilepas
kan. Kepada sesiapa yang berminat, sila hubungi nama
di bawah untuk urusan pendaftaran. Kehadiran anda
amatlah dialu‐alukan.

1. MOHD MASRI BIN RAMLI (019‐3269091)
muslimz87@yahoo. com

2. NAZIFAH MUSTAFFHA (019‐3022655)
nazifah02@gmail. com

3. ILI DALILA MOHD REDZUAN
rumaisha85@hotmail. com


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 26 Sep 2006, 14:04 
Offline
Pendaki Gunung
User avatar

Joined: 14 Jun 2006, 14:30
Posts: 23
Location: Atas Bukit
majlis agama pun kena bayar.. ape la nk jadi nih... :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 26 Sep 2006, 23:43 
Offline
Pendaki Gunung
User avatar

Joined: 17 Apr 2006, 14:56
Posts: 52
bayar duit kurma tu kot.....hiks....niat sedekah jela duit tuh...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 27 Sep 2006, 08:36 
Offline
Pemegang Amanah GO

Joined: 04 Dec 2005, 08:39
Posts: 2824
Location: Bawah beirut
apa salahnya bayar....
niat sedekah dah la...
tgk wayang buleh pulak bayar...
gi naik gunung buleh pulak bayar....
tapi kalau kelas agama je nak free....

_________________
Getting to the summit is optional, getting down is mandatory...


Top
 Profile  
 
 Post subject: a
PostPosted: 27 Sep 2006, 09:25 
Offline
Pendaki Tegar
User avatar

Joined: 18 Jul 2006, 23:24
Posts: 215
Location: nun jauh di sana.................
:) :) :) 8)

_________________
Image
Shadow Text generated at Pimp-My-Profile.com


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 27 Sep 2006, 12:17 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
nak bayar duit api air, nak bayar duit sewa dewan, nak bayar duit sewa equipment sound sistem, nak bayar duit penceramah yg datang dari jauh.. penceramah pulak datang pakai kereta, nak bayar duit minyak, duit tol, duit makan minum.. rasanya tak cukup 10 ringgit tue.. sepatutnya 50 ringgit..


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 27 Sep 2006, 12:32 
Offline
Senator Gunung
User avatar

Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Posts: 2088
Location: n9 & melaka
pogo..salam..

sbb date tu mebi aqu outstesen..nnt kalo ada cd ke apa2 ke ttg majlis ni..simpan aqu satu eh..nnt sen aqu cover balik..bole eh..pogo

_________________
ImageImageImageImageImage


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 27 Sep 2006, 14:17 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
Berikut jadual tazkirah:

Ust Maszlee Malik : 29 Sep Jumaat - Selepas 8-rakaat Tarawih

Ust Dr Azwira : 1 Oct - Selepas 8-rakaat Tarawih

Ust Fadlan : 4 Oct - Selepas 8 rakaat Tarawih

Ust Adlan A.Aziz : 7 Oct - Selepas 8 rakaat Tarawih

Ust Dr Azwira: 10 Oct - Kuliah Subuh

Ust Anzaruddin : 14 oct - Kuliah dhuha 9 pagi - (Rahiqul Makhtum)

Tempat: Masjid Bkt Jelutong S.Alam
Tajuk: Umum

insyaAllah orga.. nanti kalau ada yea..


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 28 Sep 2006, 01:13 
Offline
Senator Gunung
User avatar

Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Posts: 2088
Location: n9 & melaka
ok taper pogo..ada geng karangkraf yg pegi..aqu kim kt dia..
pepon..mekaseh..

_________________
ImageImageImageImageImage


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 03 Oct 2006, 11:19 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
Assalamu'alaikum,

Anda di jemput untuk menghadiri kuliyah Dr Asri ZA seperti butiran di bawah :-

Tempat : Surau Taman Sri Ukay

Waktu : 10 pagi

Tarikh : 8hb Oct 2006 (Ahad)

Sekian, wassalam


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 13 Oct 2006, 14:59 
Offline
Pendaki Gunung
User avatar

Joined: 04 Dec 2005, 14:53
Posts: 42
Location: Kuala Pilah, Negeri Sembilan.
KELEBIHAN MENUNTUT ILMU

Abu Darda r.a. meriwayatkan, saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Barang siapa yang memulakan suatu perjalanan untuk menuntut ilmu, Allah akan menunjukkan baginya satu jalan dari jalan-jalan menuju syurga (maksudnya bahawa kemahirannya terhadap ilmu menjadi sebab baginya untuk memasuki syurga).

Para malaikat membentangkan sayap-sayapnya kerana suka ke atas seorang yang keluar menuntut ilmu. Para penghuni di langit dan bumi, dan ikan-ikan di laut, semuanya mendoakan keampunan bagi orang-orang yang menuntut ilmu.

Sesungguhnya kemuliaan seorang alim ke atas seorang abid adalah seperti kemuliaan bulan purnama ke atas bintang-bintang. Dan sesungguhnya ulama adalah pewaris para Nabi.

Dan sesungguhnya para Nabi tidak meninggalkan di belakang mereka harta warisan seperti dinar atau dirham (harta atau kekayaan), kecuali warisan ilmu (pengetahuan). Oleh sebab itu barang siapa yang mencari harta warisan ini, sesungguhnya dia telah menerima bahagian dari kebaikan yang besar sekali." (HR Abu Daud)

Wallahu'alam.

Semuga Allah s.w.t memberi kekuatan untuk kita amalkan. Wassalam.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 10 Nov 2006, 07:48 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
Jemputan Ke Majlis Konvensyen Sunnah

Perkara di atas adalah dirujuk.

2. Kesinambungan dari majlis perhimpunan tokoh-tokoh sunnah pada tahun yang lalu, pada tahun ini Institut al-Qayyim (IQ) akan mengadakan majlis Konvensyen Sunnah seperti maklumat di bawah :


Hari/Tarikh : Sabtu, 25 Nov. 2006 bersamaan 04 Zulkaedah 1427
Masa : 8:30 pagi – 5:00 petang
Tempat : Dewan Pengajian al-Imam Ibn Qayyim al- Jauziyyah
458 B, Mukim 18, Mengkuang 14000
Bukit Mertajam, Seberang Perai Tengah
Pulau Pinang
Tel/Fax : 04-5222691
Email : institutalqayyim@yahoo.com.my
Anjuran : Institut al-Qayyim (IQ)

3- Konvensyen Sunnah ini diadakan bertujuan mengeratkan lagi hubungan sesama para pendakwah dan menyemarakkan lagi usaha Tajdid, mengambalikan umat Islam kepada pemahaman Islam yang asal dengan bersumberkan dari al-Quran dan al-Sunnah yang sahih.

