Search found 25 matches

by ashim74
28 Jan 2014, 08:20
Forum: Surau
Topic: Larangan Memberi Hormat Dengan Cara Berdiri
Replies: 8
Views: 4746

Re: Larangan Memberi Hormat Dengan Cara Berdiri

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِذَا قِيلَ لَكُمۡ تَفَسَّحُواْ فِى ٱلۡمَجَـٰلِسِ فَٱفۡسَحُواْ يَفۡسَحِ ٱللَّهُ لَكُمۡ‌ۖ وَإِذَا قِيلَ ٱنشُزُواْ فَٱنشُزُواْ يَرۡفَعِ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمۡ وَٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡعِلۡمَ دَرَجَـٰتٍ۬‌ۚ وَٱللَّهُ بِمَا تَعۡمَلُونَ خَبِيرٌ۬ (١١) 11....
by ashim74
20 Sep 2013, 11:25
Forum: Surau
Topic: Khutbah Terakhir Nabi Muhammad SAW
Replies: 0
Views: 10378

Khutbah Terakhir Nabi Muhammad SAW

Assalaamua'laikum... Marilah kita sama-sama mengulangi membaca khutbah Nabi Muhammad SAW ini sebagai tanda kasih kita pada Baginda Nabi SAW.. semoga kita dapat memahami apakah sebenarnya yang Baginda Nabi SAW hendak sampaikan kepada umat-umatnya iaitu kita sekalian muslimin dan muslimat... Baginda N...
by ashim74
20 Sep 2013, 10:51
Forum: Surau
Topic: 7 hari menjelang wafat Rasulullah SAW
Replies: 0
Views: 8627

7 hari menjelang wafat Rasulullah SAW

Friday, August 17, 2012 7 hari menjelang wafat Rasulullah SAW Minggu, 4 Rabi'ul Awwal 11 H (Seminggu sebelum wafat) Rasulullah baru saja kembali dari ziarah maqam para sahabat (baqi '), ketika Jibril menemui Beliau dan mengajukan dua pilihan. Apakah Rasulullah menginginkan dunia dan segala isi kandu...
by ashim74
12 Sep 2013, 14:54
Forum: Surau
Topic: Larangan Memberi Hormat Dengan Cara Berdiri
Replies: 8
Views: 4746

Re: Larangan Memberi Hormat Dengan Cara Berdiri

Assalaamua'laikum, Mohon penjelasan berkaitan hukum larangan berdiri tanda menghormati. Disini saya sertakan sedikit percangahan dalam memahami hadith Nabi S.A.W, semoga dengan penjelasan tuan dapat saya mengamalkan dan sama2 peroleh manfaat didunia dan akhirat insyaAllah. Hukum berdiri menghormati...
by ashim74
10 Sep 2013, 09:32
Forum: Surau
Topic: Outing pada hari Jumaat
Replies: 35
Views: 10812

Re: Outing pada hari Jumaat

setiap kali muazin melaung "marilah menunaikan sembahyang" kita akan jawab "tiada daya kuasa or kekuatan melainkan dengan izin ALLAH" begitu juga laungan "marilah menuju kajayaan"...makna disini menunjukkan tanpa izin Allah tak mungkin kita boleh menunaikan solat dan mencapai kejayaan. maka bagaima...
by ashim74
09 Sep 2013, 12:56
Forum: Surau
Topic: Outing pada hari Jumaat
Replies: 35
Views: 10812

Re: Outing pada hari Jumaat

Kemudian Nabi Adam menerima dari Tuhannya beberapa kalimah (kata-kata pengakuan taubat yang diamalkannya), lalu Allah menerima taubatnya; sesungguhnya Allah, Dialah Yang Maha Pengampun (Penerima taubat), lagi Maha Mengasihani. Sama2 kita .. diri ini lebih2 lagi.. :( kena sentiasa memohon pada Allah...
by ashim74
09 Sep 2013, 12:06
Forum: Surau
Topic: Outing pada hari Jumaat
Replies: 35
Views: 10812

Re: Outing pada hari Jumaat

35) Setelah itu maka Syaitan menggelincirkan mereka berdua dari Syurga itu dan menyebabkan mereka dikeluarkan dari nikmat yang mereka telah berada di dalamnya dan Kami berfirman: Turunlah kamu! Sebahagian dari kamu menjadi musuh kepada sebahagian yang lain dan bagi kamu semua disediakan tempat kedi...
by ashim74
09 Sep 2013, 12:01
Forum: Surau
Topic: Outing pada hari Jumaat
Replies: 35
Views: 10812

