Gunung Online

Warisan Khazanah Pergunungan
It is currently 03 Sep 2014, 00:38

All times are UTC + 8 hours




Post new topic Reply to topic  [ 34 posts ] 
                         Share
Author Message
 Post subject: di Mane Kah kiBLat yg SeBeNAr
PostPosted: 25 May 2008, 03:01 
Offline
Pendaki Gunung
User avatar

Joined: 04 Oct 2007, 23:45
Posts: 170
Location: QuLaiForNia
asKum...
Sepeti sedia makLum kiBLat uMat isLam iaLah kaaBah..
tPi yg MeNJdi tnda tNyer Sayer iaLah arah Maner Kah kiBLat yg d tuju Dr MaLaysia...

AdaKah Barat
or Barat Laut...

apaKah bearing yg seBeNar kiBLat D MaLaySia ini...

PerNah saye tgK mmBer smbhYg meNhaLa timur d traNz 1 ketiKa duLu...
biLer d tnYer keNape soLat arah Saner, dier MeNujukKan compas yg ader bacaan BearinG kiBLAt D SeLuruH MaLaysiA...

Sayer peLik, AdaKah kiBLat d MaLaysia ini berBeza2...
atauPon kompAs i2 buatan israeL yg BertuJuAn meMeSong kn umat isLam SeKAliAn..

so bLeH Ka saUdara n SaUdari seKaLain bagitau jwPn yg SebeNar nyer...
apakah BearIng SebeNAr kiBLat d MaLaysia ini...

kerjasama anda amat La d hargai...

makaseh....


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 26 May 2008, 10:48 
Offline
Pendaki Hebat
User avatar

Joined: 12 Dec 2006, 13:47
Posts: 399
Location: Abu Dhabi, UAE
kiblat adalah ke kaabah.

kiblat direction berubah ikut kawasan.. contoh
kangar 291° 2′ 45″
Gunung Jerai 291° 10′ 23″
Kuala Kangsar 291° 50′ 6″
Cameron Highland 291° 55′ 59″
Kuala Lumpur 292° 31′ 16″
Melaka 292° 50′ 49″
Johor Bahru 292° 54′ 30″

so kalau kita tengok range kiblat dari utara ke selatan malaysia adalah 291° - 293°, dan 1°-2° tidak memberikan perbezaan yang ketara sangat.

aku selalu pakai 292° je ikut bearing kompas.

betulkan kalau aku silap.

TQ


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 29 May 2008, 12:30 
Offline
Senator Gunung
User avatar

Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Posts: 2088
Location: n9 & melaka
ikut pengetahuan aqu..kalo guna kompas arah kiblat bg kebykan negeri di Malaysia bacaan dlm 291 /292 /293 degree U..kompas tunjukkan utara magnet, utara sebenar sudutnya ada beza..utk arah lagi tepat, bole rujuk kt jab mufti negri masing2 sbb dorang bole bg kedudukan bg daerah berbeza..mcm yg vanhemeir kasi tu..

tp kalo dlm keadaan terdesak, manatau tak bawak kompas lak masuk utan..guna la pengetahuan navigasi alam..ada beberapa cara yg sesuai..kalo nk guna panduan bintang,cari buruj al-babadur..dlm buruj ni, 3 bintangnya al-mintaka,an-nilam dan an-nitak berderet lurus arah kiblat..bole tengok kedudukannya kt tgh2 langit kalo waktu maghrib ant bln mac, waktu subuh ant bln julai dan tgh mlm ant bln dec..bole tengok sepanjang tahun..salah satu lg bintang ialah qudbi dlm buruj al-juddah..bintang ni tunjuk utara sebenar, cari arah barat dr situ..boleh nampak kedudukannya waktu tgh malam ant bln julai hingga dec..tp pd aqu, sumer kejadian kt langit pon bole kasi arah janji kita amik tahu ttg ilmu Nya yg ada kt situ..

kalo ikot kaedah matahari terbenam, kena tau gak perbezaan azimuth matahari terbenam dgn azimuth Kiblat..sbb kalo kt Malaysia azimuth matahari terbenam berubah dlm kedudukan 240-295 degree sepanjang thn, perasan kan?..ada kira2 gak tu..tu sbb ptg semalam waktu kol 12 kt Mekah (dlm kol 5 sini kot) kita bole menentukan arah kedudukan Kiblat dgn tepat..smlm adalah peristiwa Istiwa iaitu matahari berada tegak di zenith atas latitud Kaabah..jd bole semak kedudukan Kaabah dr sumer arah di dunia berpandukan bayang2..kalo terlepas, lg satu date ni bole refer, 16 julai waktu yg sama..