4- IQ dengan berbesar hati menjemput pihak tuan untuk menyertai Konvensyen Sunnah ini. IQ berharap dengan penyertaan dari pihak tuan, kita dapat bertukar-tukar fikiran dan berkongsi pengalaman seterusnya membuat rumusan bersama untuk kepentingan dakwah di tanah air.

5- IQ berharap pihak tuan tidak menguzurkan diri untuk hadir sama bagi memeriahkan majlis tersebut. Sehubungan dengan itu pihak IQ amat berbesar hati sekiranya borang jawapan di bahagian bawah dapat diisi dan dikembalikan semula ke alamat, atau melalui fax atau email seperti yang dinyatakan di atas.

Sekian, terima kasih.

……………………………….

Ustaz Abdul Rasyid bin Idris @ Adir

Presiden IQ

Aturcara Konvensyen Sunnah

Jumaat : 24 Nov 2006 bersamaan 03 Zulkaedah 1427
8.00 – 10.00 malam : Kuliah Dr Mohd Asri Zainul Abidin

Kuliah Subuh : al-Syeikh Aiman al-Dakkak

Sabtu : 25 Nov 2006 bersamaan 04 Zulkaedah 1427

7.00 – 8.00 pagi : Makan pagi
8.00 – 9.00 : Pendaftaran wakil negeri
9.00 – 9.10 : Ucapan Pengerusi Majlis Sdr Khosim Ismail
9.10 – 9.20 : Bacaan ayat-ayat suci al-Quran
9.20 – 9.50 : Kata-kata aluan: Ust Abd Rasyid bin Idris @ Adir Presiden Institut al-Qayyim
9.50 – 10.50 : Ucaptama: Dr. Abdullah Yasin
Tajuk : Aqidah Salaf Dalam Menghadapi Ism-Ism Era Globalisasi
10.50 – 11.10 : Rehat
11.10 – 11.20 : Ucapan wakil negeri Perlis
11.20 – 11.30 : Ucapan wakil negeri Perak
11.30 – 11.40 : Ucapan wakil Selangor dan KL
11.40 – 11.50 : Ucapan wakil negeri Melaka
11.50 – 12.00 tgh : Ucapan wakil negeri Pahang
12.00 – 12.10 : Ucapan wakil negeri Kelantan
12.10 – 12.20 : Ucapan wakil Sabah dan Sarawak
12.20 – 12.30 : Ucapan Wakil Singapore
12.30 – 12.40 : Ucapan wakil selatan Thailand
12.40 – 1.00 : Rumusan: Hj Ismail bin Darus, Pengarah Konvensyen Sunnah

1.00 – 2.30 ptg : Makan tengahari dan solat Zohor

2.30 – 4.00 : Forum: Gerakan Tajdid : Cabaran dan Harapan
Pengerusi : Ustaz Ahmad Jailani Abdul Ghani (Peguam Syar’ie dan Sivil)
1- Dr Azwira Abdul Aziz (Pensyarah UKM)
2- Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman
3- Ustaz Maszlee Malik (Pensyarah UIA Metrikulasi)

4.00 – 5.00 : Sesi soal-jawab
5.00 : Solat Asar berjamaah dan beristirehat

8.00 – 10.00 malam : Ceramah
1- Dr. Mohd Asri Zainul Abidin
2- Ustaz Jamahir Bin Idris.
3- Ustaz Minhat Bin Mahmud

10.00 : Bersurai

Tempat Penginapan
1- Hotel UiTM Pulau Pinang
Universiti Teknologi MARA
Jalan Permatang Pauh, 13500 Permatang Pauh, Pulau Pinang.
Tel. No : 04-3823711 / 04-3823659
Harga bilik
Executive Suite: RM250.00/ malam
Apartment: RM150.00/malam
Deluxe Room: RM110.00/ malam
Std Room: RM80.00/ malam
*** Jarak ke Dewan Ibn Qayyim lebih kurang 8 – 10 minit berkereta.

2- Rumah Tamu UiTM Pulau Pinang
Alamat sama seperti di atas.
No Tel : 04-3802314
Harga Rumah Tamu
3 bilik (Aircond) RM80.00
3 bilik (Kipas) RM50.00
*** Jarak ke DPIQ sama seperti di atas.


3- Safira Country Club
2769, MK 1, Jalan Todak, Bandar Seberang Jaya, 13700 Seberang Perai Tengah,
Tel : 04-3983111 Fax : 04-3983222
Harga Bilik
Standard
Room: RM125.00/malam
Room: RM150.00/malam
Deluxe
Room RM180.00/malam
Room RM360.00/malam
Executive
Room RM200.00/malam
*** Jarak ke DPIQ lebih kurang 10 – 15 minit berkereta.


4- Dorm Dewan Pengajian al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah (Percuma)

(Semua urusan tempahan hotel atau rumah tamu hendaklah dibuat lebih awal, selewat-lewatnya seminggu sebelum tarikh penginapan. Penginapan boleh dilakukan sendiri dengan menghubungi no tel. yang disertakan.)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 16 Nov 2006, 18:48 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
SEMINAR “Selangkah Ke Arah Memahami As-Sunnah” bersempena dengan Raudhah Festival (RAFEST)

Tarikh / Hari: 3th Disember 2006 12th Zulqaedah 1427 (Ahad)
Masa: 8.00 pagi hingga 5.30 petang

Tempat:
Dewan Al-Malik Faisal,
Pusat Matrikulasi
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Petaling Jaya

Anjuran bersama:
Majlis Koordinasi Pelajar Matrikulasi (MSCC)
&
Persatuan Pelajar Ilmu Wahyu dan Warisan Islam (IRKSS)

Penaja bersama:
Kumpulan Karangkraf dan
Muslim Professional Forum Berhad (MPF)

Tentatif:

8.00 a.m. : Ketibaan peserta

8.30 a.m. : Ketibaan tetamu & panelis

8.50 a.m. : Ucapan alu-aluan
Prof. Madya Dr. Md. Fadzil Md. Hassan
Dekan, Pusat Matrikulasi, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)

9.00 a.m. : Pembentangan Pertama
Disiplin Ilmu As-Sunnah: Satu Pengenalan
Prof. Madya Dr. Fauzi Deraman
Jabatan Pengajian Al-Quran dan As-Sunnah, Universiti Malaya

10.00 a.m. : Minum pagi

10.30 a.m. : Pembentangan Kedua
Pendirian Para Imam Ahli Sunnah Wal Jamaah Dalam
Membela As-Sunnah
Dato’ Alim Diraja Dr. Mohd Asri Zainul Abidin
Mufti Kerajaan Negeri Perlis Darus Sunnah

11.30 a.m. : Pembentangan Ketiga
Kaedah-Kaedah Berinteraksi Dengan As-Sunnah
Prof. Madya Dr. Suyuti Abdul Manas
Kulliyyah Ilmu Wahyu & Warisan Islam, Universiti Islam
Antarabangsa Malaysia (UIAM)


12.30 p.m. : Rehat, Makan Tengahari & Solat Zuhur

2.30 p.m. : Pembentangan Keempat
Hadis Maudhu’ dan Kesannya Terhadap Pemikiran
Masyarakat Malaysia
Ustaz Abdul Rasyid Idris
Pengerusi, Dewan Pengajian al-Imam Ibn al-Qayyim
al-Jauziyah

3.30 p.m. : Forum & Sesi Soal Jawab
Moderator : Ustaz Shapizan Johari
Jabatan Ilmu Wahyu & Warisan Islam
(Pusat Matrikulasi UIAM)


5.00 p.m. : Bersurai

Special Features:

Kertas kerja tambahan oleh,

1. Captain Hafiz Firdaus Abdullah
Juruterbang, Malaysia Airline System (MAS)
Tajuk: Selangkah Ke Arah Memahami As-Sunnah, Dua Langkah Ke
Arah Memahami Akhlak As-Sunnah

2. Ustaz Adlan Abdul Aziz
Guru, SMK Segambut Jaya
Tajuk: Beberapa Fakta Penting Yang Anda Perlu Ketahui Tentang
Hadis


BAYARAN - PELAJAR RM10
- DEWASA RM15

UNTUK MAKLUMAT LANJUT DAN TEMPAHAN PESERTA SILA HUBUNGI:
AZURA : 017-2467435
ATIQAH : 019-6193120
ASHRUL AMAHL : 012-2401964
MOHD ATIQ : 017-3468061

NOMBOR AKAUN MAYBANK:
157054670179
MOHAMAD SALMAN BIN MOHAMED ALI

* Tempat adalah terhad (600 tempat sahaja). Penyertaan berdasarkan siapa cepat dia dapat. Digalakkan menempah seawal mungkin sebelum 31 November 2006.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 28 Nov 2006, 10:05 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
Beberapa maklumat berkenaan dengan Seminar di atas telah diubah.. harap maklum..


“Selangkah Ke Arah Memahami As-Sunnah”
Tarikh / Hari: 3th Disember 2006
12th Zulqaedah 1427 (Ahad)
Masa: 8.00 pagi hingga 5.30 petang
Tempat: DEWAN KELAB GOLF PERKHIDMATAN AWAM (KGPA)


Anjuran bersama:
INTIS CONSULTANT AND TRAINING & YAYASAN PENUNTUT IMAM SYAFIE

UNTUK MAKLUMAT LANJUT DAN TEMPAHAN PESERTA SILA HUBUNGI:

MASRI : 019-3269091
SYARIEF : 013-2554947
EZRY : 012-6377052


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 04 Dec 2006, 10:02 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
KURSUS PENGHAYATAN SOLAT & MUHASABAH DIRI (TERKINI)

TARIKH:
16 DISEMBER 2006 (sabtu) - 25 Zulqaedah 1427 H

TEMPAT
Dewan Seminar, MASJID AS-SYAKIRIN, KLCC

YURAN :
RM 60
(merangkumi 3 kali makan minum dan kertas kerja)

UNTUK PENDAFTARAN:
Hubungi :
012- 973 1513 atau 017-681 7810
atau email ke:
tibyan2006@gmail.com

Boleh membuat pembayaran yuran di akaun:

a) Bank Islam Malaysia Berhad secara bank in atau fund transfer.
No akaun : 1404 1010 0476 03
atas nama “Pusat Pengajian At-Tibyan”.

b) Maybank (Wadiah)
no akaun 164017071347 atas nama “zaharuddin abd rahman”

c) RHB (Islamic Bank)
no akaun 214013 60000 425 atas nama "zaharuddin abd rahman”


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 18 Dec 2006, 14:32 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
PUSAT PENGAJIAN ISLAM DARUL FUQAHA (PIPAF)

PIPAF menjalankan kuliah-kuliah pengajian Islam untuk masyarakat awam secara berkala dengan focus kepada pengajian tafsir al-Qur’an, pengajian hadis dan fiqh hadis serta kitab tradisional karya ulama alam Melayu.

Operasinya ialah di Balai Islam Darul Fuqaha.

Kuliah tetap yang dijalankan bermula Januari 2007 ialah :

1. Kuliah Dhuha Pagi Sabtu

- Terbuka kepada masyarakat awam.

- Bermula pukul 8.30 pg – 10 pg

- Pengajian Kitab Tafsir Ibn Kathir, Kitab Hadis Riyad al-Solihin Imam Nawawi dan Kitab Fiqh Manhaji Mustafa Bugha.

2. Kuliah Tafaqquh Pengajian Tafsir, Hadis & Fiqh

- Khusus untuk masyarakat awam yang ingin mendalami pengajian Islam

- Bermula pukul 10.30 pg – 2 ptg

- Pengajian Bahasa Arab, Kitab Fiqh al-Iqna` (al-Ust Mohd Khairuddin at-Takiri)

- Pengajian Kitab Hadis Bukhari (al-Ust Mohd Harme)

3. Kuliah Maghrib Hari Jumaat

- Terbuka kepada masyarakat awam

- Bermula pukul 7 mlm- 9 mlm.

- Pengajian Kitab al-Azkar (bersama al-Ustaz Mohd Khairuddin)

- Pengajian Kitab Hikam (bersama al-Ustaz Syauqi Othman)

Program tidak berkala ialah forum, diskusi buku, seminar dan lain-lain.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 28 Dec 2006, 17:19 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
Kuliah Ust. Khairuddin Aman Razali

Surau al-`Azim, Bukit Indah, Ampang
December 28, 2006 (8:00 pm - 9:00 pm)
(Kuliah Maghrib) Hadis Bahrul Mazi


KULIAH DHUHA
January 20, 2007 (8:30 am - 10:00 am)
(Ceramah Umum) Balai Islam Darul Fuqaha - Pengajian Hadis Riyad al-Solihin, Tafsir Ibn Kathir dan Fiqh Manhaji

KULIAH DHUHA
January 27, 2007 (8:30 am - 10:00 am)
(Ceramah Umum) Balai Islam Darul Fuqaha - Pengajian Hadis Riyad al-Solihin, Tafsir Ibn Kathir dan Fiqh Manhaji

KULIAH DHUHA
February 3, 2007 (8:30 am - 10:00 am)
(Ceramah Umum) Balai Islam Darul Fuqaha - Pengajian Hadis Riyad al-Solihin, Tafsir Ibn Kathir dan Fiqh Manhaji

KULIAH DHUHA
February 10, 2007 (8:30 am - 10:00 am)
(Ceramah Umum) Balai Islam Darul Fuqaha - Pengajian Hadis Riyad al-Solihin, Tafsir Ibn Kathir dan Fiqh Manhaji

http://www.darulfuqaha.com


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 04 Jan 2007, 14:19 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
KURSUS BAHASA ARAB (PERMULAAN)

21 Dec 2006

Setiap Hari Selasa Dan Khamis (2 x seminggu)
2:30 – 4:00 ptg

Di
Pertubuhan Kebajikan Al-Nidaa’ Malaysia
17A Tingkat Satu, Lorong Datuk Sulaiman 7,
Taman Tun Dr.Ismail
60000 Kuala Lumpur

KELAS AKAN BERMULA PADA HARI SELASA 16 Januari 2007

Ø Terbuka kepada pelajar menengah, universiti dan orang dewasa lelaki dan perempuan

Hasil Kursus:

Ø Boleh berkomunikasi dalam Bahasa Arab
Ø Boleh memahami kandungan al-Qur’an dan al-Hadith
Ø Boleh membaca kitab-kitab Islam dalam Bahasa Arab

Dibimbing Oleh:

Ustaz Muhammad Kausar bin Mohd Salleh

Ø Dilahirkan di Madinah, bersekolah di Mesir.
Ø Diploma Perguruan Tinggi dari Institut Perguruan Tinggi Imam Abu Hanifah
Ø Ijazah dalam bidang Dakwah Mengajar dari International Islamic University


Modul Pembelajaran:

Setiap sesi: 5-9 perbualan (hiwar) + Audio CD
Kaedah Nahu dan penggunaannya
Kemahiran komprehensi (dengar dan tulis)
Kemahiran terjemahan teks (Melayu-Arab)
Latihan Perbualan Bahasa Arab

Yuran Bulanan : RM 40
Buku RM 10

Pertanyaan dan Pendaftaran:
Ustaz Muhammad Kausar (017-571 6883)

Pejabat Al-Nidaa: 03-7710 6900


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 05 Jan 2007, 09:44 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
Nabi Muhammad s.a.w. bersabda yang bermaksud:

“Amalan yang mula-mula akan dihisab bagi seseorang hamba di hari kiamat ialah solatnya. Jika solatnya baik, maka baiklah segala amalan yang lain. Dan jika solatnya itu rosak, binasalah segala amalannya yang lain”. (HR. Thabarani)

“Solatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku solat” (HR. Bukhari, Muslim Ahmad)


* Penganjur: Pertubuhan Al-Khaadem 1529/92 (W.P.)
* Tarikh: 20 Januari 2007 (Sabtu)
* Waktu: 9:30 pagi - 5:30 petang
* Tempat: Dewan Al-Khaadem Lot 1034 Jalan Cempaka Sungai Kayu Ara 47400 Petaling Jaya
* Yuran: RM40.00 seorang (Yuran adalah termasuk nota, makan tengahari dan minum pagi/petang)
* Penceramah: Ustaz Mohd Hussain Yee
* Kandungan Kursus: Thoharah (ghusul, wudhu’ & tayammum) Adab-adab solat bersendirian Adab-adab solat berjemaah Adab-adab masbuk dalam solat (orang yang masuk lewat selepas Imam memulakan solat) Adab-adab Imam Solat Jenazah Solat Jamak & Qasar (Musafir) Solat sewaktu sakit

Untuk maklumat lanjut,

Sila hubungi: Tel :03 7726 4146 (Azlah) / 012 9133 554 (Darshita) Faks :03 7726 4149
Email: alkhaadem.my@gmail.com


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 08 Jan 2007, 09:10 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
Kuliyyah Pagi di Surau Taman Sri Ukay
13 hb Jan 2007 (Sabtu), 10:00 pagi
"Shahih Muslim"
Ustaz Fathul Bari


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 08 Jan 2007, 15:45 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
Kursus Intensif Kewangan & Perbankan Islam

( Huraian Yang Dipermudah Bagi Orang Awam )

T a r i k h d a n M a s a

24 Februari 2007 (Sabtu)

06 Safar 1427 H



O b j e k t i f

1- Mendedahkan displin Islam dalam hal kewangan secara umum dan praktikal.

2- Menjelaskan pengertian Riba dan bentuknya dalam konteks semasa di Institusi kewangan semasa.

3- Menjelaskan beberapa asas utama dalam pelaburan halal.

4- Pendedahan fenomena harta haram tanpa sedar. Seperti kes gaji, hadiah buat pegawai, kerja lebih masa dan sebagainya.

5- Menjelaskan secara ringkas dan padat akan perbezaan amalan bank Islam dan konvensional.

6- Menyentuh dan menjawab beberapa isu semasa berkaitan perbankan Islam seperti kadar di perbankan Islam yang dikatakan lebih tinggi berbanding Konvensional dan lain-lain.

7- Mendedahkan kepentingan kontrak atau aqad di dalam kewangan Islam.

8- Memperkenalkan beberapa bentuk produk perbankan Islam.

A n j u r a n

Pusat Pengajian At-Tibyan.

T e m p a t

Dewan Seminar, Masjid Sayyidina Umar,

Bukit Damansara, Kuala Lumpur

H a d B i l a n g a n P e s e r t a

Seramai 300 orang sahaja.

Y u r a n

RM 75 sahaja ( Harga Promosi)

* Untuk pengetahuan pembaca, menurut kebiasaan di Malaysia, yuran kursus kewangan sebegini dianggap amat komersial dan yuran paling rendah adalah di sekitar RM 150-200 ( bagi satu sesi dalam beberapa jam) dan yang paling tinggi adalah sekitar RM 20,000 seorang untuk satu kursus 3-4 hari dengan topik dan isu yang hampir sama malah adalakalanya lebih ringkas.