Re: Outing pada hari Jumaat

:D
by ashim74
09 Sep 2013, 11:24
Forum: Surau
Topic: Outing pada hari Jumaat
Replies: 35
Views: 10812

Re: Outing pada hari Jumaat

kenapa tak ramai orang... kenapa tak pernah terselisih sahabat seperti terselisih di TT rivers mahupon sondol... :D Jika tanya kenapa?? itukan urusan Allah jika Dia kehendaki seseorang itu mendapat petunjuk maka dapat lah.. jika tidak dikehendaki, rumah depan masjid pun tak "dengar".. Suara tok bil...
by ashim74
09 Sep 2013, 10:45
Forum: Surau
Topic: Outing pada hari Jumaat
Replies: 35
Views: 10812

Re: Outing pada hari Jumaat

sama2 kita saling ingat mengingati..(bertazkirah)...itu yang dituntut Andaikata tersalah tolong perbetulkan... jika benar ambil kaji, semak ada nas atau dalil dari al-Quran & Hadith ke idak... Maksud Abg Mat nak minta saya organise ke?? :wink: .. saya bukanlah orgnya.. bab pengesian rohani tu ambil ...
by ashim74
06 Sep 2013, 17:25
Forum: Surau
Topic: Outing pada hari Jumaat
Replies: 35
Views: 10812

Re: Outing pada hari Jumaat

:) tima kasih kerana peringatkan saya supaya sentiasa bersangka baik.... kadang2 terlupa.. tapi rasanya selalu lupa Bab bersangka baik ni kena paham betul2.. dan kena barhati2 supaya tidak menzalimi sesiapa.. Berbuat zalim pada orang lain kena.. menzalimi diri sendiri pun kena.... Nampaknya teman ke...
by ashim74
06 Sep 2013, 09:28
Forum: Surau
Topic: Outing pada hari Jumaat
Replies: 35
Views: 10812

Re: Outing pada hari Jumaat

Maaf kalau tersalah... jika Al-Quran dan sunnah Nabi SAW kita tidak tinggalkan sudah pasti kita tidak akan sesat dan menyesatkan... Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah A...
by ashim74
06 Sep 2013, 09:00
Forum: Surau
Topic: Outing pada hari Jumaat
Replies: 35
Views: 10812

Re: Outing pada hari Jumaat

dari mana datangnya idea GEN X, GEN Y, GEN Z...terlupa lak nak amik tau bab GEN ni.. mintak maaf
by ashim74
06 Sep 2013, 08:22
Forum: Surau
Topic: Outing pada hari Jumaat
Replies: 35
Views: 10812

Re: Outing pada hari Jumaat

Oppsss... telupa lak .. GEN Y NI apa sebenarnya? GEN Y datang dari mana?Siapakah sebenarnya yang dimaksudkan GEN Y ni ??
by ashim74
05 Sep 2013, 14:21
Forum: Surau
Topic: Outing pada hari Jumaat
Replies: 35
Views: 10812

Re: Outing pada hari Jumaat

hee hee... saya pon alpha dengan pembanggunan dunia... kemajuan dunia... kegembiraan dunia yang melindung segala kemungkaran di sebaliknya..... saya lebih jahil dari saya yang sebenar.... saya sentiasa buat silap dan salah... kerana saya juga manusia.... walau di beri akal namun saya sentiasa menya...
by ashim74
05 Sep 2013, 11:53
Forum: Surau
Topic: Outing pada hari Jumaat
Replies: 35
Views: 10812

Re: Outing pada hari Jumaat

Kebanyakan manusia memang selalu akan lupa diri .. mereka akan mula bongkak sombong dan memandang rendah dengan pandangan atau pendapat org lain... lebih2 lagi jika mereka mempunyai pengalaman atau ilmu yang lebih dari org yang hendak memberi pendapat atau sebagainya... demikianlah Allah SWT mencipt...
by ashim74
03 Sep 2013, 17:39
Forum: Surau
Topic: Outing pada hari Jumaat
Replies: 35
Views: 10812