ni aqu kongsi beberapa kaedah dr byk kaedah yg ada..nk mudah, bawak je la kompas soang satu masuk utan..ada gps lg la bagus..tp ilmu navigasi alam kena amik tau gak la sbb dlm utan ada ketikanya dugaannya tu byk..tokleh sgt la bergantung kt gajet2 dunia nih..pepon, ikut kita la nk seting ilmu pendakian kita camna ye dak..samada nk letak ilmu navigasi ni dlm kompas atau dlm pala..kalo dlm pala kena amik tahu la petunjuk2 alam kt dunia nih skali..

kalo ada statement salah tolong betolkan ye kengkwn..

_________________
ImageImageImageImageImage


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 29 May 2008, 15:38 
Offline
Pendaki Gunung
User avatar

Joined: 08 Feb 2006, 23:33
Posts: 170
Location: sini
boto dah tu ga..takdo nak kono boto an laie doh..

waaa,ko tau gak psl bintang2 yo? best la camtu..byk membaco gek eh nih.. :D

_________________
Never Crack Under Pressure


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 29 May 2008, 17:10 
Offline
Senator Gunung
User avatar

Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Posts: 2088
Location: n9 & melaka
tader la pacik..tlg sampai2 kan bole le skek2..
err pacik ni org nogori ke..kemain pokek eh plak..

_________________
ImageImageImageImageImage


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 04 Jun 2008, 11:41 
Offline
Pendaki Gunung
User avatar

Joined: 04 Oct 2007, 23:45
Posts: 170
Location: QuLaiForNia
o kire kLu ikot bintang Lagi tePAt La KAn...

so SeLALu nyer Org Tgk kiBlat IkOt Arah Matahari terBenaM iaitu arah Barat Kan...

tpi keKadang Prasan gaK Ada SeDiKit PerUbaHan d Maner Matahari terBit N terBeNam...

2 yg Nk tau BearIng SeBeNar kiBLat....

kLu ikot KeSan Kat Batu Sg n arah LuMut Pon Leh tau araH kiBLat KAn...
betoL X...
CorreCt Me IF i m WroNg...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 04 Jun 2008, 11:54 
Offline
Pendaki Gunung
User avatar

Joined: 08 Feb 2006, 23:33
Posts: 170
Location: sini
orga wrote:
tader la pacik..tlg sampai2 kan bole le skek2..
err pacik ni org nogori ke..kemain pokek eh plak..


haah, org tampin..tp xdo la tampin bona..umah mak ayah se kek Kondong, dokek ngn Datok tu..tompek org jual lomang byk2 tu la..orga mano lak? :D

sori leng, t'belanda topic ko jap.. :P

_________________
Never Crack Under Pressure


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 04 Jun 2008, 23:54 
Offline
Senator Gunung
User avatar

Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Posts: 2088
Location: n9 & melaka
pakcik wrote:
orga wrote:
tader la pacik..tlg sampai2 kan bole le skek2..
err pacik ni org nogori ke..kemain pokek eh plak..


haah, org tampin..tp xdo la tampin bona..umah mak ayah se kek Kondong, dokek ngn Datok tu..tompek org jual lomang byk2 tu la..orga mano lak? :D

sori leng, t'belanda topic ko jap.. :P


den asal dr kg..kek jolobu..lahir jo jolobu tp den ni darah ompek jonih..jawo,minang,aceh,bugih..lopeh porang ngan omputeh dulu pindah tanah melayu..maso tu jaman atuk den la..

_________________
ImageImageImageImageImage


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 06 Jun 2008, 09:40 
Offline
Senator Gunung
User avatar

Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Posts: 2088
Location: n9 & melaka
bizzyleng wrote:
o kire kLu ikot bintang Lagi tePAt La KAn...

so SeLALu nyer Org Tgk kiBlat IkOt Arah Matahari terBenaM iaitu arah Barat Kan...

tpi keKadang Prasan gaK Ada SeDiKit PerUbaHan d Maner Matahari terBit N terBeNam...

2 yg Nk tau BearIng SeBeNar kiBLat....

kLu ikot KeSan Kat Batu Sg n arah LuMut Pon Leh tau araH kiBLat KAn...
betoL X...
CorreCt Me IF i m WroNg...


rase aqu ko ni je yg keliru dan mengelirukan..

_________________
ImageImageImageImageImage


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 06 Jun 2008, 09:52 
Offline
Pendaki Gunung
User avatar

Joined: 08 Feb 2006, 23:33
Posts: 170
Location: sini
orga wrote:
pakcik wrote:
orga wrote:
tader la pacik..tlg sampai2 kan bole le skek2..
err pacik ni org nogori ke..kemain pokek eh plak..


haah, org tampin..tp xdo la tampin bona..umah mak ayah se kek Kondong, dokek ngn Datok tu..tompek org jual lomang byk2 tu la..orga mano lak? :D

sori leng, t'belanda topic ko jap.. :P


den asal dr kg..kek jolobu..lahir jo jolobu tp den ni darah ompek jonih..jawo,minang,aceh,bugih..lopeh porang ngan omputeh dulu pindah tanah melayu..maso tu jaman atuk den la..


ke jelobak ke jelobuuuuuuuu.....
gulai udang sebelangooooooo...............

heheh...

_________________
Never Crack Under Pressure


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 06 Jun 2008, 20:52 
Offline
Pendaki Gunung
User avatar

Joined: 04 Oct 2007, 23:45
Posts: 170
Location: QuLaiForNia
mmg KeLiru tp bkn berNiat Nk meNgeLiruKn...
juSt nk uraI Kan beNda Yg terKeLIru...
KeKadang bnDe SimpLe terLaLu AmeK mudah bahaYer gak...
kLu x tnyer X tau Nyer arah yg betoL..
org Kater MaLu bertNyer SeSat JaLan...
ye X...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 06 Jun 2008, 23:38 
Offline
Senator Gunung
User avatar

Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Posts: 2088
Location: n9 & melaka
aleng..sumer perkara yg manusia lakukan perlu ada tertibnya..
sbb tertib ni memastikan karektor ikhlas dan amanah kita melaksanakan matlamat..
sama gak kalo nk cari panduan arah kiblat..
kalo ada kompas, kenapa nk tunggu matahari terbenam baru tau arah kiblat..
maksudnya kt situ, mana yg diyakini lebe tepat gunakan la dulu..
jgn terlalu yakin pada arah lumut kt batu sg andai kita tak mahir 'memahami' nya..
bukan aqu kata aqu betol..tp biasa la skada menasihati..
nk lg detail refer je kt panduan jab falak majlis mufti..
ko cari info tuh pastu paste kt sini k..

_________________
ImageImageImageImageImage


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 07 Jun 2008, 23:12 
Offline
Pemegang Amanah GO
User avatar

Joined: 06 Dec 2005, 08:41
Posts: 1394
yg penting yakin dan tetap.
sebab kekadang kes bering tunjuk arah lain pon ada jugak...mungkin sebab teknikal ...dan kalau boleh unsur lain perlu dijadikan panduan jikalu alat tunjuk arah ada satu saja...

macam bro orga kata tu...

_________________
Dan Kami jadikan di bumi gunung-ganang yang menetapnya, supaya bumi itu tidak menggegar mereka; dan Kami jadikan di celah-celahnya jalan-jalan laluan, supaya mereka mendapat petunjuk.(Surah Al-Anbiyaa':31)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 08 Jun 2008, 14:36 
Offline
Pendaki Gunung
User avatar

Joined: 04 Oct 2007, 23:45
Posts: 170
Location: QuLaiForNia
ok... thankz 4 tha adViCe...
kaLian teLah byk meMbantu Sayer...

thankz agaiN....
Da....

8) 8) 8)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 12 Jun 2008, 23:58 
Offline
Otai Gunung
User avatar

Joined: 26 Jun 2006, 11:06
Posts: 818
leh tak tempek contoh gambo bintang2 itew....
bermanafaat sngt-sngt utk org2 yg buta bintang mcm sy nih.... :?

_________________
http://eunos100.multiply.com
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 17 Jun 2008, 11:36 
Offline
Senator Gunung
User avatar

Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Posts: 2088
Location: n9 & melaka
yunus ni saje je wat tatau nih..

okeh..bukak balik citer gugusan bintang Al Babadur ni..al babadur ni maksud nye 'yg kuat'..nama lain bg nye Al Jauzah..

Image

ni gambo bintang2 yg membentuk gugusan al babadur..ruper nye lebe kuang cam pahlawan pakai talipinggang..yg mcm talipinggang tu 3 bintang utama yg ada dlm nye..al mintaka (talipingang) ,al nilam (bukle talipinggang) dan al nitak..ada 4 bintang yg kelilingi 3 bintang utama nih iaitu Bett Al Gauza,Al Najid,As'Saif dan Al Rijl..4 bintang ni jd petunjuk utk pastikan arah 3 bintang utama tuh..

Image

arah kiblat ialah arah yg selari dr al nitak-al nilam-al mintaka..
arah barat magnet ialah arah yg selari dr as'saif ke al rijl..

Image

ni plak dr NASA gambo 3 bintang utama tu..sampai bole nampak awan interstella yg warna merah..

kalo salah tolong repair ye kengkawan..

_________________
ImageImageImageImageImage


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 17 Jun 2008, 13:59 
Offline
Pemegang Amanah GO
User avatar

Joined: 06 Dec 2005, 08:41
Posts: 1394
Image
Image


nie dari kefahaman den yg nipis nie..

_________________
Dan Kami jadikan di bumi gunung-ganang yang menetapnya, supaya bumi itu tidak menggegar mereka; dan Kami jadikan di celah-celahnya jalan-jalan laluan, supaya mereka mendapat petunjuk.(Surah Al-Anbiyaa':31)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 17 Jun 2008, 21:01 
Offline
Senator Gunung
User avatar

Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Posts: 2088
Location: n9 & melaka
prob nye..gugusan al babadur bukan selalu kita bole nampak sebijik2 kt langit..
kalo langit clear contohnye kt tepi2 laut yg mana awan komulus tak byk..sumer bintang2 tu bole nampak ngan mata kasar..
tp kalo berawan..memula mesti nampak 3 bintang sederet dulu..pastu clear skek baru nampak 4 bintang kelilingnye..clear skek lg baru nampak sebijik2 bintang kecik2 yg laen keliling nye..

sambil tu..sesuai ngan topik kt surau ni..meh la kita kongsi beberapa ayat Al Quran ttg bintang..

Surah Al Anaam ayat 97..'Dan Dia yang mengadakan bintang-bintang untuk mu, supaya kamu mendapat petunjuk dengannya di dalam kegelapan darat dan laut. Sesungguhnya telah Kami terangkan beberapa ayat bagi kaum yang mahu mengetahui.'

Surah Al-Hijr ayat 16..'Dan sesungguhnya telah Kami cptakan buruj (gugusan bintang-bintang) di langit dan Kami hiasi ia untuk orang-orang yang melihatnya.'

_________________
ImageImageImageImageImage


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 01 Jul 2008, 03:19 
Offline
Senator Gunung
User avatar

Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Posts: 2088
Location: n9 & melaka
aleng..ni aqu quote dr al-azim.com..arap lebe membantu..

Quote:
Menggunakan Buruj-Buruj Bintang

Buruj bintang yang boleh dijadikan panduan untuk menentukan arah kiblat ialah buruj Orion (Al-Babadur). Tiga bintang berderetan dalam buruj ini iaitu Mintaka (δ Orionis), al-Nilam (ε Orionis) dan al-Nitak (ξ Orionis) boleh digunakan sebagai panduan arah kiblat. Buruj Orionakan berada di langit Malaysia ketika waktu Subuh pada bulan Julai dan kelihatan tinggi di langit pada waktu tengah malam pada bulan Disember. Pada bulan Mac dan mana yang berhampiran dengannya, buruj Orion akan berada di tengah-tengah langit ketika waktu maghrib. Arah kiblat boleh diketahui dengan mengunjurkan arah bintang tiga berderet berkenaan ke arah barat, lihat Rajah 6.1.

Image

Selain daripada buruj Orion (Belantik), arah kiblat juga boleh ditentukan dari arah utara dan selatan yang ditunjukkan oleh beberapa buruj bintang. Setelah diketahui kedudukan utara, maka arah kiblat boleh ditentukan berdasarkan bezaan sudut di antara arah utara dengan arah kiblat. Untuk mengetahui arah kiblat dari mana-mana tempat di Malaysia, bukalah sudut sebesar 68° ke kiri, iaitu arah kiblat yang dikehendaki. Selain dari bintang kutub, anda juga boleh menggunakan arah selatan yang ditunjukkan oleh buruj Pari atau Salib Selatan (Crux).


Fenomena Istiwa Matahari dengan Kaabah

Image

Arah kiblat yang tepat diperoleh apabila berlaku peristiwa istiwa matahari atas Kaabah. Istiwa adalah fenomena apabila matahari berada tepat di titik zenit sesuatu tempat ketika pelintasannya di meridian tempat berkenaan. Peristiwa ini akan berlaku dua kali dalam setahun, apabila nilai sudut istiwa matahari bersamaan dengan nilai latitud tempatan. Fenomena ini hanya berlaku bagi negeri-negeri yang latitudnya kurang dan nilai sudut istiwa maksimum matahari sebanyak 23.5°. Nilai sudut istiwa matahari bersamaan dengan 0° pada 21 Mac setiap tahun, ketika ini pelintasan matahari di meridian bagi negeri-negeri yang terletak di garisan khatulistiwa, berlaku tepat di kedudukan zenit. Berdasarkan keadaan yang sama, matahari juga akan mengalami istiwa dengan Kaabah, ketika sudut istiwa matahari sama dengan latitud Kaabah. Ketika ini, bayang objek tegak di seluruh dunia akan menunjukkan arah ke Kaabah. Fenomena ini boleh dimanfaatkan untuk menyemak dan menentukan arah kiblat.

Menurut hisab, istiwa matahari di alas Kaabah akan berlaku setiap tahun pada 28 Mei pukul 5.16 petang waktu Malaysia dan sekali lagi pada 16 Julai pukul 5.28 petang. Berdasarkan fenomena ini umat Islam di Malaysia berpeluang untuk menentukan arah kiblat dari tempat masing-masing pada masa tersebut. Oleh kerana peristiwa ini berlaku waktu petang di Malaysia, maka bayang objek yang panjang ketika ini memudahkan penentuan arah kiblat dilakukan. Berdasarkan tarikh dan waktu yang dinyatakan tadi, penentuan arah kiblat boleh dilakukan dengan panduan berikut:

1. Pilih tempat yang tidak terlindung dan cahaya matahari. Pacakkan satu tiang di semak arah kiblatnya.

2. Pastikan tiang tersebut tegak dan lurus. Anda boleh menyemaknya dengan menggunakan sebarang pemberat yang diikat pada hujung tiang berkenaan.

3. Tepat pada masanya (jam 5.16 petang pada 28 Mei atau 5.28 petang pada 16 Julai), bayang yang ditunjukkan tiang tegak, bersamaan dengan arah kiblat. Oleh kerana matahari berada di langit barat, bayang tiang akan jatuh ke arah timur. Arah kiblat ialah arah yang bertentangan iaitu menghadap ke barat. Selain dari tiang yang anda pacakkan, semakan boleh juga dilakukan dengan menggunakan bayang yang ditunjukkan oleh tiang bendera, tiang lampu atau sisi-sisi rumah yang tegak.

Image


16 Julai ni kalo sesapa nk semak arah kiblat, adalah masa yg sesuai..

_________________
ImageImageImageImageImage


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 01 Jul 2008, 03:25 
Offline
Senator Gunung
User avatar

Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Posts: 2088
Location: n9 & melaka
ni plak aqu quote dr site pejabat mufti WP..

Quote:
ARAH KIBLAT DAN KAEDAH TRADISIONAL
disediakan oleh : Ustaz Khairul Anuar bin Yazid

Kiblat merupakan pusat tumpuan umat Islam bagi menyempurnakan ibadat tertentu. Menurut syarak, menghadap ke arah kiblat bermaksud tubuh badan seseorang menghadap ke arah Kaabah yang terletak di Makkatul Mukarramah. Mengikut keempat-empat mazhab iaitu Hanafi, Maliki, Syafie dan Hambali, menghadap kiblat merupakan salah satu daripada syarat sah solat fardhu lima waktu sehari semalam dan solat-solat sunat. Firman Allah Taala berhubung dengan arah kiblat sebagaimana maksudNya:

"Dan dari mana sahaja engkau keluar (untuk mengerjakan solat) hadapkanlah mukamu ke arah Masjidil Haram (Kaabah). Sesungguhnya perintah berkiblat ke Kaabah itu adalah benar dari Allah (Tuhanmu). Dan (ingatlah) Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan." (Surah Al-Baqarah :149).

Bagi Mazhab Syafie, terdapat tiga kaedah berhubung dengan syarat sah mengadap kiblat iaitu:

Pertama : "Kiblat Yakin" iaitu bagi orang yang berada di depan Kaabah sama ada nampak ataupun tidak adalah wajib menghadap dan menghalakan dirinya ke Baitullah dengan penuh yakin.

Kedua : Bagi mereka yang berada jauh dari Baitullah/Kaabah iaitu berada di luar Masjidil Haram dan sekitar Tanah Suci Mekah hendaklah menghadap ke arah Masjidil Haram dengan tujuan ke arah Kaabah secara zhanni sahaja dan bergantung kepada ijtihadnya.

Ketiga : Bagi mereka yang berada di luar Masjidil Haram dan di sekitar tanah suci Mekah hendaklah ke arah tanah suci Mekah dengan tujuan menghadap Masjidil Haram/Kaabah.

Bagi tempat yang jauh seperti di Malaysia, ijtihad arah Kiblat boleh ditentukan melalui perhitungan falak atau astronomi dengan menggunakan peralatan yang bersesuaian seperti kompas, teodolite dan juga mata angin. Arah kiblat juga boleh ditentukan berdasarkan kepada kedudukan matahari dan bintang. Kaedah-kaedah yang tersebut di atas digunapakai oleh umat Islam di seluruh dunia sehingga kini.

Namun demikian kaedah berdasarkan perhitungan falak dibantu dengan penggunaan teodolite lebih seragam. Oleh itu kaedah tersebut digunapakai secara rasmi bagi penandaan arah kiblat di negara Malaysia.

Di sisi terdapat beberapa kaedah tradisional memastikan arah kiblat yang digunapakai:

Kaedah 1 : BURUJ AL-BABADUR/BELANTIK (ORION)
Pada waktu malam, perhatikan tiga bintang sederet iaitu Mintaka, An-Nilam dan An-Nitak yang diunjurkan ke arah barat yang menunjukkan arah kiblat. Buruj ini berada tinggi di langit Malaysia ketika waktu maghrib di antara bulan Disember dan Mac.

Kaedah 2 : BINTANG AL-QUTBI/KUTUB (POLARIS)
Bintang ini merupakan bintang paling tepat arah utara bumi (utara benar). Bintang ini terletak dalam buruj Al-Juddah (Bajak/Ursa Minoris) dan ia berada di langit Malaysia pada waktu tengah malam bulan Julai hingga Disember setiap tahun. Arah kiblat boleh ditentukan berdasarkan perbezaan sudut sebanyak 68° (bagi Malaysia) ke kiri dari kedudukan bintang Qutbi.

Kaedah 3 : MATAHARI TERBENAM
Secara umumnya, kaedah ini adalah kurang tepat untuk menentukan arah kiblat. Hal ini disebabkan arah matahari terbenam di Malaysia berubah-ubah dari azimut 235° hinggan 295°. Walaubagaimanapun, ia merupakan salah satu daripada langkah berijtihad. Arah matahari terbenam boleh digunakan jika diketahui perbezaan azimut matahari terbenam dengan azimut kiblat. Tanpa pengetahuan sudut perbezaan ini, arah kiblat yang digunakan kemungkinan akan selisih melebihi 50°.

Kaedah 4 : WAKTU ISTIWA MATAHARI ATAS KAABAH
Kaedah ini berpandukan kedudukan matahari yang berada tegak di atas Kaabah pada 28 Mei jam 5:16 petang dan 16 Julai jam 5:28 petang waktu Malaysia setiap tahun. Apabila fenomena ini berlaku, bayang objek tegak di seluruh dunia akan membetuli arah kiblat.

Sebarang permohonan menentukan arah kiblat di kawasan Wilayah Persekutuan bolehlah dikemukakan ke alamat berikut :
Mufti Wilayah Persekutuan
Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Jabatan Perdana Menteri
Menara Pusat Islam
Jalan Perdana
50676 KUALA LUMPUR
[u.p. : Unit Falak, Bahagian Fatwa]

_________________
ImageImageImageImageImage


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 01 Jul 2008, 09:33 
Offline
Pemegang Amanah GO
User avatar

Joined: 06 Dec 2005, 08:41
Posts: 1394
TQ bro...

kaedah no 2 tu...aku pernah nampak bintang polaris ini...tapi macam tak caya lak leh nampak kat malaysia...tapi memang hujung tahun le trip tu..mmm lepas nie kena perhati le gini...

dan kedudukan orion ni memang cam tu...setiap 4jam dia berubah-ubah dan persoalan aku ini dijawab ngan penyataan ianya berada bulan julai waktu subuh dan disember pada waktu tgh malam....

lepas nie sapa masuk hutan julai-disember boleh tgk bumbung langit...

_________________
Dan Kami jadikan di bumi gunung-ganang yang menetapnya, supaya bumi itu tidak menggegar mereka; dan Kami jadikan di celah-celahnya jalan-jalan laluan, supaya mereka mendapat petunjuk.(Surah Al-Anbiyaa':31)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 06 Jul 2008, 16:14 
Offline
Pendaki Gunung
User avatar

Joined: 04 Oct 2007, 23:45
Posts: 170
Location: QuLaiForNia
trimAs bro...
iLmu yg berguner utk BerKongSi bersame...
dah Lamer jd persoaLAn n skrg dah terungkai cikit...

dr kecik SeBeNar nyer sokLan ni nk d utara kn...
akhir nyer terjawab sudah...

16 JuLai 5.28ptg...

nnt Sayer wat experimen...
thanks again bro...
8) 8) 8)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 06 Jul 2008, 16:34 
Offline
Pendaki Hebat
User avatar

Joined: 12 Dec 2006, 13:47
Posts: 399
Location: Abu Dhabi, UAE
aku selalu cuba faham & dan cari bintang2x ni... last2x kepala aku yang naik bintang... tak paham2x aku... bebai la katakan


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 27 Aug 2008, 07:31 
Offline
Pendaki Gunung
User avatar

Joined: 26 Aug 2008, 16:06
Posts: 15
Location: BATU PAHAT
ala bro..arah mana pun kite masih berada dalam arah kiblat...cuma sebaiknya ikut yg dah termaktub...ustaz saya pernah habaq..walau ke mana arah kita,kita tetap menghadap kiblat...kiblat kita menghadap matahari terbenam.. :roll:

_________________
IsLam Is ThE wAy Of LiFe...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 28 Aug 2008, 03:41 
Offline
Senator Gunung
User avatar

Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Posts: 2088
Location: n9 & melaka
cutygirl wrote:
ala bro..arah mana pun kite masih berada dalam arah kiblat...cuma sebaiknya ikut yg dah termaktub...ustaz saya pernah habaq..walau ke mana arah kita,kita tetap menghadap kiblat...kiblat kita menghadap matahari terbenam.. :roll:


aqu rasa kena kasi penjelasan detail skek statemen nih..
bg yg memahaminya aqu tak kisah tp bg yg agak kabur takut lg keliru..
mmg bagus berkongsi pandangan sesama kita tp lebe bagus kalo ia lg jelas..
rasa aqu la..

_________________
ImageImageImageImageImage


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: di Mane Kah kiBLat yg SeBeNAr
PostPosted: 09 Oct 2009, 00:24 
Offline
Pendaki Terlampau
User avatar

Joined: 17 Apr 2006, 18:23
Posts: 505
Location: Middle Earth
Salam,

Hari ni dah keluar 1 fatwa, penunjuk arah kiblat mengikut matahari terbenam adalah dilarang dan salah. Kerana, cuma 2 hari dalam setahun matahari berada tepat diatas ka'abah.
Jadi kawan2 sekalian, check and re-check balik kedudukan arah kiblat dirumah masing2 ya.

Dapatkan nasihat pakar tentang menentukan arah kiblat, contohnya saudara Orga. Nota pasal menggunakan buruj-buruj bintang tu sudah cukup lengkap untuk diguna pakai.

_________________
"Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one"
________________________________________________
* * multiply * * facebook * * 9w2cyd * *
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: di Mane Kah kiBLat yg SeBeNAr
PostPosted: 09 Nov 2009, 17:23 
Offline
Pendaki Gunung

Joined: 21 Jun 2007, 19:45
Posts: 67
cuba cara online locator ni..

http://www.qiblalocator.com/

_________________
http://arinazzly.multiply.com
http://www.facebook.com/nazli.ariff


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: di Mane Kah kiBLat yg SeBeNAr
PostPosted: 10 Nov 2009, 13:09 
Offline
Pendaki Gunung

Joined: 09 Nov 2009, 13:29
Posts: 5
Assalamualaikum...
terimakasih kepada rakan rakan yang dapat memberikan panduan untuk Arah Ka'abah
juga arah untuk tujuan pergerakan, alhamdulillah bertambah sedikit ilmu pengetahuan dan
semuga sesuatu yang baik yang rakan rakan sumbangkan di balas Allah swt dengan kebaikan
jua.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re:
PostPosted: 10 Aug 2011, 22:47 
Offline
Senator Gunung

Joined: 26 Jan 2006, 23:01
Posts: 557
Location: gua kayu batu
orga wrote:

Image

arah kiblat ialah arah yg selari dr al nitak-al nilam-al mintaka..
arah barat magnet ialah arah yg selari dr as'saif ke al rijl..



rembau wrote:
Image




mcm beza je arah barat...

_________________
::SRC-Total Outdoor::


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: di Mane Kah kiBLat yg SeBeNAr
PostPosted: 10 Aug 2011, 23:22 
Offline
Senator Gunung
User avatar

Joined: 25 Apr 2011, 08:21
Posts: 801
Location: streets of uptown
kalau nak lebih pasti lagi boleh rujuk web JAKIM http://www.e-solat.gov.my sebelum buat trip
kat sebelah panel kiri tu ada area, boleh klik Change Area utk destinasi & arah kiblat
Image

then dah sampai lokasi, just adjust kompas anda mengikut direction tersebut
skrg pun dah banyak kompas yg tunjuk arah kiblat, murah je..beli la satu

_________________
_________________
_________________


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: di Mane Kah kiBLat yg SeBeNAr
PostPosted: 23 Aug 2011, 15:19 
Offline
Pendaki Tegar
User avatar

Joined: 24 May 2010, 13:18
Posts: 282
Location: Setapak, KL
bestnye info. tq for sharing

_________________
You tell me we can start the rain, You tell me that we all can change, You tell me we can find something to wash the tears away.

ImageImageImage


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re:
PostPosted: 05 Sep 2011, 16:31 
Offline
Pendaki Gunung

Joined: 20 Jul 2010, 21:28
Posts: 45
orga wrote:

tp pd aqu, sumer kejadian kt langit pon bole kasi arah janji kita amik tahu ttg ilmu Nya yg ada kt situ..

kalo ikot kaedah matahari terbenam, kena tau gak perbezaan azimuth matahari terbenam dgn azimuth Kiblat..sbb kalo kt Malaysia azimuth matahari terbenam berubah dlm kedudukan 240-295 degree sepanjang thn, perasan kan?..ada kira2 gak tu..tu sbb ptg semalam waktu kol 12 kt Mekah (dlm kol 5 sini kot) kita bole menentukan arah kedudukan Kiblat dgn tepat..smlm adalah peristiwa Istiwa iaitu matahari berada tegak di zenith atas latitud Kaabah..jd bole semak kedudukan Kaabah dr sumer arah di dunia berpandukan bayang2..kalo terlepas, lg satu date ni bole refer, 16 julai waktu yg sama..



thanks bro orga..just nk highlightkan statement peristiwa istiwa ni..ni sebagai contoh agungnya ciptaan Allah s.w.t. kite slalu dengar perkataan 'calibrate' samada calibrate kompas,gps n mcm2 bnda lagi. Konsep 'calibrate' ni dah pun Allah bagi pada kita sejak awal2 kejadian alam lagi. contohnya mcm istiwa ni, utk calibrate semula kita punye kiblat samada kat rumah, masjid, campsite. sume pun boleh asalkan ada cahaya matahari. betapa hebatnya Dia & betapa kerdilnya kita..


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: di Mane Kah kiBLat yg SeBeNAr
PostPosted: 21 Feb 2012, 22:41 
Offline
Pendaki Gunung
User avatar

Joined: 25 Jul 2010, 03:56
Posts: 16
Maaf nak bertanya..

saya hanya ada GPS automotive..kete punya

camana nk tentukan kiblat?dgn cara msk kan koordinat kiblat (ikut tempat) ke atau camne..


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: di Mane Kah kiBLat yg SeBeNAr
PostPosted: 10 Apr 2012, 16:58 
Offline
Pendaki Gunung

Joined: 14 Jan 2011, 21:43
Posts: 59
Location: S2, Moscow
kawe kalo masuk hutan nak solat, arah kiblat ikut ikut bacaan 291/292 je.

nak lg mudah kawan kawe hok kije Jbtn Agama bagi opsyen arah barat kt kompas tu, kasi ke kanan sket dlm 20-25 degree. insyaAllah itulah arah kiblat.
(pastikan jarum tu tunjuk ke arah utara dgn tepat dulu, baru buat kiraan cam di atas)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 34 posts ] 

All times are UTC + 8 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group