* Justeru harga sebegini adalah khas untuk memudahkan masyarakat Malaysia di samping kos-kos kertas kerja, dewan dan makanan. Tiada sijil disediakan kerana kursus ini lebih cenderung kepada penyebaran ilmu untuk amalan sendiri sahaja, dan tiada peperiksaan.

P e n d a f t a r a n

Sila hubungi 019-388 5486 , 019-6096 117 atau 017-681 7810

pendaftaran ditutup pada 22 Februari 2007

P e m b e n t a n g M o d u l

Ust Hj Zaharuddin Hj Abd Rahman

* Penasihat, Pusat Pengajian At-Tibyan
* Bekas Konsultan Shariah, Ingress Corporation Bhd
* Bekas Pengurus Kanan, Jabatan Pengawasan Shariah, RHB Islamic Bank Berhad
* Ketua (Pengurus Kanan), Jabatan Shariah, Asian Finance Bank Berhad (anak syarikat Qatar Islamic Bank- Sekarang)
* Kolumnis mingguan bagi ruangan Shariah (An-Nur) di akhbar METRO AHAD.

Kelulusan

* B.A ( Hons), Usuluddin, Universiti Malaya
* M.A, Shari'ah (Jayyid Jiddan), Universiti Al-Yarmouk, Jordan
* Tawliah dari Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) No Rujukan pmwp/600/2 klt.6(138)

T a j u k & P e n g i s i a n

Semua pembentangan dan kertas kerja dibuat dalam Bahasa Malaysia.

Topik 1 : Displin Islam Dalam Bab Kewangan.

* Pengenalan kepada Riba, Gharar, Zalim dalam kewangan.
* Beberapa unsur haram lain dalam jual beli, perniagaan dan kewangan semasa.
* Bentuk Riba dalam konteks semasa
* Beberapa panduan dalam perniagaan semasa seperti MLM, Pernigaan Internet dan lain-lain.

Topik 2 : Perbezaan Perbankan Islam & Konvensional

* Pengenalan beberapa jenis produk utama perbankan Islam.
* Simpanan, pembiayaan perumahan, kereta, industri, pasaran modal Islam, Takaful.

Topik 3 : Pelbagai Isu Perbankan & Kewangan Islam.

* Harga mahal dan tidak kompetetif.
* Cerminan produk konvensional.
* Implementasi menyalahi konsep.
* Isu dalam pembiayaan perumahan.
* Isu perbezaan pandangan Shariah antara Malaysia dan Timur Tengah.
* Isu modal asal perbankan Islam & Takaful.
* Kesilapan kerap di dalam implementasi produk di perbankan Islam.

T e n t a t i f P r o g r a m

07.30 pagi : Pendaftaran peserta

08.30 pagi : Diskusi Topik 1

10.30 pagi : Sesi Soal Jawab

11.00 pagi : Rehat dan Minum Pagi

11.30 pagi : Diskusi Topik 2

12.30 tgh : Sesi Soal Jawab

01.15 tgh : Rehat, Solat Zohor dan Makan Tengahari

02.15 ptg : Diskusi Topik 3

03.30 ptg : Sesi Soal Jawab

05.00 ptg : Jamuan Ringan dan Kursus Tamat

P e n u t u p

Akhirnya, adalah diharapkan program ini akan mampu menjana ilmu yang amat berguna buat seluruh peserta dan juga dapat melahirkan generasi yang cintakan urusan kewangannya selamat dan halal. Kesan dari harta yang halal pastinya mampu menjadi nukleus ke arah pembentukan sebuah masyarakat yang beridentiti Islam tulen. InsyaAllah

Sekian,

http://www.zaharuddin.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 11 Jan 2007, 09:38 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
Kuliyyah Pagi di Surau Taman Sri Ukay
14 hb Jan 2007 (Ahad), 10:00 pagi
Ust Dr. Mohd Asri Zainal Abidin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 22 Jan 2007, 11:08 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
Tarikh : 22 Januari 2007 ISNIN

Masa : 9pm-10.30pm

Tempat : Al-Khadeem Foundation (in front of flat), Lot 1034, Jalan Cempaka, Sg Kayu Ara (near Mujahideen Mosque and uptown Damansara
Utama) 10-15 minutes from UM and UIA PJ

Penceramah : Ust Hussein Yee

Ceramah : Bagaimana menjaga dan memelihara iman


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 22 Mar 2007, 08:23 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
Kuliah Hadis, Fiqh, Dan Isu Remaja Kampus Di UiTM Shah Alam
Bersama Ustaz Fathul Bari Bin Mat Jahya
(BA Hadis Madinah & MA Hadis Jordan)


Tarikh:
25-March-2007 (Ahad)

Masa:
10.30pagi – 12.30tgh hari

Tempat:
Dewan Makan 1, Kolej Teratai, UiTM Shah Alam, Selangor.

Perjalanan Kuliah:
- Kuliah Hadis, Fiqh, dan Isu Remaja Kampus (1 Jam 15 minit)
- Sesi soal Jawab (45 minit)


Sebarang Pertanyaan (Hubungi):
Brother Nawawi – 012-6887715
Brother Asyraf Dinie – 017-6230925


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 22 Mar 2007, 08:23 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
CERAMAH KHAS : "PELABURAN INTERNET"

Penceramah : Ust Zaharuddin Abd Rahman
Tarikh : 1 April 2007 (Ahad Malam Isnin)
Tempat : Dewan Solat, Surau As-Shakirin, Bandar Utama,
No 1 A, Jln BU 3/2, Bandar Utama, PJ
Masa : Lepas Maghrib
Masuk : Percuma
Hubungi : Ust Rosdee 013-320 3072


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 22 Mar 2007, 08:24 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
Kuliyyah Pagi di Surau Taman Sri Ukay

24 hb Mac 2007 (Sabtu), 10:00 pagi
Ust Fathul Bari Bin Mat Jahya
Shahih Muslim

31 hb Mac 2007 (Sabtu), 10:00 pagi
Dr. Mohd Asri Zainal Abidin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 23 Mar 2007, 09:44 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
Pengajian Ustaz Sheikh Nuruddin

RABU, 21 MAC 2007

9.00 pg
Majlis Perasmian ‘Minggu Penghayatan Sunnah’
(Masjid Yayasan Al-Bukhary, Alor Setar)

8.00 mlm
Pengajian & Diskusi Kitab: ‘Hadits Riwayat Sepuluh Sahabat Jilid 1’
(Masjid Yayasan Al-Bukhary, Alor Setar)

KHAMIS, 22 MAC 2007

9.00 pg
Pengajian & Diskusi Kitab
(Universiti Utara Malaysia, Sintok)

8.00 mlm
Pengajian & Diskusi Kitab: ‘Hadits Riwayat Sepuluh Sahabat Jilid 1’
(Masjid Yayasan Al-Bukhary, Alor Setar)


JUMAAT, 23 MAC 2007

9.00 pg
Pengajian & Diskusi Kitab
(PAKSI, Sg. Petani)

8.00 mlm
Pengajian & Diskusi Kitab: ‘Hadits Riwayat Sepuluh Sahabat Jilid 1’
(Masjid Yayasan Al-Bukhary, Alor Setar)


SABTU, 24 MAC 2007

9.00 pg
Pengajian & Diskusi Kitab
(Masjid al-Muttaqin, Tanah Merah, Jitra)

8.00 mlm
Pengajian & Diskusi Kitab: ‘Hadits Riwayat Sepuluh Sahabat Jilid 1’
(Masjid Yayasan Al-Bukhary, Alor Setar)


AHAD, 25 MAC 2007

9.00 pg
Pengajian & Diskusi Kitab: ‘Mukhtasor Nasoih Diniyah’
(Masjid Yayasan Al-Bukhary, Alor Setar)

8.00 mlm
Pengajian & Diskusi Kitab: ‘Hadits Riwayat Sepuluh Sahabat Jilid 1’
(Masjid Yayasan Al-Bukhary, Alor Setar)


ISNIN, 26 MAC 2007

9.00 pg
Pengajian & Diskusi Kitab: ‘Mukhtasor Nasoih Diniyah’
(Masjid Yayasan Al-Bukhary, Alor Setar)

8.00 mlm
Pengajian & Diskusi Kitab: ‘Hadits Riwayat Sepuluh Sahabat Jilid 1’
(Masjid Yayasan Al-Bukhary, Alor Setar)


SELASA, 27 MAC 2007

9.00 pg
Pengajian & Diskusi Kitab: ‘Mukhtasor Nasoih Diniyah’
(Masjid Yayasan Al-Bukhary, Alor Setar)

8.00 mlm
Pengajian & Diskusi Kitab: ‘Hadits Riwayat Sepuluh Sahabat Jilid 1’
(Masjid Yayasan Al-Bukhary, Alor Setar)


RABU, 28 MAC 2007

9.00 pg
Majlis Penutup ‘Minggu Penghayatan Sunnah’
(Masjid Yayasan Al-Bukhary, Alor Setar)

8.00 mlm
Zikir Munajat serta tazkirah ‘Cinta Rasul’
(Masjid Yayasan Al-Bukhary, Alor Setar)


KHAMIS, 29 MAC 2007

5.15 ptg – 6.45 ptg
Pengajian & Diskusi Kitab: ‘Sunan Al-Tarmizi‘
(Masjid Sultan Azlan Shah, Ipoh)

7.45 mlm – 9.15 mlm
Pengajian & Diskusi Kitab: ‘Hadits Riwayat Sepuluh Sahabat Jilid 1’
(Masjid Sultan Azlan Shah, Ipoh)


JUMAAT, 30 MAC 2007

9.00 pg - 11.00 pg
Pengajian & Diskusi Kitab (Muslimat): ‘Ringkasan Nasihat Agama & Wasiat Iman’
(Dewan Kuliah, INTIM, Ipoh)


SABTU, 31 MAC 2007

7.00 mlm – 11.00 mlm
Sambutan Maulidur Rasul: ‘Perhimpunan Para Pencinta Nabi Muhammad SAW’
(Masjid Al-Falah, USJ9 Subang Jaya)


AHAD, 1 APRIL 2007

9.00 pg – 10.30 pg
Pengajian & Diskusi Kitab - Sessi 1: ‘Hadits Riwayat Sepuluh Sahabat Jilid 2’
(Masjid Al-Falah, USJ9 Subang Jaya)

11.15 pg – 12.45 tgh
Pengajian & Diskusi Kitab - Sessi 2: ‘Ringkasan Nasihat Agama & Wasiat Iman’
(Masjid Al-Falah, USJ9 Subang Jaya)

7.45 mlm – 9.15 mlm
Pengajian: 'Manaqib Saiyidina Abu Bakar As-Siddiq r.a.'
(Surau An-Nur, Bandar Seremban Selatan, Seremban)


ISNIN, 2 APRIL 2007

11.00 pg
Majlis Perasmian Program Pengajian & Diskusi Kitab Sheikh Nuruddin di Sabah
(Kompleks Haji, Kota Kinabalu)

5.00 ptg – 6.30 ptg
Pengajian & Diskusi Kitab: ‘Hadits Riwayat Sepuluh Sahabat Jilid 1’
(Masjid Negeri, Kota Kinabalu)

8.00 mlm – 9.30 mlm
Pengajian & Diskusi Kitab: ‘Hadits Riwayat Sepuluh Sahabat Jilid 1’
(Masjid Negeri, Kota Kinabalu)


SELASA, 3 APRIL 2007

8.00 pg – 9.30 pg
Pengajian & Diskusi Kitab: ‘Hadits Riwayat Sepuluh Sahabat Jilid 1’
(Masjid Nurul Hikmah, Bukit Padang, Kota Kinabalu)

2.00 ptg – 3.00 ptg
Ceramah Khas Sempena Maulidur Rasul
(Maktab Perguruan Kent, Tuaran)

8.00 mlm – 9.30 mlm
Pengajian & Diskusi Kitab: ‘Hadits Riwayat Sepuluh Sahabat Jilid 1’
(Masjid Jamek Kundasan, Ranau)


RABU, 4 APRIL 2007

8.00 pg – 9.30 pg
Ceramah Khas Sempena Maulidur Rasul
(Masjid Jamek Pekan Ranau)

2.00 ptg – 3.30 ptg
Ceramah Khas Sempena Maulidur Rasul
(Pondok Fi Zhilalil Qur’an, Kota Belud)

8.00 mlm – 9.30 mlm
Pengajian & Diskusi Kitab: ‘Hadits Riwayat Sepuluh Sahabat Jilid 1’
(Masjid Jamek Pekan Kota Belud)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 27 Mar 2007, 09:58 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
Seminar Cara Menghafaz Quran

Tarikh: 8 April 2007 (Ahad)

Masa: 8.30 pagi - 5.00 petang

Tempat: Masjid Negara, Kuala Lumpur

Yuran: RM 85 sahaja (dewasa); RM 75 sahaja (pelajar)

Daftar Sekarang:

~ Online = http://www.seminarhafazan.al-huffaz.com.my/v2/index.html

~ Talipon = 03-9282 1445 atau 03-9281 2430

~ Handphone = 019-418 6866

~ Email = huffaz123@yahoo.com


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 02 Apr 2007, 08:33 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
SEMINAR PEMIKIRAN TAJDID IMAM AS-SYAFIE

Tarikh : Sabtu, 14 April 2007
Masa : 08:30 pagi - 5:00 petang
Tempat : Dewan Besar Masjid Wilayah Persekutuan Jalan Duta Kuala Lumpur

Matlamat Seminar
* Memberi peluang kepada peserta untuk mempelajari dan mengenali secara lebih mendalam pemikiran Imam As-Syafie. Panel pembentang akan menghurai berbagai aspek mengenai imam besar ini, termasuk perkembangan terkini mazhab ini di dunia Melayu.

* Mengenal pasti beberapa perkara asas mengenai keaslian mazhab Syafie, juga menjelaskan beberapa salah faham dan kekeliruan mazhab ini yang sehingga kini diamalkan secara berterusan oleh masyarakat Melayu.

* Membuka ruang untuk perbincangan terbuka antara peserta dengan para pembentang, bagi mendapatkan rumusan dan ketepatan mengenai amalan2 sebenar mazhab Syafie.


Pembentang kertas kerja.

KERTAS 1 :
TAJDID IMAM SYAFIE DALAM FIQH

Pembentang :Prof. Dato' Dr. Mahmood Zuhdi
(Jabatan Fiqh & Usul, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya).
Pengulas : Dr. Ahmad Najib Abdullah Al-Qari


KERTAS 2 :
TAJDID IMAM SYAFIE DALAM AKIDAH

Pembentang : Dr. Yunahar Ilyas
(Pensyarah Universiti Muhamadiyah Indonesia)
Pengulas : Dr. Mohd Asri Bin Zainal Abidin
(Mufti Kerajaan Negeri Perlis)


KERTAS 3 :
KERTEBUKAAN PEMIKIRAN IMAM AS-SYAFIE

Pembentang : Ustaz Maszlee Malik
(Pensyarah di Jabatan Fiqh & Usul Fiqh, UIAM)
Pengulas : Dr. Juanda Jaya


FORUM TAJDID IMAM SYAFIE DI NUSANTARA
Panel :
1. Dr. Abd Fatah (UHAMKA, Indonesia)
2. Dr. Fauzi Deraman (UM)
3. Dr. Azwira Abd Aziz (UKM)


Perasmian Seminar akan disempurnakan oleh :
YAB Dato' Seri Shahidan Kasim, Menteri Besar Perlis

TEMPAT ADALAH TERHAD (Penyertaan berdasarkan siapa cepat dia dapat)

PENYERTAAN PERCUMA (Minum pagi dan makan tengah hari disediakan)

Sebarang pertanyaan boleh hubungi urusetia seminar :
Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Perlis : 04 979 4414


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 09 Apr 2007, 19:08 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
Majlis Ilmu Surau Al Muhajirin Taman Sri Ukay

Kuliah Akidah & Asma Ul Husna
Ustaz Fathul Bari Dato Mat Jahya
Masa : Selepas Solat Maghrib
Jumaat - 13/04/07

Kuliah Ringkasan Shahih Muslim
Ustaz Fathul Bari Dato Mat Jahya
Masa : 10:00 pagi
Sabtu - 14/04/07

Kuliah Hadith Riyadhus Shalihin
S.S Dr. Mohd Asri Zainal Abidin
Masa : 10:00 pagi
Sabtu - 21/04/07 - Mungkin ada perubahan

Kuliah Hadith
Ustaz Mohammad Arif
Masa : Selepas Solat Maghrib
Rabu - 18/04/07


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 12 Apr 2007, 13:40 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
CERAMAH MAWLIDUR RASUL
Tajuk : Tanda Cinta Kpd Baginda SAW :
Tolak Syirik & Riba
Penceramah : Ust Zaharuddin Abd Rahman
Tarikh : 12 April 2007 (Khamis)
Tempat : Surau Saidina Uthman,
Blok 6D, Jln P9B, Precint 9, Putrajaya
Masa : Lepas Maghrib
***********************
KULIAH JUMAAT
Tajuk : Bentuk Syirik Moden Dalam Masyarakat
Penceramah : Ust Zaharuddin Abd Rahman
Tarikh : 13 April 2007 (Jumaat)
Tempat : Masjid As-Syakirin, KLCC
Masa : 12.45 tghari
***********************
CERAMAH KHAS
Tajuk : Bagaimana Pelaburan Internet Jadi Riba?
Penceramah : Ust Zaharuddin Abd Rahman
Tarikh : 14 April 2007 (Sabtu)
Tempat : Masjid Abd Rahman Yaakub
Masjid Daerah Lawas, Sarawak
Masa : Lepas Maghrib
Hubungi : 013 967 9262

Perhatian : kuliah ustaz fathul bari pada hari sabtu pagi dibatalkan kerana clash dengan seminar imam as syafie


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 20 Apr 2007, 07:56 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
KURSUS INTENSIF KEWANGAN & PERBANKAN ISLAM
Tarikh : 02 Jun 2007 (Sabtu)
Tempat : Dewan Kuliah, Masjid As-Syakirin, KLCC
Pembentang : Ust Zaharuddin Abd Rahman
Masa : 8.00 pagi - 4.30 ptg
Yuran (3 kali makan & kertas kerja) :
Koporat : RM 100
Awam : RM 80
Pelajar : RM 50
Pendaftaran & Info Lanjut : Klik sini:
Email : tibyan2006@gmail.com
Hubungi : 0176817810, 0193885486, 0196096117
***********************
KULIAH MAGRHIB
Tajuk : Halal & Haram Dalam Islam

Tarikh : 20 April 2007 (Jumaat)
Penceramah : Ust. Zaharuddin
Tempat : Masjid Saidina Umar, Bkt Dmnsara, KL
***********************
KURSUS PENGHAYATAN SOLAT
Tarikh : 21 April 2007 (Sabtu)
Tempat : Dewan Institut Latihan Perindustrian,
Mersing, Johor
Penceramah : Ust. Zaharuddin
Masa : 8.00 - 6.30 ptg
***********************
TALK SHOW WANITA
Topic : "Kerana Dirimu Begitu Berharga"
Tarikh : 22 April 2007 (Ahad)
Tempat : Dewan Masjid As-Syakirin, KLCC
Masa : 10 pagi
Panel : Ust Zaharuddin Abd Rahman
: Ibu Azlin Bt Hezry ( Penerbit Damai TV)
Hubungi : 019 231 3176
***********************


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 03 May 2007, 12:14 
Offline
Kerabat Gunung
User avatar

Joined: 19 Dec 2005, 13:18
Posts: 3215
Image

_________________
M.A.L.A.S - Copyright © 2003-2009. All rights reserved.
"Demi langit beserta seluruh binaannya, Demi bumi serta yang ada di hamparannya, Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya.."


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 11 May 2007, 16:28 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
Majlis Ilmu Surau Al Muhajirin Taman Sri Ukay

Kuliah Akidah & Asma Ul Husna
Ustaz Fathul Bari Dato Mat Jahya
Masa : Selepas Solat Maghrib
Jumaat - 11/05/07

Kuliah Ringkasan Shahih Muslim
Ustaz Fathul Bari Dato Mat Jahya
Masa : 10:00 pagi
Sabtu - 12/05/07


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 12 Jun 2007, 16:36 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
Pengajian Hadith Sahih al-Bukhari
( Adab dan Akhlak )

Oleh: Ustaz Adlan bin Abdul Aziz

Kuliah Bulan Jun
Tarikh: 13 Jun 2007
20 Jun 2007
27 Jun 2007

Masa: 8.15 hingga 9.45

Tempat: The Little Khalifah Shop
2750A, Jalan Changkat Permata,
Taman Permata,Ulu Kelang,
53300 Kuala Lumpur.

No tel: 03 41472626

Yuran: RM 20.00 sebulan.

Maslina bte Ngadiman

The Little Khalifah Shop


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 19 Jun 2007, 10:10 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
Wacana Ilmu: Hadith Palsu Punca Kemunduran Masyarakat Melayu Nusantara

HADITH PALSU
PUNCA KEMUNDURAN
MASYARAKAT MELAYU NUSANTARA


Wacana Ilmu Oleh:
Ustaz Fathul Bari Mat Jaya


Di:
Pertubuhan Kebajikan Al-Nidaa' Malaysia
17A, Lorong Datuk Sulaiman 7, Taman Tun Dr. Ismail, 60000 Kuala Lumpur
Tel: 03-77106900 Faks: 03-77107900, 012-2820244 (Zainuddin Alang Mamat)
Email: urusetia@al-nidaa.com.my


Pada:
Rabu, 20 Jun, 8:15 malam


Yuran Masuk:
Dewasa: RM 10, Pelajar: RM 5
(Tempat terhad: Sahkan penyertaan anda awal)


Mengenai Wacana ini:

Kini khabar angin menjadi satu sumber yang terpercaya di kalangan masyarakat nusantara. Lebih parah, apabila hadith-hadith Nabi turut menjadi mainan di bibir celupar manusia yang tidak bertanggungjawab. Entah siapa periwayatnya? Dipercayai atau tidak? Bukan lagi menjadi kayu ukur penting untuk menerima atau menolak sesuatu hadith. Sebaliknya, hawa nafsu dijadikan Muhaddith… Sesuatu yang memenuhi citarasanya, disahihkan, manakala sesuatu yang mengingkari tradisinya di dha’ifkan… Maka, berlakulah pertelingkahan yang berakhir dengan perpecahan. Susulan dari perpecahan, sudah pasti masyarakat kian mundur. Semuanya kerana khabar palsu yang disahihkan oleh hawa nafsu. Wacana ini akan membincangkan dengan lebih lanjut kesan hadith palsu di kalangan masyarakat Melayu Nusantara.


Mengenai Penceramah:

Ustaz Fathul Bari Mat Jaya mendapat kelulusan Sarjana Muda Hadith, Universiti Islam Madina dan juga mendapat kelulusan Sarjana MA Hadith di Universiti Yarmuk, Jordan. Beliau sekarang sedang menyambung pelajaran peringkat PhD di Universiti Islam Antarabangsa dalam bidang Hadith.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 25 Jul 2007, 10:09 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
Surau Al Muhajirin Taman Sri Ukay
Riadhus salihin
SS Dr. Mohd Asri Zainal Abidin
Masa : 10:00 pagi
Tarikh : Sabtu (04/08/07)

Kelab Golf Perkhidmatan Awam
Riadhus salihin
SS Dr. Mohd Asri Zainal Abidin
Masa : 10:00 pagi
Tarikh : Ahad (05/08/07)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 25 Jul 2007, 10:10 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
Surau Al Muhajirin Taman Sri Ukay
Riadhus salihin
SS Dr. Mohd Asri Zainal Abidin
Masa : 10:00 pagi
Tarikh : Sabtu (04/08/07)

Kelab Golf Perkhidmatan Awam
Riadhus salihin
SS Dr. Mohd Asri Zainal Abidin
Masa : 10:00 pagi
Tarikh : Ahad (05/08/07)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 25 Jul 2007, 10:11 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
Dear friends, We are pleased to invite you to an evening talk by an international speaker from USA : YUSUF ESTES
http://www.islamtomorrow.com/
http://www.islamtomorrow.com/yusuf.asp

on
Tuesday, 31st July 2007

at
TM MultiPurpose Hall, Menara Telekom, Jalan Pantai Baru, Kuala Lumpur

Time: 8:00p.m. - 10:30pm
Topic: LIFE: Guide to Eternal Peace & Freedom

entrance is FREE!!! Donations are accepted.

All are welcomed. Come early to avoid disappointments! Free Parking at Menara TM

Do extend this invitation to your friends, colleagues, neighbours and relatives, too


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 10 Aug 2007, 09:53 
Offline
Kerabat GunungOnline
User avatar

Joined: 14 Feb 2006, 11:07
Posts: 143
Location: Gaza
Bersama kita hayati perjalanan Rasulullah s.a.w bertemu Allah
dalam peristiwa Isra' Mikraj dan hikmah disebalik kejadian tersebut
bersama Nisa WP dalam Talkshow NISA


"KEMBARA INSAN TERAGUNG"

Penceramah Jemputan : Ustazah Hafizah Musa
(Pendakwah Bebas dan Penceramah Jemputan Al-Hidayah, TV3)

Tarikh: 11hb Ogos 2007

Masa : 2.30pm-5.00pm

Tempat : Masjid As-Syakirin, KLCC

Semua dijemput hadir..masuk percuma dan jamuan ringan disediakan.

Maklumat lanjut;
Intan 019-2050319, Hidayah 0132091108 , Sakinah 0192313176


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 85 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 8 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group