Re: Outing pada hari Jumaat

hee pengalaman pertama pengalaman berguna... kenkadang penglaman tuh yg kita lupa asal kita ke sana... "mencari pengalaman", andai di berkati tuhan dapat lah ilmu pula dalam perjalanan, namun jgn di salah ertikan... hujan pon kamu kata pelik heehee ... hujan kan rahmat tuhan kawan..... Salam.. Moho...
by ashim74
03 Sep 2013, 12:31
Forum: Surau
Topic: Outing pada hari Jumaat
Replies: 35
Views: 10812

Re: Outing pada hari Jumaat

Nak jawab camner kalau dulu pernah sekarang tak dahh... Baiklah senang citer dulu lebih kurang pertengahan tahun 1993 ke 1994 tak ingat sangat memori bab tu dah nak ilang kut..masa tu umur dlm 19-20thn la.. mula naik gunung nuang 7-8 orang malam2 buta, bagi first timer mcm saya amatlah dikatakan ker...
by ashim74
02 Sep 2013, 15:44
Forum: Surau
Topic: Outing pada hari Jumaat
Replies: 35
Views: 10812

Re: Outing pada hari Jumaat

Jika seorang lelaki Islam tidak melakukannya, maka ia dianggap sebagai dosa besar. Malah, hukum menunaikan solat Jumaat lebih ditekankan dibandingkan dengan solat lima waktu oleh Rasulullah s.a.w yang telah bersabda bahawa mereka yang tidak melakukan solat Jumaat selama 3 kali berturut-turut bukanl...
by ashim74
28 Aug 2013, 08:27
Forum: Surau
Topic: Outing pada hari Jumaat
Replies: 35
Views: 10812

Outing pada hari Jumaat

Assalamualaikum, Apakabar warga GO setelah sebulan berpuasa. Semoga warga GO berada dalam keadaan sihat dan sejahtera hendaknya. Dan sekarang kita semua sedang menikmati nikmat yang dikurniakan oleh Allah SWT kepada kita iaitu dikurniakan kepada kita bulan Syawal untuk meraikan kemenangan setelah be...
by ashim74
09 Jul 2013, 16:40
Forum: Surau
Topic: Apa tujuan hidup kita
Replies: 4
Views: 2455

Re: Apa tujuan hidup kita

Bismillahhirrahmanirrahim, alhamdulillahirobbil alamin washolatu wassalamu ala sayyidina muhammad wa ala ali sayyidina muhammad wa'ala aalihi wasohbihi ajma'en... Assalamua'laika ya Rasulallah (3X) Terima kasih diatas perkongsian ilmu, insyaAllah mudah2an ia menjadi maklumat yang begitu manfaat pada...
by ashim74
26 Feb 2013, 11:28
Forum: Surau
Topic: Semoga Bertambah-tambah keimananku....
Replies: 0
Views: 2255

Semoga Bertambah-tambah keimananku....

Assalaamua'laikum, Kepada warga GO semua saya ingin mencadangkan dalam forum surau ni kita wujudkan topic kejadian atau perkara-perkara aneh@ajaib yang anda rasakan boleh dikongsikan sebagai pengajaran. Contoh: Mungkin anda pernah terjumpa pokok, batu , kayu ,daun atau sebagainya yang mempunyai kali...
by ashim74
25 Feb 2013, 11:19
Forum: Surau
Topic: Pergaulan dan aurat
Replies: 3
Views: 2125

Re: Pergaulan dan aurat

Bismillahirrahmaanirrahim, Asslamualaikum dan salam sejahtera warga Go sekalian, Pertama sekali saya memohon maaf jika ada kesilapan atau terlajak kata, disini saya ingin menjelaskan maksud di luarsana itu ialah aktiviti di luar sana dan tujuan topic yang saya utarakan disini ialah hanya untuk berko...
by ashim74
21 Feb 2013, 16:39
Forum: Surau
Topic: Pergaulan dan aurat
Replies: 3
Views: 2125

Pergaulan dan aurat

Mohon maaaf jika ada yang tersinggung :( ... saya mohon pandangan dan penjelasan dari saudara-saudara dan teman-teman semua.. Banyak yang saya baca dalam topic surau ni.. banyak juga ilmu dan pandangan yang diutarakan yang boleh dikongsikan bersama..disini saya mohon pandangan bagi yang berilmu lagi...
by ashim74
18 Feb 2013, 11:42
Forum: Pendaftaran (Ahli baru sila daftar dahulu)
Topic: Salam perkenalan
Replies: 2
Views: 1215

Salam perkenalan

:D Assalamua'laikum semua warga gunung.. semoga ceria-ceria selalu :mrgreen: